ترندهای روز

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تخم مرغ یک غذای خوراکی با ارزش غذایی بسیار بالاست که خواص قابل توجهی دارد. یک تحقیق جدید نیز نشان داده است که مصرف روزانه آن استحکام استخوان ها را تقویت می کند. اما آیا باید هر روز تخم مرغ بخورید؟

تخم مرغ به صورت نیم پز، آب پز، همزده و املت مصرف می شود و در پخت بسیاری از غذاها نیز استفاده می شود.

مصرف سرانه تخم مرغ در سراسر جهان بسیار متفاوت است: برخی تنها چند تخم مرغ در سال می خورند، در حالی که برخی دیگر تا ۲۵۰ تخم مرغ در سال مصرف می کنند. به عنوان مثال، در ژاپن، مصرف سرانه تخم مرغ نزدیک به ۳۰۰ تخم در سال است.

طبق گزارش کمیته ملی ترویج مصرف تخم مرغ (CNPO) در فرانسه، فرانسوی ها به طور متوسط ​​سالانه ۲۲۰ تخم مرغ می خورند. این بدان معناست که هر فرد فرانسوی بیش از ۴ تخم مرغ در هفته مصرف می کند.

تخم مرغ که مدت هاست کلسترول خون را به طور چشمگیری افزایش می دهد، اکنون به عنوان یک غذای سالم و غنی از پروتئین در نظر گرفته می شود که باید بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد. چند عدد تخم مرغ در روز می توانیم بخوریم؟

مبارزه با پوکی استخوان

مطالعه ای که در ژانویه ۲۰۲۴ روی ۱۹۰۰۰ نفر انجام شد و نتایج آن در مجله (Food and Function) منتشر شد، تایید می کند که خوردن روزانه تخم مرغ برای سلامتی مفید است.

طبق تعریف موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm)، تخم مرغ خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، به ویژه با ارتقای سلامت استخوان ها.

پوکی استخوان به عنوان یک بیماری اسکلتی منجر به شکنندگی استخوان و در نهایت افزایش خطر شکستگی می شود.

بر اساس این مطالعه، افرادی که حداقل ۸۵ گرم تخم مرغ کامل در روز (معادل یک و نیم تخم مرغ بزرگ یا دو تخم مرغ کوچک) مصرف می کردند، ۷۲ درصد تراکم استخوان بیشتری در استخوان ران و ۸۳ درصد بیشتر در ستون فقرات داشتند. شرکت کنندگانی که تخم مرغ مصرف نمی کردند

مطالعه دیگری که گزارش آن در سال ۲۰۲۰ در مجله علمی آمریکایی “تغذیه بالینی” منتشر شد نیز نشان داد که خوردن یک عدد تخم مرغ در روز برای سلامتی مضر نیست و خوردن یک عدد در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا دیابت را افزایش می دهد. او نمی دهد».

دکتر Corinne Shishuportich متخصص تغذیه در پاریس در این باره می گوید: می توان روزانه یک عدد تخم مرغ را بدون هیچ مشکلی مصرف کرد، البته در شمارش تخم مرغ باید آنهایی را که در سایر غذاها نهفته است نیز در نظر گرفت.

اما وی تاکید می کند افرادی که از دیابت یا کلسترول بالا رنج می برند نباید بیش از دو تا سه عدد تخم مرغ در هفته مصرف کنند.

تخم مرغ یک غذای کامل و ارزان است

متخصصان تغذیه موافق هستند که تخم مرغ فواید زیادی دارد: “تخم مرغ یک غذای عالی و یکی از شگفت انگیزترین غذاها است. گواه این موضوع این است که تخم مرغ بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است. این تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین ها و پروتئین است که همه اینها هستند. برای سلامتی بسیار مفید است.”

دکتر کورین شیشوپورتیچ می‌افزاید: «تخم‌مرغ‌ها در واقع یک غذای کامل برای هزینه‌ای هستند که برای آن می‌پردازید». سفیده تخم مرغ سرشار از ویتامین، روی و پروتئین های باکیفیت برای کالری کم است. میزان آنتی اکسیدان ها و کلسترول موجود در هر زرده تخم مرغ همان مقداری است که بدن انسان روزانه به آن نیاز دارد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا