بانک و بیمه

روایت قانونی که اجرا نمی شود

بازار، گروه استانی; قانون اعطای مزایا، معافیت از حق بیمه، یارانه دولتی و حق بیمه سهم کارفرمایان در استان سمنان اجرا نمی شود. این موضوعی است که بارها توسط فعالان صنایع دستی استان سمنان که از راه هنر امرار معاش می کنند و بیمه نان شبشان است، مطرح می شود.

فعالان صنایع دستی استان سمنان معتقدند اجرای مزایای قانونی حق بیمه در بنگاه های صنایع دستی استان سمنان موجب دلگرمی فعالان این عرصه خواهد شد و البته می توانند بهتر به فعالیت خود ادامه دهند.

قانون در مورد حمایت می گوید

در مواد ۲ و ۳ قانون حمایت از فعالان صنایع دستی آمده است: قانون بیمه تامین اجتماعی صنعتگران و بافندگان در صلاحیت وزارت بهداشت است و افراد واجد شرایط قالی بافان و قالیبافان دستبافت و غیره هستند. شناسایی و احراز هویت افراد شاغل در تولید جهت بهره مندی از مزایای تامین اجتماعی در صورت لزوم بر عهده وزارتخانه های اجرایی، نمونه سازی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف است.

معاون میراث فرهنگی استان سمنان: مفاد اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، صنعتگران چیره دست و فعالان صنایع دستی برای حمایت از فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

در واقع این قانون شامل حقوق تامین اجتماعی برای قالیبافان، قالیبافان و صنعتگران دارای گواهینامه و همچنین حمایت از نهادها و سرمایه گذارانی است که منحصراً در تهیه مواد اولیه مرغوب و تسهیلات بسته بندی محصولات صنایع دستی فعالیت می کنند. بودن

به منظور ارتقای مشارکت در زمینه تولید صنایع دستی، قانون مشوق هایی نیز ایجاد کرد که برای کارفرمایان صنایع دستی از مزایا، معافیت از حق بیمه، یارانه دولتی و سهم کارفرما تا پنج نفر برخوردار می شود.

مشکل حل شده است

یعنی این قانون برای ترویج و تسهیل تولید صنایع دستی در کشور وضع شد. اما متاسفانه هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان معتقدند این قانون به درستی اجرا نمی شود. با این حال معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان سمنان از رفع این مسائل خبر داد.

سمانه سلطانی پور تصریح کرد: آیین نامه اجرایی قانون حمایت از صنعتگران و فعالان صنایع دستی برای حمایت از فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شده است که خوشبختانه وزارت میراث فرهنگی است.

سلطانی پور با اعلام پیگیری های انجام شده و دستور استاندار سمنان برای رفع مشکلات فعالان صنایع دستی و بنگاه های صنایع دستی استان، اظهار کرد: از این پس قانون معافیت سهم کارفرما از پرداخت حق بیمه حداکثر تا سقف سال اجرا می شود. پنج نفر در مشاغل صنایع دستی استان سمنان. ..

وی با بیان اینکه صنعتگران استان سمنان خواستار اجرای قانون اعطای مزایا، معافیت از حق بیمه، حمایت های دولتی و سهم کارفرمایی تا پنج نفر از کارفرمایان صنایع دستی هستند، افزود: عدم اجرای این قانون موجب شده است. منجر به مشکلاتی برای این افراد شد.

گزارش به تامین اجتماعی

سرپرست معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه مشکلات فعالان صنایع دستی در این حوزه حتی ادامه کار صنعتگران و کارگاه داران را با مشکل مواجه کرده است، بیان کرد: بحث این موضوع در جلسه کارگروه باید انجام شود. رفع موانع تولید در استان سمنان موجب شد تا استاندار سمنان دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کند.

مشاغل صنایع دستی: در صورت اجرای قانون ارتقای مشاغل صنایع دستی، حمایت های بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

سلطانی پور با بیان اینکه استاندار سمنان دستور اجرای این قانون در استان سمنان را داده است، گفت: این امر به رفع مشکلات برخی از کارگاه داران و فعالان صنایع دستی مرتبط با بیمه و تامین اجتماعی استان کمک می کند. بودن

در گفت و گو با فعالان صنایع دستی استان سمنان مشخص شد میراث فرهنگی در معرفی و شناسایی فعالان صنایع دستی به درستی عمل کرده و این بیمه اجتماعی است که قانون فرآیند بیمه بنگاه های صنایع دستی را اجرا نکرده است.

بیمه مشکل بزرگی است

یک فعال صنایع دستی در گفتگو با بازار با بیان اینکه بیمه مهمترین موضوع برای یک فعال صنایع دستی است چرا که این کار از نظر درآمدی آینده ای ندارد و زندگی بسیاری از ما تا زمانی که بتوانیم کار کنیم تامین است، گفت: فعالان صنایع دستی مانند کارمندانی نیستند که حتی پس از بازنشستگی همچنان بتوانند درآمد کسب کنند.

سید جواد حسینی تصریح کرد: صنعتگران با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند و اگر بیمه آنها مشکل داشته باشد انگیزه ای برای کار پیدا نمی کنند. ما هم حق بیمه و هم سهم دولت را پوشش می دهیم، بنابراین بخشی از بیمه را دولت پرداخت می کند اما اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه همه وعده هایی که تاکنون از سوی مسئولان در حوزه بیمه داده شده در حد حرف بوده است، تاکید کرد: به ما گفتند که اگر پنج نفر را استخدام کنیم از مزایا و سهام دولت و… برای بیمه بهره مند می شویم و این کمک بسیار خوبی برای ما بود، اما متاسفانه این مشکل عملیاتی نیست.

روایت اجرا نشدن قانون بیمه صنایع دستی;  «وعده مسئولان و مشکل هنرمندان»

درآمد متوسط

این فعال تولید صنایع دستی با بیان اینکه اگر بخواهیم در حوزه صنایع دستی درآمد نسبتاً متوسطی داشته باشیم نیاز به راه اندازی کارگاه داریم و از این رو به همکاران و تجهیزات کارگاه نیز نیاز داریم، تاکید کرد: همه اینها هزینه دارد. ما و اینکه در همان زمان، هزینه های اضافی مانند بیمه نیز بسیار گران هستند.

حسینی با اشاره به اینکه مشکلات فعالان صنایع دستی تنها در حوزه تولید نیست، تاکید کرد: اگر فردی در کارگاه ها آسیب ببیند قطعا بیمه می تواند به او کمک کند و در صورت اجرای قانون حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی از این میزان بیشتر خواهیم داشت. ما در این زمینه دلگرم هستیم

وی افزود: مفاد اجرایی قانون حمایت از صنعتگران، صنعتگران و فعالان صنایع دستی خوب است، اما تا گذشته که کار بر عهده تامین اجتماعی و وزارت صمت بود، نگران بودیم زیرا داشتیم. این کار را کرد.» ابتدا باید خودمان را ثابت کنیم چون صنعتگر هستیم تا دولت وجود ما را بداند، اما از زمانی که میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شده، وضعیت تا حدودی بهتر شده است.

انگیزه را افزایش دهید

یکی دیگر از فعالان بازار صنایع دستی استان سمنان در گفتگو با بازار گفت: قانون معافیت سهم کارفرما از پرداخت حق بیمه تا پنج نفر در کارگاه های صنایع دستی استان سمنان به این معناست که فعالان بازار صنایع دستی می توانند جوانان را در کارگاه های خود به کار گیرند. و کمک دریافت کنند که فرصت های شغلی خوبی برای آنها ایجاد می کند.

قاسمی، فعال بازار صنایع دستی: بیمه یکی از مهم ترین دغدغه ها و موضوعات مرتبط با صنایع دستی است.

محمدرضا قاسمی بیمه را یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات صنایع دستی عنوان کرد و تاکید کرد: عدم اجرای قانون معافیت سهم کارفرما از پرداخت حق بیمه موجب محرومیت فعالان صنایع دستی و صنعتگران شده است. امنیت اجتماعی با تمام انگیزه.» این دائماً ما را آزار می دهد. اما حالا به نظر می رسد این مشکل حل شده و انگیزه بهتری هم پیدا می کنیم.

در نهایت باید دید در قبال ابلاغ مجدد این قانون از سوی استاندار سمنان، سازمان تامین اجتماعی چه اقداماتی را انجام خواهد داد و آیا در حوزه حمایت از فعالان صنایع دستی، قانون اجرایی خواهد شد؟ قانونی که اگر اجرا نشود، یک سند مکتوب بیش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا