اقتصاد جهان

روسیه از اعضای بریکس خواست دلار را در تجارت خود کنار بگذارند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه تاکید کرد که توسعه پایدار روابط مالی و تسویه حساب در سازمان بریکس برای همه کشورهای عضو بسیار مهم است.

این اظهارات روز دوشنبه در نشست گفتگوی مالی روسیه و چین در پکن بیان شد، جایی که سیلوانوف با همتای چینی خود لان فوان دیدار کرد.

گروه BRICS که در حال حاضر شامل اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در مورد تسهیل پرداخت ها به ارزهای ملی کشورهای عضو بحث و گفتگو کرده است. هدف این بلوک از این مذاکرات کاهش وابستگی به دلار آمریکا و یورو برای رشد سریع اقتصادش بود.

سیلوانوف گفت: ما نیاز به توسعه همکاری های مالی در کشورهای بریکس داریم. در اینجا ما شاهد فرصت هایی برای توسعه یک سیستم پرداخت مستقل از زیرساخت هستیم که همیشه به طور کامل اهداف کشورها را برآورده نمی کند.

وی افزود: به همین دلیل است که توسعه پایدار روابط مالی و تسویه حساب ها در چارچوب کشورهای بریکس برای ما مهم است و معتقدیم چنین موضوعاتی باید بررسی شود و امروز برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، روند جهانی دلارزدایی و گذار به استفاده از ارزهای ملی در تجارت فرامرزی کشورها از سال ۲۰۲۲ و اندکی پس از تحریم‌های اوکراین که دسترسی روسیه به کشورهای غربی را قطع و مسدود کرد، آغاز خواهد شد. سیستم مالی ذخایر ارزی به تدریج افزایش یافت.

استفان جن، اقتصاددان سابق صندوق بین‌المللی پول و بانک آمریکایی مورگان استنلی، اخیراً تأکید کرد که سرعت تغییرات در رویکرد جهانی برای دور شدن از دلار آمریکا از فوریه ۲۰۲۲ در مقایسه با ۱۵ سال گذشته ده برابر شده است.

به گفته وی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری یوروایزن یوروزون SLJ کپیتال، اکثر تحلیلگران از این تحول آگاه نیستند زیرا ارزش اسمی دارایی های دلاری بانک های مرکزی را بر اساس داده های منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول ارزیابی می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا