ارزهای دیجیتال

روسیه و اوکراین یک‌صدا شدند؛ از «همستر کامبت» فاصله بگیرید

به گزارش ایران تحلیل، سازندگان بازی تلگرامی «همستر کامبت» می گویند که این برنامه در مدت زمان کوتاهی حداقل ۱۵۰ میلیون کاربر را در سراسر جهان جذب کرده است، اما مانند هر چیز دیگری که نوید ثروت آسان را می دهد، این اپلیکیشن هم نظر کاربران را جلب کرده است. توجه مقامات در بسیاری از کشورها هیجان زده شده است

“همستر کامبت” یک بازی کلیکی در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام است. بازیکنان به طور مکرر روی صفحه کلیک می کنند تا ارز درون بازی را بدست آورند. با ادامه کلیک بر روی همسترها و افکت های بازی، جوایز جدیدی کسب می کنند.

توسعه دهندگان بازی برای تشویق کاربران قول داده اند که این سکه های مجازی روزی وارد بورس خواهند شد و می توانند به پول واقعی تبدیل شوند.

“همستر کامبت” به ویژه در کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان و اوکراین که تلگرام کاربران زیادی دارد، محبوبیت خاصی دارد. مقامات دولتی در هر سه کشور نظر مشابهی در مورد این بازی دارند و از کاربران می خواهند که از آن دوری کنند. با این حال، هر کشوری دلایل متفاوتی دارد.

در روسیه، مقامات به خطرات مالی احتمالی ناشی از وعده همستر کمبت برای پول آسان و خطرات احتمالی برای کودکان اشاره کرده اند. برخی از منتقدان روسی این بازی را یک طرح هرمی نامیده اند.

Irina Volinets، کمیسر حقوق کودکان جمهوری تاتارستان روسیه گفت: توسعه دهندگان این بازی هدفشان ارائه سرگرمی نبوده و دغدغه درآمد از جمله تبلیغات را داشتند.

در اوایل ماه ژوئن، رسانه های روسی گزارش دادند که والدین یک پسر ۱۴ ساله از شهر تیومن سیبری به روانپزشک ارجاع داده شدند، زیرا پسرشان هر سه ساعت یک بار زنگ هشدار را برای کسب حداکثر امتیاز در بازی تنظیم می کرد.

بر اساس گزارش رسانه های محلی، مقامات ازبکستان کاربران این بازی را در صورت تلاش برای انتقال ارز درون بازی به صرافی های ارز دیجیتال و مبادله آن با پول معمولی به ۱۵ روز زندان یا جریمه تهدید کرده اند. ازبکستان محدودیت های شدیدی برای خرید، فروش و مبادله ارزهای دیجیتال دارد.

اوکراین دلیل دیگری برای محتاط بودن در مورد مبارزه با همستر دارد. مرکز دولتی ارتباطات استراتژیک اوکراین در اوایل ماه مه هشدار داد که این بازی به دلیل روابط آشکار با روسیه می تواند خطرناک باشد.

چه کسی مبارزه با همستر را اجرا می کند؟

اکانت تلگرام “همستر کامبت” حدود ۳۹ میلیون دنبال کننده دارد و صفحات آن در یوتیوب و “X” (توئیتر سابق) به ترتیب ۲۵ میلیون و ۸.۵ میلیون دنبال کننده دارند. اما در هیچ یک از گزارش ها به یک استودیوی بازی سازی یا شرکت مادر اشاره نشده است.

بر اساس تحقیقات یک رسانه اوکراینی (آین)، “همستر کامبت” توسط گروه RU-CENTER، یکی از بزرگترین ثبت کنندگان نام دامنه و ارائه دهندگان خدمات میزبانی در روسیه، که بخشی از گروه رسانه ای RBK است، به ثبت رسیده است.

مرکز دولتی ارتباطات استراتژیک اوکراین اعلام کرده است که شرکت های روسی موظفند داده های داخلی کاربران را بر روی سرورها ذخیره کرده و در صورت درخواست در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند که این امر تهدیدی برای اوکراینی ها است. اطلاعات شخصی شما ممکن است برای مقاصد ناشناخته استفاده شود.

بر اساس تحقیقات رسانه مستقل روسی “The Bell” یکی از بنیانگذاران این بازی یک کارآفرین روسی فناوری اطلاعات به نام ادوارد گورینوویچ، موسس پلتفرم آنلاین فروش خودرو “Car Price” است.

«بل» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تلگرام خود یکی از برندگان بازی «همستر کامبت» است و احتمالاً از آن برای گسترش نفوذ این پیام رسان و ایجاد ترافیک بیشتر برای کاربران استفاده می کند.

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام، قبلاً از یک بازی کلیکی مشابه به نام NatCoin حمایت کرده بود. در ماه مه، ارز درون بازی «NatCoin» در بلاک چین تون استخراج شد و در صرافی های اصلی ارزهای دیجیتال فهرست شد. ارزش بازار فعلی ۱.۶۲ میلیارد دلار است.

دوروف گفت: “ناگهان کاربران NatCoin که فقط برای سرگرمی این بازی را انجام می دادند، توانستند ارز درون بازی خود را با پول واقعی مبادله کنند.”

«همستر کامبت» همچنین اشاره کرده است که در حال آماده شدن برای عرضه در بورس است، اما تاریخ دقیقی را اعلام نکرده است.

“مبارزه با همستر”؛ هدفی برای کلاهبرداری

به گفته شرکت امنیت سایبری روسیه FACCT، “همستر کامبت” نیز توجه کلاهبرداران را به خود جلب کرده است.

در اوایل این هفته، محققان کمپینی را شناسایی کردند که در آن هکرها از این بازی برای دسترسی به کیف پول‌های ارز دیجیتال کاربران و خالی کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. نوعی بدافزار طراحی شده برای انتقال دارایی های دیجیتال به کیف پول هکرها.

هکرها همچنین در تلاش هستند تا کنترل حساب های کاربری را در دست بگیرند و آنها را تشویق به استفاده از ربات جعلی “Hamster Combat” کنند.

به گفته وب سایت رکورد، کلاهبرداران نمی توانند چنین همستری چاق را از دست بدهند.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا