بانک و بیمه

روایت همتی از هزینه ۳۰ میلیارد دلاری دور زدن تحریم‌های نفتی

به گزارش ایران تحلیل، همتی در اتاق «ایران من» باشگاه به بحث تحریم ها پرداخت و گفت: مبادلات تجاری کشور حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است که ۱۵ تا ۲۰ درصد آن به دلیل هزینه های دور زدن تحریم ها از بین می رود.

وی ادامه داد: گرچه دور زدن تحریم ها برای بقای اقتصادی قابل توجیه است، اما متاسفانه برای توضیح این وضعیت، کالاها را ارزان صادر می کنیم و کالاها را گران وارد می کنیم. کالاها اعم از نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی از محل هزینه های لجستیک، مالی، تبدیل ارز و غیره که توسط محمدباقر قالیباف در مناظره های انتخاباتی مطرح شده، با تخفیف های عمیق فروخته می شود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به این تحریم ها، فروشندگان کالا به ایران هزینه بیشتری برای کالاهای خود پرداخت می کنند و هزینه های ثابت انتقال پول و کالا، واردات را گران می کند.

تاریخچه فروش نفت چه بوده است؟

وی با اشاره به وضعیت فروش نفت در زمان روحانی و رئیسی گفت: زمانی که ترامپ آمد و از برجام خارج شد، دوباره تحریم‌های ظالمانه فعال شد که بارها باعث کاهش صادرات نفت ایران شد آنها صادرات نفت ایران را به صفر برسانند که البته این اتفاق نیفتاد.

رئیس سابق بانک مرکزی بابیان اینکه با شیوع ویروس کرونا وضعیت بدتر شد، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا، تقاضای جهانی برای نفت به شدت کاهش یافت و در نتیجه صادرات نفت نیز کاهش یافت، اما این مهم در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. .

به گفته همتی، صادرات نفت از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به یک میلیون بشکه در روز رسید و این روند تا روی کار آمدن دولت سیزدهم ادامه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا