بانک و بیمه

روایت پردردسرهای کم خاصیت | «آلودگی» برای سمنان «منابع مالی» سهم تهران!

بازار، گروه استان ها؛ بیش از ۲۱۰۰ کارخانه صنعتی و واحد تولیدی در بخش صنعت در استان سمنان وجود دارد. اگر قسمت کوچک غیرفعال را کنار بگذاریم، می‌بینیم که همین کارخانه‌ها چرخ‌های اصلی اقتصادی و تولیدی استان را می‌چرخانند و سهم خوبی از کارکرد آن‌ها دارند.

استان سمنان در برخی از بخش‌های این صنایع مانند صنعت داروسازی، قطعه‌سازی، خودروسازی، سیم و کابل‌سازی، ظروف و کولرهای یکبار مصرف، موتورهای الکتریکی و غیره چیزهای زیادی برای عرضه دارد. در این استان واحدهایی که هر کدام در محلی به نام استان سمنان شناخته می شوند.

معاملات مالی خارج از استان سمنان

اما مشکل اساسی در اقتصاد صنعتی استان سمنان این است که بخش بزرگی از صنایع توسط افراد غیر بومی استان سمنان اداره می شود و بیشتر معاملات مالی و تجاری این افراد در خارج از استان انجام می شود. بخش بزرگی از حساب‌های بانکی غلات کلان صاحبان مشاغل و کار استان سمنان در تهران، مشهد و یا سایر استان‌ها وجود دارد که آوردن آن‌ها به استان سمنان می‌تواند تغییرات اساسی در نظام بانکی این استان ایجاد کند.

مدیر سابق تولید یک کارخانه در سمنان: کیفیت خدمات بانکی در تهران قابل مقایسه با سمنان نیست.

به عنوان نمونه دیگر باید گفت که در سال گذشته بخش زیادی از صادرات صنعتی و حتی کشاورزی استان سمنان از منابعی غیر از سمنان بوده و بنابراین قرار گرفتن آن در فهرست صادرات سایر استان ها نشان از اتلاف ظرفیت در استان دارد. سمنان.

البته این موضوع بارها مورد تاکید استاندار سمنان و سایر مسئولان بوده است، اما توجه خاصی به آن نشده است و همچنان شاهد هستیم که بخش زیادی از منابع مالی و پول در گردش کارخانه های استان سمنان. در بانک های خارج از این استان در گردش است.

باید به تهیه کننده هم حق داد

مدیر سابق تولید یک کارخانه در استان سمنان که هم اکنون رئیس یک شرکت در تهران است به خبرنگاران بازار گفت: این گفته درست است اما باید به تولیدکننده هم حق داد، اکثر مدیران کارخانه در تهران زندگی می کنند. جالب است بدانید که مدیران بومی کارخانه‌های استان سمنان نیز در تهران خانه و دفتر دارند، ناگفته نماند کسانی که بومی نیستند.

حسین ناصری با بیان اینکه با توجه به مسافت و همچنین کیفیت ارائه خدمات بانکی در حوزه تراکنش های مالی، طبیعی است که فردی اگر در سمنان کار می کند و در تهران زندگی می کند، پایتخت را انتخاب کند، تاکید کرد: شاید. می توان گفت ۱۰۰ درصد کارخانه های بزرگ صنعتی سمنان دارای دفتر و حساب های بانکی بزرگ در تهران هستند و در سمنان نیز حساب های کوچک گذاشته اند.

یکی از اعضای هیئت مدیره یک کارخانه: بسیاری از کارخانه های غرب استان مثلا در گرمسار حتی ماشین تحریر خودشان را از تهران می خرند و به استان می آورند.

وی افزود: این کاملاً طبیعی است زیرا اولاً در حوزه این نوع حساب‌های بزرگ در تهران بروکراسی وجود ندارد، ثانیاً کیفیت خدمات بانکی در تهران قابل مقایسه با سمنان نیست و ثالثاً نزدیک بودن بانک به محل سکونت افراد شرط است و رابعاً برخوردی که در بانک های تهران می شود در سمنان صورت نمی گیرد.

انگیزه ایجاد کنید

از این فرد پرسیدیم که برای آوردن حساب ها به سمنان یا حداقل آوردن بخشی از تراکنش های مالی به اینجا چه باید کرد، گفت: مگر اینکه بتوان مشوق هایی ایجاد کرد، مثلاً با اعلام اینکه افراد بالای ۱۰ میلیارد تومان ماهانه مبادلات مالی دارند. استان سمنان یا نیازشان را از شرکت های استان می گیرند مثلا یک تا یک و نیم درصد مالیاتشان معاف می شود یا مثلا نزدیک کارخانه هایشان زمین برای توسعه می گیرند.

ناصریان تصریح کرد: درست است که همه ما معتقدیم کارخانه آلودگی و صدا و داستان آن متعلق به سمنان است و البته حساب بانکی و سود آن نیز باید در سمنان باشد، اما سرمایه داران آذربایجان، تهران و… به مشهد هم باید حق داد. شما نمی دانید کیفیت خدمات بانکی در تهران چقدر با سمنان متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در سمنان شعب بانکی درجه یک وجود ندارد، افزود: در مقوله خدمات می توان گفت که بانک های استان باید ده برابر شوند تا بتوانند بخشی از این وجوه را جذب کنند این امر تلاش آنها را ناکام می کند، اینطور نیست و همچنین بسیاری از کارخانه های غلات بزرگ هستند که مبادلات مالی آنها در استان است و من فقط مشاهدات خود را بیان کرده ام.

حکایت مزاحم مردم با ویژگی های کوچک «آلودگی» سمنان، سهم «منابع مالی» تهران!

آمار عجیب

سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که «حساب بانکی ۹۷ درصد واحدهای صنعتی غرب استان در تهران متمرکز است و باید به بانک های استان منتقل شود». انجام می شود، اما امکانات و امکانات باید از استان در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.

البته در سال های اخیر اقدامات خوبی از جمله ارائه فرصت های حمایتی تولید به واحدهای صنعتی استان سمنان منجر به ورود بخشی از مبادلات مالی به استان شده اما موفق به کاهش این رقم از ۹۷ درصد نشده است. و اگر فرض کنیم امروز ۹۰ درصد کارخانه های غرب استان (که البته بیشترین تعداد کارخانه در کل استان را شامل می شود) در تهران و خارج از استان حساب دارند، صنایع عملاً تا آنجا که بانکی هستند. نگران است، مناطق واقع در سمنان هیچ سودی برای این استان نداشته است.

آلودگی سمنان، منابع برای تهران

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار خاطرنشان می کند: کارخانه های صنعتی بیشترین میزان آلودگی هوا، صوتی و بصری، دود و تخریب، حمل و نقل و فرسایش جاده ها، مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی، مصرف آب و غیره را به خود اختصاص می دهند، اما آمادگی لازم را ندارند. افتتاح حساب بانکی در استان گفت: دولت باید با جدیت بیشتری به این موضوع رسیدگی کند.

کارشناس اقتصادی: معافیت یا تخفیف مالیاتی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند کارخانه داران غرب استان را به انتقال حساب های بانکی خود به استان ترغیب کند.

مرتضی کاظمیان توضیح داد: نمی توان کارخانه را مجبور به افتتاح حساب بانکی در استان کرد، اما افتتاح حساب و جریان مالی را می توان یکی از الزامات اخذ تسهیلات یا استفاده از سایر تسهیلات مانند آب و … دانست. اعلام شود. وی تاکید کرد: اگر ۱۰ درصد از حساب های بانکی کارخانجات غرب استان وارد مدار بانکی این استان شود، تحولی باورنکردنی در حوزه بانکی و ارائه تسهیلات و منابع در این استان رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه بانک ها بر اساس منابع خود رتبه بندی و سهمیه دریافت می کنند چرا که برداشت سرمایه از کارخانه های صنعتی استان به ضرر همه مردم است، افزود: یکی از مهمترین مشکلات اعطای وام است به زوج های جوان، خانواده ها، دانشجویان، کارآموزان واجد شرایط و … با کمبود منابع جلوگیری می شود، در حالی که سالانه هزاران میلیارد تومان صرف منابع کارخانه های این استان در تهران می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه علاوه بر ایجاد محدودیت باید مشوق هایی نیز در نظر گرفته شود، تاکید کرد: معافیت یا تخفیف مالیاتی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه می تواند کارخانه داران غرب استان را برای افتتاح حساب بانکی خود در استان جذب کند.

محدودیت ایجاد کنید

در همین راستا یکی از اعضای هیئت مدیره یکی از کارخانه های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بسیاری از کارخانه های غرب استان به عنوان مثال در گرمسار حتی ماشین های تحریر خود را در تهران می خرند و به تهران می آورند استان هیچ درآمدی برای استان سمنان نداشته و نخواهند داشت.

حمدانی با بیان اینکه لباس کارگران کارخانجات غرب استان نیز تولید تهران است که نشان می دهد کارخانه ها درآمدی جز آلودگی برای استان ندارند، افزود: برخی معتقدند تنها درآمد این کارخانه هاست. sei شغل آنهاست که اینطور نیست. کافی است بلافاصله به شهرک صنعتی فجر بروید و شناسنامه کارگران را ببینید. ۹۰ درصد کارگران مازندرانی هستند یا از تهران آمده اند و از سایر نقاط کشور می آیند.

وی تصریح کرد: این کارخانه ها حتی از نظر اشتغال نیز درآمد خاصی برای استان سمنان نداشتند و در واقع فقط از منابع مهم استان سمنان مانند آب گرانبها استفاده می کردند و بانک های استان در کمال تعجب محدودیتی برای آن قائل نشدند. «آنها کاری می کنند که مشتریان اندکی که دارند گم نشوند. اگر این کارخانه ها به وظایف اجتماعی، مدنی، فرهنگی و اقتصادی خود در قبال استان عمل کنند، وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا