اقتصاد جهان

روسیه غرب را تهدید به اقدام متقابل برای تصرف اموال کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که در صورت مصادره دارایی های این کشور در غرب، مسکو از اتخاذ اقدامات متقابل سیاسی و اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

وی در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) گفت: آنها (کشورهای غربی) قصد دارند بدون مجوز قبلی ذخایر روسیه را تصاحب کنند و نه تنها درآمدهای آتی آن را به جیب بزنند، بلکه سرمایه گذاری نظامی نیز علیه روسیه انجام دهند. “.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: ما البته به این گونه اقدامات پاسخ مناسبی خواهیم داد، همانطور که همیشه اقدامات متقابل سیاسی و اقتصادی علیه کسانی که سعی در تصرف ذخایر روسیه دارند انجام داده ایم.

این دیپلمات در ادامه به غرب توصیه کرد: قبل از تصمیم گیری در مورد این اقدام (ارزیابی) باید خوب فکر کرد زیرا به اقدامات متقابل منجر می شود.

زاخارووا گفت که در ماه مه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را برای جبران خسارت روسیه و بانک مرکزی آن به خاطر اقدامات غیردوستانه ایالات متحده امضا کرد. مکانیسم مشابهی را می توان برای سایر کشورها از جمله در اروپا اعمال کرد.

گفت: دارایی و سرمایه شما در روسیه بسیار بیشتر از آمریکاست. علاوه بر این، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قبلاً ثابت کرده‌اند که برای سرمایه‌گذاران خارجی غیرقابل اعتماد هستند، سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها می‌تواند در هر زمان مصادره یا دزدیده شود.

زاخارووا گفت: این اقدامات هیچ مبنای قانونی ندارد و صرفاً سرقت است.

در حالی که ایالات متحده متحدان خود را تحت فشار قرار داده است تا راه هایی برای بهره برداری از ذخایر مسدود شده روسیه بیابند، مخالفان می گویند که چنین اقدامی پایه خطرناکی برای قوانین بین المللی ایجاد می کند و پیامدهای گسترده ای در پی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ژاپن، فرانسه، آلمان و ایتالیا رویکردی «بسیار محتاطانه» در قبال این موضوع اتخاذ کرده‌اند که منجر به بن‌بست مذاکرات شده است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا پیشتر هشدار داده بود که استفاده از دارایی های مسدود شده می تواند “نظم بین المللی” را تهدید کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا