روایت روزنامه سازندگی از خداحافظی فرزین با ریاست بانک مرکزی!
اقتصاد ایران در زمان خود حداقل دو شوک ارزی را تجربه کرد
محمد رضا فرسین رئیس جمهور خوبی بوده است. عملکرد وی را نمی توان رد کرد ، زیرا او را نمی توان یکی از اولین دانشجویان بانک مرکزی و دکتر محسن نوربخش دانست. فرسین بسیار سیاسی بود ، اما او نیز انعطاف پذیر بود.
زمزمه هایی از تغییر سر بانک مرکزی وجود دارد ، و همانطور که از رسانه های نزدیک به دولت می آید ، پس از دو سال در ساختمان آب میرداماد ، محمد ریزاژین در آستانه ترک بانک مرکزی. قرار داده شده است فرسین رئیس خوبی نبود.
وی سرانجام با تمام وعده ها و وعده هایی که او ساخته بود هدایت شد و علی رغم تمام قلعه هایی که او ساخته بود ، سرانجام به خروج از ساختمان منتشر نشده بانک مرکزی هدایت شد. آقای فرسین در وسط ماه. دی در دولت ابراهیم ریزی ، بانک مرکزی به دست گرفت و در شش ماهه رادر ، دلار قیمت دلار را از حدود ۴۰۰۰ دلار به بیش از ۴۰۰۰ تومان لمس کرد. فرسین ، که با دولتهای مختلف همکاری کرده است ، از محمود احمدی نژاد گرفته تا رئیس جمهور و دولت پزشکی ، باید با ساختمان آبی میرداماد وداع کند که اقتصاد ایران در زمان خود حداقل دو شوک ارزی را تجربه کرده است.
با تشکیل دولت چهاردهم ، محمد رضا فریزین نیز تصور می شد که از بانک مرکزی خارج شده است ، اما مسعود مدی ترجیح می داد وی را در پست خود حفظ کند. در همین حال ، فرزین به شدت سیاسی بانک مرکزی را سیاسی کرده بود و سه معاون وی در انتخابات اولیه ریاست جمهوری از رقیب پزشکی مسعود حمایت کردند. در ابتدای بانک مرکزی ، فرسین به دلیل ارتباط با موسسات بانک مرکزی ، مدیران حاشیه نشین مانند پیمان قربانی را رها کرد ، اما پس از آن با سید حسن خندزی به شدت اختلاف نظر داشت. این اختلاف نظر در دولت قبلی تحت پوشش قرار گرفت ، اما در اواخر دولت سیزدهم ، محمد ریزاژین از انتقاد از وزیر اقتصاد امتناع ورزید. هنگامی که دولت تغییر کرد و عبدال ناصر همماتی به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد ، دوستان رسانه ای محمد رضا فرسین شروع به انتقاد از وزیر جدید زودهنگام کردند و سعی کردند میانه Farzin و Hemmati را مختل کنند. رئیس بانک مرکزی به زودی این افراد را حذف کرد اما نتوانست عواقب آن را مدیریت کند. فرازین اکنون در آستانه خروج از دولت است و همماتی در استیضاح استیضاح قرار دارد.
آیا فرسین رئیس جمهور خوبی بود؟
عملکرد مدیر اجرایی بانک مرکزی معمولاً بر اساس مجموعه ای از معیارها و شاخص های کلیدی مورد استفاده برای ارزیابی کارآیی ، اثربخشی و موفقیت سیاست های پولی و نظارت است. معمولاً مهمترین معیار برای اندازه گیری عملکرد رئیس بانک مرکزی ثبات نرخ ارز است. رئیس بانک مرکزی باید بتواند نوسانات را کنترل کند و از افزایش غیر ضروری نرخ ارز در برابر پول ملی جلوگیری کند. همچنین ، مدیریت نرخ تورم به سطحی که به رشد پایدار اقتصاد کمک می کند و در سطحی که قدرت خرید مردم حفظ می شود ، یکی از وظایف بانک مرکزی است. وی وظیفه دارد برای جلوگیری از تورم ، سیاست های پولی درست را تدوین کند. بانک مرکزی همچنین موظف است سیاست هایی را تدوین کند که تأثیر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی داشته باشد. حمایت از بخش های تولیدی اقتصادی از طریق تسهیلات اعتباری و کنترل نرخ بهره و کنترل رشد نقدینگی برای جلوگیری از تورم و حباب در بازارهای مختلف از جمله وظایف بانک مرکزی. این معیارها بسته به شرایط اقتصادی ، سیاسی و بین المللی می توانند تغییر کنند و از ترکیبی از آنها برای ارزیابی جامع عملکرد مدیر اجرایی بانک مرکزی استفاده می شود. اما سؤال این است که آیا عملکرد بانک مرکزی در آنچه به عنوان معیارهای بانک ذکر شد ، موفق بود؟ بیایید با نرخ ارز شروع کنیم.
در ابتدای ریاست جمهوری محمد رضا فریزین در بانک مرکزی ، دلار در بازار آزاد حدود ۴۰۰۰ تومان بود. یک ماه بعد ، نرخ دلار به بیش از ۴۰۰۰ دلار رسید و سوابق تاریخی جدید ثبت شد. در ابتدای سال ، نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۲ تا ۴ هزار تومن بود. در ماه خرداد نرخ دلار به حدود ۴۰۰۰ دلار رسید ، اما در ماه های آینده دوباره افزایش یافت. در پایان سال ، نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از ۶۰۰۰ تومانس رسیده است و در آخرین روزهای سال ، حتی تا ۶۰۰۰ تومن گزارش شده است. در ابتدای سال ، نرخ دلار در بازار آزاد ایران حدود ۶۰۰۰ دلار بود که در اواسط ماه بهمن همچنین به مبلغ بیش از ۴۰۰۰ تومن رسید.
برخی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از عملکرد محمد رضا فارمین در تثبیت نرخ ارز انتقاد کرده اند ، به ویژه که ادعای وی برای بی اعتنایی به نرخ بازار غیررسمی ، بی اعتنایی به واقعیت های اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مورد به ویژه به دلیل تأثیر نرخ ارز بر زندگی و تورم مردم مورد انتقاد قرار گرفته است. عملکرد آقای فرسین در کنترل رشد نقدینگی و کاهش تورم نیز مورد انتقاد اقتصاددانان قرار گرفته است. برخی منتقدین بر این باورند که اقدامات وی در این زمینه کافی نبوده و تورم یک مشکل اساسی برای اقتصاد ایران است. از طرف دیگر ، سیاست های ارزی وی ، از جمله ارز انحصار ، مورد انتقاد قرار گرفته است ، به خصوص که این موارد گاهی اوقات منجر به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شده است. برخی منتقدین همچنین از سیاست ها و تصمیمات بانک مرکزی به دلیل عدم شفافیت و برقراری ارتباط با جامعه اقتصادی و عموم مردم انتقاد کرده اند.
مدافعان آقای فرسین چه می گویند؟
برخی معتقدند که محمد رضا فریزین موفق به کنترل تورم (به ویژه تورم تولید کننده) شده است تا تورم به یک کانال ۲ ٪ به ۲ ٪ رسیده باشد. به گفته مدافعان ، فرزین توانسته است از کاهش بیشتر ارزش ریال جلوگیری کند. وی همچنین با توسعه معاهدات جدید ارز که در دور زدن تحریم ها مؤثر بوده است ، توانسته است فرصت هایی را برای تجارت خارجی ایران فراهم کند. مدافعان همچنین ادعا می کنند که در دوره فرسین ، نوسانات نرخ ارز شدید کاهش یافته و نوعی ثبات نسبی به بازار ارز بازگشت.
پایان
محمد رضا فرسین رئیس جمهور خوبی بوده است. عملکرد وی را نمی توان رد کرد ، زیرا او را نمی توان یکی از اولین دانشجویان بانک مرکزی و دکتر محسن نوربخش دانست. فرسین بسیار سیاسی بود ، اما او نیز انعطاف پذیر بود. او با محمود احمدی نژاد و ابراهیم ریزی و مسعود میانه همکاری کرد. البته معاونان انتخاب شده او تمایلات پنهان خود را فاش کردند ، اما در کل رئیس سیاسی با تمایلات ویژه ای داشت. فرسین بسیار علاقه مند به شنا بود و مهمترین تصمیمات را در استخر بانک مرکزی گرفت. بسیاری از انتصابات سیاسی وی پس از استخر در مجتمع رفاه بانک مرکزی در خیابان Pasdaran انجام شد. بدون شک ، در مقایسه با علی صالح آبادی ، که حضور وی در بانک مرکزی یک اشتباه بزرگ بود ، محمد رضا فرسین گزینه بسیار بهتری به نظر می رسید. در مقایسه با سه گزینه در دولت پزشکی مسعود ، محمد رضا فریزین گزینه بهتری است. این گزینه ای است که امتحان را نگرفته است اما یکی از دوستان نزدیک وزیر امور اقتصادی و دارایی است. اگر این گزینه به رئیس بانک مرکزی برسد ، اختلافات بسیار کاهش می یابد. این واقعیت که اعضای حلقه امیرآباد می توانند بر مشکلات عمده سال غلبه کنند ، موضوع دیگری است ، اما حداقل امید می رود که در دولت صدا از تیم اقتصادی شنیده شود.