فرهنگ و هنر

روند قیمت آلومینیوم در بورس کالا

سید سجاد موسوی: آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف ترین فلزات کشور با زنجیره پایین دستی بسیار متنوع مانند ساختمان سازی، خودروسازی، تولید سیم و کابل، لوازم خانگی و … نقش بسیار تعیین کننده ای در بخش صنعت دارد. اما در مورد نحوه عرضه، صادرات و قیمت این محصول انتقاداتی وجود دارد.


افق میهن –

به عنوان مثال، برخی معتقدند اگرچه میزان تولید این فلز بیش از نیاز کشور است، اما معمولاً شرکت های پایین دستی زنجیره نمی توانند مقدار مورد نیاز را از بورس کالا خریداری کنند. زیرا اولاً مقدار عرضه همیشه کمتر از میزان تقاضا است و ثانیاً مکانیزم به گونه ای تعریف شده است که خرید برای شرکت های کوچکتر از شرکت های بزرگ دشوارتر است. بنابراین قیمت ها به طور طبیعی بالا می رود و برخی از شرکت ها مجبورند به جای آلومینیوم از فلزات دیگر استفاده کنند یا حداقل آلومینیوم را با فلزات دیگر ترکیب کنند. علاوه بر این، برخی اخبار حاکی از آن است که شمش با قیمت هایی بسیار ارزان تر از قیمت داخلی صادر می شود که البته حاصل تحریم ها و تسویه حساب با شرکت های خارجی برای تامین پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید شمش است. . علیرغم تمامی این ادعاها و انتقادات برخی فعالان صنفی، برخی دیگر از فعالان صنفی چالش های ذکر شده را رد کرده و معتقدند نرخ صادرات بالاتر از نرخ داخلی است و حتی در تابستان امسال نیز با وجود محدودیت های برق، نرخی در بورس وجود ندارد. خیلی تغییر کرد

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم در این خصوص گفت: قطعاً شرایط زنجیره آلومینیوم در فصل تابستان با توجه به محدودیت های برق تا حدودی با فصول گذشته متفاوت است اما خوشبختانه وضعیت تامین آلومینیوم به گونه ای نیست که صنایع پایین دستی مشکل دارند».

فاضلی ضمن اشاره به این موضوع افزود: خوشبختانه در تابستان با وجود محدودیت های برق، قیمت این فلز رشد چندانی در بورس کالا نداشت و عملکرد مطلوبی را نسبت به میزان تقاضا شاهد بودیم. به طوری که زنجیره پایین دستی دچار شوک قیمتی نشد.

وی ادامه داد: اگرچه عملکرد شرکت های تولید شمش آلومینیوم نسبت به تقاضا مطلوب است، اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری در تولید بوکسیت و پودر آلومینا چندان پرهزینه نیست و پتانسیل بالایی در شرکت های تولیدی وجود دارد، می توان افزایش داد. میزان تولید آلومینیوم و در این راستا استفاده از معدن بوکسیت گینه که سال هاست با وجود استیجاری مورد بهره برداری قرار نگرفته می تواند بسیار کمک کننده باشد.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیوم در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آلومینیوم در بورس کالا بالاتر از قیمت های جهانی است، گفت: به هیچ وجه قیمت ها بالاتر از نرخ های جهانی نیست و گواه این مدعا است. قیمت محصولات زنجیره پایین دستی این فلز در بازارهای صادراتی که قیمت آن نسبت به بسیاری از رقبای صادراتی کاملا مقرون به صرفه تر است. با وجود این باید پذیرفت که نحوه عرضه در بورس کالا انجام می شود که به نفع خریداران خرد نیست و خریداران بزرگ نیز از آن استقبال بیشتری می کنند تا با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اصلاح شود. به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال یافتن راه حل مناسب تری برای حمایت از تولیدکنندگان خرد در بورس کالا هستیم.

در حالی که رئیس اتحادیه فرآورده های آلومینیومی عرضه آلومینیوم گرانتر از قیمت های بین المللی در بورس کالا را رد می کند، چندی پیش آریا صادق نیت حقیقی، دبیر اتحادیه صنعت آلومینیوم این موضوع را تایید کرد و گفت: متاسفانه به جای تامین نیاز داخلی، تولیدکنندگان آلومینیوم این محصول را با قیمت‌های بین‌المللی صادر می‌کنند که به مراتب کمتر از قیمت‌های داخلی است و متاسفانه دولت علی‌رغم آگاهی کامل از این موضوع، حاضر به انجام اقدامات مناسب در این زمینه نیست. این در حالی است که تولیدکنندگان آلومینیوم یارانه انرژی بسیار بالایی از دولت دریافت می کنند و با خام فروشی ارز کسب می کنند.

رئیس اتحادیه مصنوعات آلومینیومی خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم ها، شرکت های تولیدکننده آلومینیوم راهی جز ترخیص شمش با سایر کشورها برای تامین پودر آلومینا ندارند. آلومینا یا ماشین آلات صنعت آلومینیوم، اما این روش جاری نیست و بسیار محدود است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از افرادی که در حوزه تولید فعال نیستند و سهمیه آلومینیوم خود را در بورس کالا می فروشند، اظهار داشت: قطعا در بورس کالا این گونه نیست و میزان خرید به دنبال دارد. یک فرمول خاص علاوه بر این، دستگاه های نظارتی و تعزیراتی بسیار سخت گیر هستند و امکان خرید آلومینیوم از بورس کالا و فروش آن در بازار آزاد برای شرکتی وجود ندارد.

فضلی در پاسخ به این سوال که میزان آلومینیوم در کدام صنایع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بیشتر صنایع با آلومینیوم سروکار دارند که از مهمترین آنها می توان به صنعت خودرو، لوازم خانگی و صنعت ساختمان اشاره کرد که البته در صنعت ساختمان به دلیل استفاده از پروفیل های U است. PV میزان مصرف این فلز کاهش یافته است.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا