اقتصاد جهان

روسیه: از سود دارایی های بلوکه شده غرب استفاده می کنیم

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه روز پنجشنبه تاکید کرد که این کشور در واکنش به استفاده غرب از درآمدهای حاصل از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی روسیه، اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد.

از زمان تشدید تنش ها در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده و متحدانش تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار موجودی بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. بخش عمده ای از این پول، حدود ۱۹۷ میلیارد یورو (۲۱۳ میلیارد دلار)، در مرکز تسویه حساب Euroclear مستقر در بروکسل نگهداری می شود.

روز چهارشنبه، واشنگتن تصمیم گرفت از درآمد حاصل از این دارایی های مسدود شده برای بازپرداخت وام چند میلیارد دلاری به کیف استفاده کند.

سیلوانوف به خبرنگاران گفت: اگر کشورهای غربی شروع به استفاده از درآمد حاصل از ذخایر مسدود شده روسیه کنند، ما دقیقاً همین کار را خواهیم کرد.

وی افزود: پول شرکت ها و سازمان های «غیر دوست» را مسدود کرده ایم. ما این پول را به همین ترتیب در حساب خود نگه می داریم و درآمد حاصل از این دارایی ها را به همین ترتیب استفاده می کنیم.

وزیر دارایی روسیه همچنین اعلام کرد که درآمد حاصل از این صندوق ها برای “نیازهای اقتصاد و نهادهای تشکیل دهنده فدراسیون روسیه” مصرف می شود و تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که به عنوان بخشی از بسته ۵۰ میلیارد دلاری گروه ۷ به کیف ۲۰ میلیارد دلار وام می دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین کمک می‌کند و این کمک‌ها از مالیات‌دهندگان آمریکایی نخواهد بود.

یک روز پیش از آن، پارلمان اروپا نیز از وام تا سقف ۳۵ میلیارد یورو (۳۸ میلیارد دلار) به کیف حمایت کرد و از دارایی های مسدود شده روسیه به عنوان وثیقه برای بازپرداخت ها استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا