اخبار اقتصاد ایران

روند نوسانات قیمت ارز در سال ۱۴۰۲/ سه ماه طلایی :: ایران تحلیل

در این گزارش بیشترین و کمترین بازدهی نرخ دلار در سال ۱۴۰۲ و دلایل نوسانات اسکناس آمریکایی بررسی شده است.

به گزارش ایران تحلیل، نگاهی به نمودار قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ نشان از بالا و پایین های بسیاری دارد که گاه به دلایل سیاسی و گاه به دلیل مسائل اقتصادی بوده است. بر این اساس مجموع این عوامل دست به دست هم داده و نرخ بازدهی یک دارایی را تعیین می کند.

بنابراین در این گزارش بازدهی نرخ دلار در یک سال آورده شده است.

به بیان ساده تر، بازده مقدار سود و زیان یک سرمایه گذاری است که در یک دوره زمانی معین به دست می آید یا از دست می رود. در واقع این دوره می تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره ای با توجه به افق زمانی سرمایه گذاری فرد باشد. در زمان دیگری تغییر دهید. به عبارت دیگر، بازده را می توان به عنوان پاداشی تعریف کرد که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری خود در یک دوره زمانی دریافت می کند.

گزارش قیمت دلار در سال ۱۴۰۲
در همین راستا قیمت دلار در روز پنجم فروردین در سال ۱۴۰۲ در کانال ۵۰ هزار تومان و در روزهای آخر ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود. اسفند ۱۴۰۲ طبق گزارش برخی رسانه ها از کانال ۵۰ هزار تومانی خارج شد و به کانال بعدی رفت.

عملکرد قیمت دلار در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲
بررسی ها نشان می دهد که بازدهی نرخ دلار در سال ۱۴۰۲ تقریباً ۲۵.۸ درصد بوده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ نرخ بازدهی دلار حدود ۸۴ درصد بوده است.

۳ ماه طلایی دلار در سال ۱۴۰۲
نگاهی دقیق به نوسانات اسکناس آمریکایی نشان می دهد که دلار در اکثر ماه های سال ۱۴۰۲ بازدهی نسبتاً محدودی داشته است، اما در این میان، فصل زمستان بیشترین و مثبت ترین عدد را داشته است. از این رو دی ماه با ۷.۹ درصد در کارنامه رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین اسفند بازده برای سومین ماه ۵.۷ درصد بود بهمن محاسبه شده است که نرخ بازده حدود ۵.۳٪ است.

ولی در دی چه شد که دلار بیشترین بازدهی ماهانه را داشت؟

بررسی دقیق تر نوسانات نرخ دلار و ارقام اعلامی رسمی و نیمه رسمی در ماه مذکور قیمت دلار در روز دوم را نشان می دهد. دی این ماه که حول و حوش ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد، در آخرین روز ماه مذکور به رقم ۵۴ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. در واقع به گفته رسانه ها دلار در این مدت یک ماهه نزدیک به ۴ هزار تومان افزایش را تجربه کرد.

معامله گران گفتند که بازار بیش از حد خرید است. خرید بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود. به عبارت دیگر، این شرایط زمانی رخ می دهد که دارایی روند صعودی داشته باشد و با اصلاح قیمت مواجه نشود. به گفته تحلیلگران، سهمی که بیش از حد فروش داشته باشد، بدون توجه به شرایط بنیادی و فنی، افزایش قیمت خواهد داشت و به همین دلیل، هر لحظه ممکن است با افت ناگهانی قیمت مواجه شود.

البته تتر نیز در دهه دوم و سوم دی ماه بالا رفت و از مرز ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت. به نظر می رسد یکی از دلایل رشد قیمت دلار در تهران احتمالا همین موضوع بوده است.

از سوی دیگر، به گفته معامله گران، یکی دیگر از دلایل نوسانات بازار، اخباری بود که رسانه ها درباره ارزهای بلوکه شده ایران منتشر کردند. سيد حسين موسويان ديپلمات سابق ايران در مقاله اي در ميدل ايست آي نوشت: جنگ اسرائيل عليه غزه عملا اين توافق موقت بين آمريكا و ايران را از بين برد. يكي از مقامات اروپايي به من گفت: به دليل جنگ غزه، آمريكايي ها به مذاكره با ايران ادامه نخواهند داد. آمریکایی‌ها با احترام از قطری‌ها خواسته‌اند که با احترام از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران محترمانه درخواست خروج شش میلیارد دلاری آزاد شده را ندارد، کنگره آمریکا نیز تصویب کرد که ۶ میلیارد دلار آزاد شده توسط ایران دوباره مسدود شود. وضعیت به تدریج پیچیده تر می شود.”

بلومبرگ همچنین در این خبر مدعی شد که «مقامات کاخ سفید در حال بررسی امکان مسدودسازی مجدد ۶ میلیارد دلار منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران هستند که در چارچوب توافق مبادله زندانیان آزاد و واریز شده است. در بانک قطری.” بود، می‌پردازد.»

در این میان اظهارات «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی» نیز موضوعی بود که مورد توجه تجار قرار گرفت. همانطور که رسانه ها گزارش دادند، گروسی “ادعا کرد که ایران در حال غنی سازی اورانیوم در سطح بسیار بسیار بالایی است و به سطح سلاح های (هسته ای) نزدیک می شود.” گروسی همچنین در ادامه ادعای خود گفت: تهران همچنان مانع حضور بازرسان است. برخی از تجار تصور می کردند که ادعاهای آقای مدیرکل ممکن است مبنای فشار بیشتر غرب بر تهران باشد.

خرداد پرنوسان ترین ماه دلاری ۱۴۰۲
از ماه های طلایی بازار دلار که بگذریم، بازدهی کمترین میزان را دارد خرداد یک ماه است که این رقم منفی ۵.۷ درصد است. به زبان ساده، خرداد این ماه برای سرمایه گذاران ضرر بوده است.

بازار ارز بمباران شد
در واقع در سومین ماه بهار بازار ارز تهران بمباران اخباری شد. از ابتدای ماه جاری رسانه ها از آمدن هیثم بن طارق، سلطان عمان به تهران خبر دادند و همین موضوع باعث شد تا واحد پول آمریکا در تهران در برابر این خبر خم شود. و جناح رو به افزایش بازار جایی برای نشان دادن قدرت خود پیدا نمی کنند.

این سفر در شرایطی بود که منطقه شاهد شکل گیری نظم جدیدی بود. تهران و ریاض از یک سو پس از یک دوره بسیار پرتنش در مسیر تنش زدایی قرار گرفتند و از سوی دیگر صحنه بین المللی شاهد دعوت و پذیرش سوریه برای ورود به گروه های عرب منطقه بود.

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باور بودند که سفر هیثم بن طارق السعید، پیش از آنکه فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری تهران و مسقط باشد، بیشتر در راستای روابط برجام و غیر برجام آماده و تنظیم شده بود. این ادعا از آنجا قوت گرفت که نقش میانجیگری عمان در توافق هسته ای بی سابقه بود و توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ عمدتاً ناشی از نقش مقامات عمانی بود.

جدای از نقش عمان در توافق هسته ای، عمان در آزادی زندانیان دوتابعیتی و منحصراً در آزادی نازنین زاغری رادکلیف و انوشه عاشوری نقش داشت. در این شرایط به نظر می‌رسید که سلطان عمان حامل پیام مقامات واشنگتن در مورد گفتگو درباره سایر زندانیان دوتابعیتی در تهران باشد. برخی تحلیلگران می گفتند این اتفاق می تواند به پیکر نیمه جان برجام جان بدهد و همین امر باعث خروج خریداران از بازار دلار و احتیاط معامله گران شد.

از سوی دیگر برخی مدعی شدند که بعد از سلطان قرار است رافائل گروسی به تهران بیاید. البته در این ماه جلسه شورای حکام هم برگزار شد و قبل از این جلسه عده ای گفتند که نتیجه هر چه باشد احتمالا بر قیمت دلار در تهران تاثیر می گذارد و توافق تهران با آژانس ممکن است مانع شود. صدور قطعنامه علیه تهران

از سوی دیگر برخی رسانه ها ادعای منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول را دستکاری کردند که حاکی از رایزنی مقامات کره جنوبی و آمریکایی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک های کره بود. برخی فعالان اقتصادی معتقد بودند در صورت صحت این ادعا، افزایش قدرت بازارساز امکان پذیر خواهد بود. بنابراین تحلیلگران اقتصادی حجم قابل توجه سیگنال های مثبت را عامل تثبیت نرخ دلار در کانال پایینی دانستند.

همزمان با انتشار خبر عرضه ۷ میلیارد دلاری، ادعایی مبنی بر انتشار ۲۴ میلیارد دلار ارز بلوکه شده نیز به بازار رسید. با این حال علی واعظ که در بازار به نزدیک بودن به منابع غربی شهرت دارد، در توئیتی انتشار ۲۴ میلیارد دلار از دارایی ایران را تکذیب کرد.

البته این تمام ماجرا نیست و ردپای دلارهای تقلبی در بازار باعث احتیاط معامله گران شد. در همین راستا روز هفدهم خرداد ماه گذشته بود که بانک مرکزی از وجود دلارهای تقلبی در بازار خبر داد. بانک مرکزی با اشاره به فروش دلارهای تقلبی در بازارهای غیررسمی به مردم در این زمینه هشدار داد و از آنها خواست از به خطر افتادن اموال و دارایی های خود جلوگیری کنند. فقط به شعب ارزی بانک ها و صرافی های مجاز مراجعه کنید. به نظر می رسد این خبر تا حدودی باعث ترس خریداران ارز از بازار غیررسمی شده است; این امر باعث کاهش حجم خرید نیز شد.

ماجرای رگبار اخبار مثبت به اینجا و در بیست ختم نمی شود خرداد ماه گذشته بود که یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی ادعایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ایرانی و آمریکایی در مذاکرات غیرمستقیم در عمان شرکت کرده اند. در همین راستا مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس در توییتی مذاکرات ایران و آمریکا در نیویورک را تایید کرد. خبری که مانع افزایش دلار در بازار معامله گران شد.

در روز بیست و چهارم خرداد در همین ماه اخبار و گمانه زنی های سیاسی مانع از افزایش قیمت دلار شد. در میان این اخبار، موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان و برجام داغ ترین بود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها در آن تاریخ، آمریکا به آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران در عراق چراغ سبز نشان داده است. اظهارات مقامات آمریکایی پس از آن بیان شد که منابع خبری از آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از درخواست قبلی خبر داده بودند.

از سوی دیگر خبری در میان دلالان بازار دست به دست می شد. برخی مدعی بودند بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر منتقل شده و به همین دلیل محمدرضا فرزین راهی قطر شد. معامله گران گفتند که پیش بینی می کردند این خبر بر بازار نیز تاثیر بگذارد.

عصر همان روز، وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که دولت بایدن بی سر و صدا مذاکرات با ایران را برای آزادی زندانیان آمریکایی و مهار برنامه هسته ای ایران از سر گرفته است. خبری که به نظر می رسد تاثیر کاهشی بر معاملات دلار داشته است. به گفته فعالان بازار، این خبر در کنار اظهار نظر چهره های سیاسی در ایران، سیگنال های سیاسی برای تقویت دلار را در پی داشت.

همچنین در روزهای آخر خرداد برخی از خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز و نیویورک تایمز در گزارش های جداگانه به جنبه های جدیدی از توافق ایران و آمریکا پرداختند. البته جمعه ۲۶ خرداد ماه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود از عدم دستیابی به توافق جدید با ایران خبر داد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنار سخنران گفت: برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق هسته‌ای یا بازداشت‌شدگان دیده‌ایم دقیق است و صحت ندارد و صحت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا