اقتصاد جهان

روایت بانک جهانی از کاهش فقر در ایران + سند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، بانک جهانی به تازگی آخرین آمار برآوردی خود را از وضعیت فقر در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران منتشر کرده است.

این سازمان بین المللی سه شاخص خط فقر شامل خط فقر شدید با درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار آمریکا، خط فقر با درآمد روزانه ۳.۶۵ دلار آمریکا و خط فقر با درآمد روزانه ۶.۸۵ دلار آمریکا ارائه کرده است.

تحلیل آمار بانک جهانی از وضعیت فقر در ایران نشان می دهد که وضعیت فقر در ایران در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بر اساس هر سه خط فقر تعریف شده توسط این بانک بهبود یافته است.

تعداد افراد در فقر مطلق در ایران که بر اساس درآمد روزانه ۲.۱۵ دلار برای هر نفر (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به قیمت ثابت سال ۲۰۱۷) تعریف شده است، ۰.۸ درصد از کل جمعیت کشور در سال ۲۰۲۰ بوده است، اما این مقدار در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد کاهش یافت.

به این ترتیب فقر مطلق در ایران طی دو سال متوالی کاهش یافته و نسبت جمعیت در فقر مطلق به کل جمعیت در این مدت به کمترین حد در پنج سال اخیر رسیده است.

در سال ۱۳۹۶ نسبت کل جمعیت در فقر مطلق در ایران ۰.۳ درصد بوده است که این مقدار تا سال ۲۰۲۰ روندی کم و بیش افزایشی داشته و در سال جاری به ۰.۸ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، وضعیت ایران در دومین شاخص فقر یعنی در میان افراد با درآمد کمتر از ۳.۶۵ دلار در روز نیز بهبود چشمگیری داشته است. در حالی که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شاهد افزایش جمعیت فقرا بر اساس این شاخص در ایران بودیم، این جمعیت در هر دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به طور مداوم کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶ درصد از جمعیت ایران درآمد روزانه کمتر از ۳.۶۵ دلار داشته اند، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان از آن زمان تاکنون است.

آمار بانک جهانی نیز نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲، ۲۲ درصد از جمعیت ایران روزانه ۶.۸۵ دلار درآمد داشته اند. این مقدار برای سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲۵ درصد است. در سال ۲۰۲۱، جمعیت فقیر ایران بر اساس این خط فقر نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۲۰، آخرین سال دولت دوازدهم، ۲۹ درصد از جمعیت ایران با درآمد کمتر از ۶.۸۵ دلار آمریکا در روز زندگی می کردند.

بر این اساس آمارهای بانک جهانی نشان می دهد که وضعیت ایران در هر سه خط فقری که این نهاد بین المللی در دو سال دولت سیزدهم تعریف کرده، بهبود چشمگیری داشته است. این در حالی است که در دولت قبل منحنی فقر در کشور به شدت افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا