ارزهای دیجیتال

روبل دیجیتال روسیه بر نقدینگی این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟

به گزارش ایران تحلیل:






کارشناسان هشدار می دهند که آینده روبل دیجیتال روسیه (CBDC) ممکن است با مشکل مواجه شود، زیرا ارز دیجیتال جدید می تواند تأثیر منفی بر بخش بانکداری تجاری داشته باشد.



به گزارش ایران تحلیل، کارشناسان صنعت مالی روسیه در کنفرانس بانکی هفته گذشته در مسکو احساسات متفاوتی درباره روبل دیجیتال داشتند.

تاتیانا روژدسنتسنسکایا، استاد دانشگاه دولتی کوتافین مسکو، گفت: استفاده از روبل دیجیتال برای صدور وام یا انباشت سود غیرممکن است. وی افزود که سیستم حقوقی روسیه باید برای انطباق با فضای ارز دیجیتال جدید تغییر کند.

استاد دیگری در همان دانشگاه، ایرینا میخیوا، هشدار داد که روبل دیجیتال می تواند تأثیر قابل توجهی بر نقدینگی بانک های تجاری داشته باشد. وی توضیح داد که روبل دیجیتال فقط برای تسویه حساب در نظر گرفته شده است و نمی توان از آن برای سایر خدمات مالی مانند وام یا وام مسکن استفاده کرد.

تاثیر بر بانک های تجاری

میخیوا گفت که بانک مرکزی روسیه (CBR) کمبود نقدینگی ناشی از روبل دیجیتال را به رسمیت می شناسد و آماده است تا هر گونه ضرر را به بانک های تجاری جبران کند. با این حال، او هشدار داد که گسترش سراسری روبل دیجیتال همچنان می‌تواند منجر به کاهش نقدینگی در بانک‌های تجاری شود.

ماکسم باشکاتوف، رئیس توسعه حقوقی در مرکز تحقیقات استراتژیک کشور، گفت که معرفی روبل دیجیتال ممکن است برای متقاعد کردن مردم تشویق شود. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر هیچ انگیزه ای برای مردم برای استفاده از روبل دیجیتال وجود ندارد و احتمالاً پذیرش آن کند خواهد بود.

تمرکز بانک مرکزی بر معرفی بین المللی روبل دیجیتال است

بانک مرکزی این کشور در حال بررسی این موضوع بوده است که آیا می توان آزمایش هایی را با سایر بانک های مرکزی، به عنوان مثال، بانک های بلاروس و قزاقستان آغاز کرد. هر دو کشور متحد روسیه هستند و به سرعت آزمایش های CBDC خود را راه اندازی کردند.

پیشرفت آهسته روبل دیجیتال

طبق یک مجله، روسیه گزارش داد که بانک مرکزی ممکن است آزمایش دوم اجرای CBDC را قبل از پایان سال انجام دهد. این رسانه اعلام کرد که در مرحله دوم بانک مرکزی انتظار دارد فهرست شرکت کنندگان در آزمون را هم برای شهروندان و هم برای شرکت ها گسترش دهد.

به طور کلی، معرفی روبل دیجیتال روسیه با مشکلاتی مواجه است. بانک های تجاری نگران تاثیر ارز جدید بر نقدینگی هستند و مشخص نیست که روبل دیجیتال چگونه در اقتصاد واقعی استفاده خواهد شد. بانک مرکزی روی استفاده از روبل دیجیتال برای پرداخت‌های بین‌المللی متمرکز است، اما مشخص نیست که این کار چقدر موفق خواهد بود.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا