اخبار اقتصاد ایران

روغن موتور سیکلت: نکات کلیدی برای انتخاب موثر روغن موتور

روغن موتور سیکلت یکی از مهم ترین عواملی است که بر عملکرد، کارایی و عمر موتور سیکلت تاثیر مستقیم دارد.

روغن موتور مناسب یکی از عوامل مهم در حفظ عملکرد بهینه و عمر طولانی موتورسیکلت است، انتخاب روغن مناسب در کنار فیلتر روغن مناسب برای موتورسیکلت شما می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد و عمر موتور داشته باشد. در اینجا به نقل از وبسایت آیرون هورس، عوامل موثر در انتخاب روغن موتورسیکلت مناسب را بررسی می کنیم:

انواع روغن

روغن موتور سیکلت آنها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

  1. روغن های معدنی
  2. روغن های نیمه سنتتیک
  3. روغن های مصنوعی

. روغن مصنوعی با ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی بالا، روانکاری بهتر و مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، انتخاب بهتری برای موتورسیکلت های با کارایی بالا است. اما اگر موتورسیکلت شما در شرایط عادی استفاده می شود، روغن معدنی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • روغن موتورهای معدنی برای موتورسیکلت هایی با حجم کم که شرایط کار سختی ندارند مناسب هستند. ، یک گزینه اقتصادی محسوب می شود.
  • روغن موتورهای نیمه سنتتیک (نیمه سنتتیک) برای موتورسیکلت هایی با حجم کم که شرایط کاری سختی دارند مناسب است.
  • روغن موتورهای مصنوعی برای موتورسیکلت هایی که حجم موتور بالایی دارند مانند موتورهای ورزشی و مسابقه ای مناسب هستند.
  • مزایای روغن موتور سیکلت مصنوعی

    ۱- عمر بسیار طولانی

    ۲- نیاز کم به تعویض

    ۳- کیفیت بسیار بالا

    ۴- افزایش قدرت موتور

    ۵- کاهش مصرف سوخت

    ۶-حفاظت بیشتر از قطعات موتور

    معایب روغن مصنوعی موتور سیکلت

    ۱- سازگاری کمتر با برخی موتورسیکلت ها

    ۲- نیاز به فیلتر روغن خاص

ویسکوزیته (غلظت روغن): ویسکوزیته روغن موتور نشان دهنده غلظت آن است و در واقع میزان مقاومت روغن در برابر حرکت قطعات موتور است. برای انتخاب ویسکوزیته مناسب باید به نوع و شرایط استفاده از موتورسیکلت توجه کرد. در شرایط آب و هوایی گرمتر، ویسکوزیته کمتر و در شرایط سردتر، ویسکوزیته بالاتر مورد نیاز است که نشان دهنده ویسکوزیته در هنگام سرد بودن موتور و در زمان گرم بودن موتور است.

یک سری اعداد برای نشان دادن درجه ویسکوزیته استفاده می شود. این اعداد در استاندارد رتبه بندی SAE تعریف شده اند: SAE مخفف Society of Automotive Engineers است.

رتبه بندی SAE از اعداد ۰ تا ۶۰ برای تعیین ویسکوزیته روغن موتور استفاده می کند:

اعداد ۰ تا ۲۵ مربوط به هوای سرد و زمستانه (مانند روغن موتور ۱۰W40).

اعداد ۳۰ تا ۶۰ برای هوای گرم و تابستانه (مثل روغن موتور ۲۰W50).

برای مثال در زمستان باید از ویسکوزیته های کمتری مانند ۱۰W40_5W30_5w40_10W30 استفاده کنید. و در تابستان باید از ویسکوزیته های ۱۰W50_10W60_15W50_20W50 استفاده کنید.

تغییرات فصلی: در برخی مناطق شرایط آب و هوایی در طول فصول تغییر می کند. برای اینکه موتور سیکلت خود را در تمام فصل کار کند، ممکن است لازم باشد روغن موتور خود را تعویض کنید. در فصول سردتر، استفاده از روغن با ویسکوزیته بالاتر می تواند به عملکرد بهتر موتور در شرایط سرد کمک کند.

شرکت سازنده: انتخاب شرکت سازنده مناسب شما را وادار به خرید روغن موتورسیکلت با کیفیت و استانداردهای لازم می کند که علاوه بر آسیب نرساندن به قطعات موتور، باعث افزایش طول عمر و بهره وری موتورسیکلت شما می شود. شرکت موتول اویل یکی از بهترین شرکت ها و معروف ترین تولید کننده روغن موتور با ویسکوزیته های مختلف در سراسر جهان می باشد که در ایران به روغن موتور معروف است که به صورت اورجینال در سایت اسب آهنی به فروش می رسد.

استانداردهای کیفیت روغن موتور

استانداردهای کیفیت روغن موتور توسط سازمان ها و انجمن های مختلف تدوین شده است تا اطمینان حاصل شود که این محصولات از کیفیت بالا و مناسب برای استفاده در موتورها برخوردار هستند. برخی از مهمترین استانداردهای کیفیت روغن موتور عبارتند از:

API (موسسه نفت آمریکا):

API یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین استانداردهای کیفیت روغن موتور است. API به دو دسته S (سرویس) و C (تجاری) تقسیم می شود. هر دسته کدهای مختلفی دارد که ویژگی ها و کاربرد خاص آن را مشخص می کند.

JASO (سازمان استاندارد خودروهای ژاپن):

JASO یک سازمان ژاپنی است که استانداردهایی را برای روغن موتور سیکلت ارائه می دهد. استانداردهای JASO به دو دسته MA (برای موتورهای دنده ای) و MB (برای موتورهای گیرلس) تقسیم می شوند.

روغن هایی که دارای استاندارد JASO MA هستند، مانند روغن اسکوتر Motul، به این معنی است که برای موتورسیکلت هایی با کلاچ مرطوب مناسب هستند.

در نهایت برای انتخاب روغن مناسب بهتر است از محصولات معتبر و باکیفیت تولیدکنندگان معروفی مانند موتول استفاده کنید. همچنین مهم است که روغنی که انتخاب می کنید مطابق با استانداردهای شناخته شده بین المللی مانند API (موسسه نفت آمریکا) یا JASO (سازمان استانداردهای خودرو ژاپن) باشد. که روغن های شرکت موتول را به شما پیشنهاد می کنیم که دارای استانداردهای لازم هستند.

روغن متول این شامل محصولات زیر است:

  • روغن موتور سیکلت Motol 3000

این محصول ۱۰۰% معدنی یا روغنی بوده که مناسب موتورسیکلت های سبک تا ۱۸۰ سی سی و دارای استاندارد JASO MA2 می باشد.

  • روغن موتور سیکلت Motol 5000

این محصول پایه مصنوعی می باشد، یعنی از مواد اولیه مشتقات نفتی و مناسب برای موتورسیکلت تا حجم ۲۵۰ سی سی و دارای استاندارد JASO MA2 می باشد.

  • روغن موتور سیکلت Motol 5100

این محصول نیمه سنتتیک یا نیمه مصنوعی می باشد. این محصول برای موتورسیکلت های ۲۵۰ سی سی به بالا مناسب بوده و دارای استاندارد JASO MA2 نیز می باشد. یکی از ویژگی های این محصول که آن را به محصولی خاص تبدیل می کند، تکنولوژی استر است.

فناوری استر: یک فناوری ویژه برای شرکت Motul است که وظیفه حفاظت، روغن کاری و تمیز کردن موتور را بر عهده دارد.

  • روغن موتور سیکلت Motol 7100

روغن موتل ۷۱۰۰ یک محصول منحصر به فرد یک روغن کاملا مصنوعی یا تمام سنتتیک با رنگ روغن قرمز، روغنی بسیار قدرتمند با محافظ حرارتی بالا و مناسب برای موتورسیکلت های با حجم موتور بالا می باشد. یکی از ویژگی های خاص این محصول استارت سریع و همچنین کاهش مصرف می باشد. این محصول دارای استاندارد JASO MA2 و تکنولوژی استر می باشد.

  • روغن موتور سیکلت موتول ۳۰۰ ولت

این محصول قدیمی ترین و قدرتمندترین محصول شرکت موتول می باشد

روغن موتول ۳۰۰ ولت اولین روغن تمام مصنوعی دنیا با فناوری استر است که برای موتورسیکلت های پرسرعت و مسابقه ای ساخته شده است و قدمت این محصول به بیش از یک قرن می رسد. این محصول فوق العاده با رنگ روغن سبز فسفری یکی از پرطرفدارترین روغن ها می باشد. در بین موتورسواران، دارای پیشرفته ترین تکنولوژی استر در بین محصولات موتول است.

اگر به دنبال یک مرجع معتبر برای بررسی قیمت و خرید انواع روغن متول هستید می توانید به سایت مراجعه کنید. اسب آهنی به آدرس مراجعه کنید. این فروشگاه نمایندگی روغن موتول می باشد و روغن های اصل و باکیفیت را با قیمت مناسب عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا