اخبار اقتصاد ایران

روس‌ها قیمت اولیه پروژه‌ راه‌آهن رشت-استارا را اعلام کردند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر نتوانیم از وام روسیه استفاده کنیم، اساسا حضور روسیه در پروژه راه آهن رشت – آستارا بی معنی است. حضور روسیه به این دلیل است که ما می توانیم پروژه را از اینجا تامین کنیم.

افق میهن، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا از طریق وام روسی یا فاینانس داخلی از محل پایاپای نفت، اظهار کرد: اخذ وام روسیه برای اجرای این پروژه به نفع ایران است زیرا سود کمی دارد و اگر این پروژه را با قیمت مناسب اجرا کنند قطعا استفاده از وام روسی روش بهتری است اما اگر پروژه را با قیمت مناسب اجرا کنند. قیمت غیر معمول، استفاده از وام روسی سودآور نیست.

وی ادامه داد: البته هنوز قیمت نهایی پروژه مشخص نشده و بنابراین هنوز قرارداد تجاری منعقد نشده است که طبیعی است این روند زمان بر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر نخواهیم از وام روسیه استفاده کنیم، این اختیار را داریم که از اختیارات رهبری برای تامین مالی سایت تهاتر نفت استفاده کنیم.

خادمی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که اگر نتوانیم از وام روسیه استفاده کنیم، اساسا حضور روسیه در این پروژه بی معنی است. ما پروژه را اجرا نمی کنیم، حتی با حضور روس ها، طرف ایرانی بخش عمده زیرساخت و ساختمان فنی این پروژه را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: معمولا روال به این صورت است که کشورهایی که وام دهنده هستند نیز اجرای بخشی از پروژه را بر عهده می گیرند. یکی از مشکلات پروژه راه آهن رشت – ستاره تامین منابع است و مذاکرات با روسیه بر اساس تامین مالی از سوی آنها بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که اگر فاینانس روسیه به هر دلیلی لغو شود، آیا روسیه از این پروژه خارج می شود، گفت: انعقاد قرارداد تجاری روسیه و ایران در اجرای این پروژه به همین دلیل به تعویق افتاده است. روند اداری در روسیه مانند ایران زمان بر است و موضوع دوم این است که دو طرف باید به توافق تجاری برسند، طرف روسی باید قیمت نهایی را برای رسیدن به توافق نهایی ارائه دهد. البته قیمت اولیه را اخیرا اعلام کردند که قیمت خوبی بود، اما از آنجایی که هنوز زمین برای ارزیابی قیمت نهایی تملک نشده است، اعلام قیمت نهایی زمان بر بود. طرح پروژه با تهیه زمین با نقشه تفصیلی نهایی شود و قیمت نهایی بررسی و اعلام شود.

وی گفت: ارزیابی سود وام روسیه بر عهده وزارت اقتصاد است اما سود خوب بین المللی اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا