ترندهای روز

رواج نبش قبر اجساد مومیایی در پرو؛ اعتقاد به فرازمینی بودن اجداد بشر ریشه در چه دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آثار باستانی از جمله بقایای انسان در بازار سیاه قیمت بالایی دارند. بر اساس گزارش یونسکو و سازمان جهانی گمرک (WCO)، از زمان همه گیری کووید-۱۹، قاچاق کالاهای فرهنگی در سراسر جهان افزایش یافته است.

لئاندرو ریورا یکی از افرادی است که در حفاری قبرهای باستانی محکوم شده است.

او گفت که به طور تصادفی به غاری در منطقه دورافتاده نازکا در پرو برخورد کرده است که حاوی صدها اثر باستانی است که قدمت آن به قبل از ورود فاتحان اسپانیایی در اوایل قرن شانزدهم بازمی‌گردد.

آثاری که او کشف کرد شامل بدن انسان با سرهای کشیده و موجودی سه انگشتی است.

فلات پرو به دلیل وجود اشکال زمینی معروف به “خطوط نازکا” با نقاشی های پرندگان و حیوانات دیگر معروف است که به بهترین وجه از آسمان و در فاصله ای از سطح زمین قابل مشاهده است. این ژئوگلیف های باستانی برای مدت طولانی انسان شناسان را مجذوب خود کرده اند و برای کسانی که به موجودات فرازمینی اعتقاد دارند بسیار مورد توجه بوده اند.

علاوه بر این توپوگرافی ها، صحرای نازکا نیز به دلیل نمکزار و بقایای دست نخورده انسان و حیوان برای باستان شناسان بسیار مهم است. این بقایا درک ما را از فرهنگ های باستانی امروز عمیق تر کرده است و ممکن است حفاران غیرقانونی را به خود جذب کند.

لئاندرو ریورا در سال ۲۰۲۲ به دلیل تجاوز به آثار عمومی و حفاری آثار باستانی محکوم شد. او چهار سال حبس تعلیقی و جریمه نقدی حدود ۲۰۰۰۰ کفی پرو (۵۱۹۰ دلار آمریکا) دریافت کرد، در حالی که حداکثر مجازات می توانست هشت سال زندان باشد.

دستکاری او در این آثار باستانی زمانی مورد توجه قرار گرفت که دو مومیایی عجیب از جلسات استماع کنگره مکزیک در سال گذشته ظاهر شدند. این نشست با موضوع یوفو و حیات فرازمینی برگزار شد.

در آن زمان یک روزنامه نگار مکزیکی این اجساد را نشانه هایی از حیات فرازمینی می دانست، اما ادعای او بلافاصله توسط دانشمندان رد شد.

رونق بازار سیاه در فضای مجازی

آقای ریورا در مصاحبه با رویترز گفت که ۲۰۰ مجموعه از این بقایا از غار خارج شده و برخی از این اجساد به فرانسه، اسپانیا و روسیه قاچاق شده است.

Evelyn Centurion، رئیس بخش مرمت وزارت میراث فرهنگی پرو گفت: “غارت این آثار متوقف نشده است و ما به همکاری بیشتر دولت های محلی و مقامات محلی برای جلوگیری از این اقدامات غیرقانونی نیاز داریم.”

عتیقه فروشی هایی که قبلا حضوری بودند، اکنون به فروش آنلاین روی آورده اند. به عبارت دیگر، فروشندگان بازار سیاه از فرصتی که حفظ حریم خصوصی آنلاین فراهم شده بود، استفاده کردند و به کانال های رمزگذاری شده متوسل شدند.

از سوی دیگر، کمبود نیرو در مکان‌های فرهنگی در مناطق دورافتاده، به‌ویژه مکان‌هایی که قبلاً توسط جوامع محلی محافظت می‌شد، در معرض خطر غارت است.

آیا این درست است که اجداد مردم پرو فرازمینی هستند؟

گیدو لومباردی، انسان شناس و متخصص مطالعات مومیایی در دانشگاه کائتانو هردیا در پرو، گفت که پیام هایی ناشناس در واتس اپ دریافت کرده است که اشیای غارت شده از جمله مجسمه های گلی چند صد ساله را برای فروش ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه بر خلاف آنچه برخی نظریه پردازان در مورد اجداد فرازمینی مردم این منطقه به ما می گویند درست نیست و هیچکس با این شکل و شمایل به دنیا نیامده است، گفت:

لومباردی معتقد است به دلیل اینکه برخی از معتقدان به فرازمینی ها درک درستی از سنت های اجتماعی زمان قبل از ورود کریستف کلمب ندارند، این موضوع باعث سوء استفاده هایی در این زمینه شده است.

یکی از این سنت ها، شکل دادن به جمجمه کودکان با بستن سر آنها بود که به همین دلیل سر این اجساد کشیده تر از حد معمول است.

کشت

جلوگیری از خروج اقلام غارت شده از پرو چالش برانگیز است. پرو با پنج کشور مرز مشترک دارد و در مجموع ۲۷ گذرگاه مرزی دارد و بهتر است جوامع محلی و مسافران را در مورد اهمیت این اشیاء آموزش دهیم.

در فرودگاه بین‌المللی لیما، کارشناسان وزارت فرهنگ پرو از اسکنرهای اشعه ایکس برای جلوگیری از خروج اشیاء فرهنگی مشکوک استفاده می‌کنند، اما مسافران «در بیشتر موارد می‌گویند که از ماهیت این اشیاء آگاه نبوده‌اند و در نتیجه، هیچ اقدامات جنایی علیه آنها صورت می گیرد.» و فقط این کالاها ضبط و تحویل وزارت فرهنگ پرو می شود.

وزارت فرهنگ سنتوریون پرو گفت که بازگرداندن اشیاء قاچاق به این کشور نیازمند دیپلماسی گسترده و همچنین مستنداتی برای اثبات منشأ و اهمیت فرهنگی آنها است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا