اخبار اقتصاد ایران

روند کند فرآیند رفع تداخل در برخی از مناطق گیلان؛ از تالاب انزلی تا چاف و چمخاله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را مشمول قانون رفع تداخل دانست و گفت: تاکنون ۲۱۶ هزار هکتار تداخل را حذف کرده ایم و با توجه دولت و تلاش دولت تداخل داشته ایم. استاندار و حمایت قوه قضائیه تصمیم گرفتیم مداخلات را به نفع مردم رفع کنیم.» ما می خواهیم زمین ها را از ملی به غیر ملی تبدیل کنیم تا محصولات کشاورزی تولید کنیم.

ایران تحلیل، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با ایسنا، یکی از سیاست های دولت سیزدهم را سندسازی اراضی کشاورزی دانست و اظهار کرد: باید مستندسازی صورت گیرد. زمین های کشاورزی، برای رفع تداخل بین زمین های مردم و مردم. با دولت و حل و فصل اختلافات.

وی با اشاره به اجرای قانون رفع تداخل در استان گیلان همزمان با سایر استان ها افزود: بر اساس این قانون ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان مشمول رفع تداخل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ریاست کمیسیون رفع تداخل استان را به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی شناسایی و تصریح کرد: مدیران کل اقتصاد و دارایی، ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی استان و مدیر امور اراضی و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی از دیگر اعضا هستند. کمیسیون حذف تداخل هستند. در شرایط خاص دستگاه هایی مانند آب منطقه ای، حفاظت محیط زیست، گردشگری، بازرسی و … که دارای پلاک هایی هستند که نیاز به حذف تداخل دارند نیز به این کمیسیون دعوت می شوند.

محمدی از رفع تداخل ۲۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و اظهار داشت: صورتجلسه رفع تداخل این اراضی به تصویب کمیسیون مذکور رسیده و به اداره کل ثبت اسناد ارجاع شده است. استان و مابقی اراضی مشمول تا پایان شهریور ماه سال جاری تعیین می شود.

وی با اشاره به کندی روند رفع تداخل در برخی مناطق استان از جمله چاف، چمخاله و تالاب انزلی به دلیل مشکلات مردم، یادآور شد: اراضی حاشیه تالاب انزلی در دهه ۴۰ و ۵۰ متعلق به مردم بوده و زیر کشت رفته است. در آنجا، اما رو به دریا، شاهد اقدام قانونی وزارت نیرو و آب منطقه برای اخذ مدارک برای مناطق آبی بودیم. البته پس از احیای این اراضی به سازمان منابع طبیعی واگذار شد و به همین دلیل کشاورزان دارای کارت شناسایی اجازه فعالیت نداشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه دولت سیزدهم قانون رفع تداخل را در قالب کمیسیون دنبال می کند و دیگر نظام محور نیست، اظهار داشت: دولت سیزدهم قانون رفع تداخل را دنبال می کند. و… و به دنبال حل تعارض است.

وی با اشاره به حضور منتخبان لنگرود در مجلس دوازدهم در جلسات کمیسیون رفع تداخلات چاف و چمخاله برای بررسی رفتار این کمیسیون در برخورد با پلاک خودروها، خاطرنشان کرد: در این جلسات استدلال کارشناسان بررسی شد. و مفسران، نقشه ها و تصاویر ماهواره ای به روز مورد بررسی قرار می گیرند.

محمدی هدف دولت را اثبات مالکیت مردمی دانست که سال ها در عرصه کشاورزی کار کرده اند و افزود: ما به دنبال اثبات حق مردم هستیم اما با دست اندازی و تعدی به اراضی ملی برخورد می کنیم. با جلسات کمیسیون رفع تداخل، اراضی ملی اشغال شده غیرقانونی توسط مردم را به دولت برمی گردانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برگزاری پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون رفع تداخل استان در راستای سندیت زمین، یادآور شد: این کار برای کشاورزان بسیار ارزشمند است. البته در برخی مناطق مانند تالاب انزلی بیشترین دغدغه را داریم که حقوق مردم و دولت تضییع نشود و به همین دلیل از خرد جمعی، حمایت قضایی و نظارتی استفاده می کنیم.

وی اقتصاد و اشتغال استان را بر پایه کشاورزی دانست و گفت: زیبایی و سرسبزی استان گیلان نیز مدیون کشاورزی است و از این رو باید به حفاظت از زمین های کشاورزی توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا