ترندهای روز

روایت فایننشیال تایمز از وضعیت ازدواج در ایران

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

مجله فایننشال تایمز در گزارشی که ترجمه شده به پدیده کاهش ازدواج در میان ایرانیان پرداخته است.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد ازدواج در ایران نهادی رو به زوال است و میانگین سن ازدواج افزایش یافته است. در کشورهای دیگر نیز روند مشابهی مشاهده می شود، اما این موضوع نگرانی مسئولان کشور را از از بین رفتن سنت ها و در نهایت کاهش جمعیت برانگیخته است.

گزارش فایننشال تایمز از وضعیت ازدواج در ایران

دولت برای ترویج ازدواج و فرزندآوری وام های کم بهره به زوج های جدید ارائه می دهد و مبالغ ارائه شده را در سال های اخیر افزایش داده است. بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال ایران، در دهه گذشته تعداد ازدواج‌ها در ایران از ۸۰۰ هزار مورد به ۴۸۰ هزار مورد افزایش یافته است.

به گفته فایننشال تایمز، بیشتر این کاهش نشان دهنده تغییر در «جمعیت شناسی» کشور است. به گفته شهلا کاظمی پور، استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران، تعداد زنان مجرد زیر ۵۰ سال از هشت میلیون نفر به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است. نسبت ثابتی از زنان مجرد، حدود ۱۰ درصد، هر سال ازدواج می کنند.

اما در عین حال میانگین سن ازدواج در تهران از ۲۵ سال به ۲۷ سال برای زنان و از ۲۹ سال به ۳۰ سال برای مردان افزایش یافته است. بسیاری از جوانان ایرانی دیگر به دلایل فرهنگی مانند گذشته احساس اجبار به ازدواج نمی کنند.

به گفته خانم کاظم پور، بعید به نظر می رسد که پنج درصد زنان بالای ۴۰ سال ایرانی ازدواج کنند، در حالی که این نسبت در دهه ۱۳۶۰ حدود ۲ درصد بوده است. پس از انقلاب ۱۹۵۷ در ایران، زنان بیشتری وارد دانشگاه شدند و مدارک تحصیلی آنها گزینه های ازدواج آنها را محدود کرده است. چون دیگر با مردانی که تحصیلات یا شغل پایین تری از آنها دارند ازدواج نمی کنند.

تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران به فایننشال تایمز گفت که تشکیل خانواده دیگر مانند گذشته ارزشمند و محبوب نیست و حتی اولویت دوم و سوم بسیاری از افراد نیست. به گفته وی، در میان زنان و مردان ایرانی احساس فردگرایی افراطی و خود محوری وجود دارد، به طوری که آنها خودشکوفایی را در اولویت قرار می دهند.

در شرایطی که اقتصاد ایران در میان تورم بالا، تضعیف ارز و تحریم های جهانی در وضعیت بدی قرار دارد، هزینه تشکیل خانواده نیز می تواند بازدارنده باشد.

دولت ایران که در دهه ۱۳۷۰ برنامه های کنترل موالید را برای کنترل رشد جمعیت ارائه کرد، اکنون نگران چالش های جامعه سالخورده است و کاهش جمعیت کشور را پیش بینی می کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که محبوبیت ازدواج رسمی کاهش یافته است، برخی از زوج ها زندگی مشترک یا آنچه ایرانی ها به آن «ازدواج سفید» می گویند را افق میهن می کنند. بر خلاف ازدواج دائم که توسط دین مجاز است و توسط برخی از زوج های ایرانی انجام می شود، ازدواج سفید شامل زوج هایی می شود که با یکدیگر تنها زندگی می کنند، هرچند شرعا و قانون آن را ممنوع کرده است.

به گفته آزاد آرامکی، یافته های وی نشان می دهد که نرخ ازدواج سفید در شهرهایی مانند تهران، اراک، اصفهان و مشهد بین هفت تا ۱۴ درصد ازدواج ها است.

نرخ باروری ایران از ۲.۰۹ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۶ به ۱.۷ فرزند در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است که نشان می دهد جمعیت ایران در دو دهه آینده به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد.

اما از دیدگاه فایننشال تایمز، به نظر می رسد بسیاری از جوانان ایرانی بیشتر از سیاست های دولت تحت تأثیر تغییرات اجتماعی هستند و نگرش آنها می تواند تلاش های رسمی برای ترویج ازدواج و فرزندآوری را تضعیف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا