بانک و بیمه

روش های حقوقی برخی بانک ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن| چه بانک هایی تسهیلات نمی دهند

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: عملکرد برخی بانک ها در اجرای قانون تامین مسکن مجلس صفر است، در حالی که به نظر می رسد بانک مرکزی و بانک های زیرمجموعه آن باید در دستورالعمل های مصوب تجدیدنظر کنند.

یکی از وظایف خطیر دولت و مجلس، اتخاذ تدابیر جدی برای تعیین تکلیف مسکن است. به همین دلیل برای برخی از بانک هایی که از اعطای وام به بخش مسکن خودداری کرده اند، جریمه های سنگین و کلانی در نظر گرفته شده است.

بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، بانک ها قرار بود ۲۰ درصد از تسهیلات خود را صرف بخش مسکن کنند، اما بر اساس آمار بانک مرکزی، از ۲۶ بانکی که باید به بخش مسکن تسهیلات پرداخت می کردند، ۱۸ بانک این کار را انجام دادند. بنابراین با سهم صفر درصدی در پرداخت تسهیلات.

این بی‌توجهی و بی‌توجهی به قانون تا آنجا پیش رفت که سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید سابق کشور در یکی از جلسات شورای عالی مسکن با انتقاد از این رویکرد نظام بانکی گفت: متأسفانه عملکرد درست است. اینکه برخی بانک ها در ارائه تسهیلات کوتاهی می کنند قابل قبول نیست. برخی بانک ها به جای پرداخت فاینانس مسکن به ساخت و ساز مسکن روی آورده اند و فعالیت اقتصادی خود را جزء آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن می دانند.

اقبال شکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه ۱۸ بانک وجود دارند که عملکرد آنها در پرداخت تسهیلات صفر است. آیا مجلس می تواند اسامی این بانک ها را اعلام کند؟ بانک ها؟ وی گفت: اسامی این بانک ها موجود و چندین بار اعلام شده است اما مشخص است که جریمه سنگین مالیاتی در انتظار بانک های متخلفی است که قانون افزایش تولید مسکن را رعایت نمی کنند.

شاکری: بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، همه بانک ها باید ۵۵۰ میلیون تومان فاینانس مسکن را پرداخت کنند و ۲۰ درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند.

وی افزود: بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، تمامی بانک ها باید مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان فاینانس مسکن را پرداخت کنند و ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند، همه متخلفان خواهند بود عمل شده و جریمه های سنگینی برای آنها در نظر گرفته می شود و این جرایم مالیاتی قطعا از امسال اجرا می شود.

همانطور که در گزارش‌های قبلی و رسانه‌ها و نیز سخنان برخی نمایندگان مجلس شنیده شد، بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که تا سال ۳۱ در تاریخ پیشرو بودند. فروردین در این ماه در مجموع ۶۵۷.۵۹۶ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت شد.

جریمه مالیاتی بانک هایی که در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مسکن نداده اند، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

این آمار نشان می دهد که به غیر از این بانک ها که ۷ بانک هستند، بقیه بانک ها باید جریمه مالیاتی برای عدم پرداخت فاینانس مسکن بپردازند که اتفاقاً رقم زیادی است. جریمه مالیاتی بانک هایی که در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مسکن نداده اند، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

روش های قانونی برخی بانک ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن کدام بانک ها تخفیف نمی دهند؟

در این خصوص محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن نیز می گوید: مالیات مقطوع بانک ها هنگام پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، از نظر اعداد، بزرگترین منبع تامین مالی است، اما تا جایی که وصول می شود. وی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز مبلغی به صندوق واریز نشده است، افزود: بانک ها موظفند ۲۰ درصد وام خود را برای مسکن اختصاص دهند که در صورت نکول باید ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال؛ وی خاطرنشان کرد: این جریمه مالیاتی تا به امروز چقدر بوده است؟ برای سال ۱۴۰۱ جمع آوری شده در سال ۱۴۰۲ بر اساس ارقام بانک مرکزی ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. مشخص است بانک ها چقدر برای تسهیلات پرداخت کرده اند و ۲۰ درصد آن چقدر در حوزه مسکن بوده است. از محاسبات صندوق ملی مسکن حدود ۹۱ آپارتمان حاصل می شود که ارقامی که سازمان مالیاتی هنوز برای آنها اعلام نکرده است.

وی در خصوص میزان جرایم مالیاتی بانک ها در سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه حجم ارقام در سال گذشته بیشتر بود، معتقدم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، این اعداد بزرگ است و برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ درست است. تا الان یک ریال هم نرسیده است.

روش های قانونی برخی بانک ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن کدام بانک ها تخفیف نمی دهند؟

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز درباره عملکرد بانک ها در اجرای قانون افزایش تولید مسکن ملی و امداد رسانی در این حوزه گفت: یکی از وظایف خطیر هر دو دولت است. و مجلس نیز باید برای تعیین تکلیف مسکن اقدام جدی کند

وی ادامه داد: یکی از راه حل های رونق ساخت مسکن، یارانه مسکن است.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با این حال بر اساس آمار منتشر شده، عملکرد ۱۸ بانک در سال گذشته در اعطای یارانه مسکن صفر بوده است.

بابایی کارنامی افزود: پرداخت خدمات مسکن اصل اساسی رونق مسکن است و بدون این تسهیلات مردم نمی توانند در این زمینه اقدام معناداری انجام دهند.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی در خصوص عدم نقدینگی و افزایش پایه پولی بانک ها استدلال می کند و به همین دلیل بانک ها از تامین مسکن خودداری می کنند و این سیاست درستی نیست بانک های تابعه آن را تصاحب کرده اند.

با رویکرد جدید برخی بانک ها برای فرار از پرداخت جریمه مالیاتی، تلاش می کنند بخشی از قانون افزایش تولید مسکن را از طرق قانونی لغو کنند.

اما نکته جالب تر شکایت جدید این است که برخی بانک ها برای فرار از پرداخت جریمه مالیاتی تلاش می کنند بخشی از قانون افزایش تولید مسکن را از طرق قانونی لغو کنند.

گزارش‌ها از عملکرد بانک‌هایی که بر اساس قانون افزایش تولید مسکن در پرداخت فاینانس مسکن مشارکت چندانی نداشتند، نشان می‌دهد که تا آخر هم همینطور بوده است. فروردین در سال ۱۴۰۳ مجموع گزینه های پرداختی ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تحت عناوین «تسهیلات کانکس سازی»، «مشارکت نهضت ملی مسکن»، «تحولات مسکن شهری»، «ساخت مسکن روستایی»، «پیش پرداخت مسکن». ” و “حوادث غیرمترقبه” ۱۹۷۸ تعیین شد. ۱۱۸ میلیارد ریال بوده است.

اما بانک های اقتصاد نوین، ایرانزمین، گردگشاری، موسسه ملل، کارهان، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دیکشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در نهضت مسکن ملی بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی صفر شد

به نظر می رسد استدلال بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از نقدینگی و افزایش پایه پولی منجر به استمرار ۱۸ بانک کشور و پیگیری تسهیلات برای بخش مسکن شود. روش های قانونی لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا