رونق مونتاژ خودرو؛ بلعیدن منابع ارزی بدون دستاورد
صنعت خودرو ایران با غلبه بر دستورالعمل جلسه به واردات قطعات و مصرف منابع ارزی وابسته بود. مسیری که از فناوری و توسعه صنعتی جلوگیری می کند.
در سالهای اخیر ، غلبه بر رویکرد مونتاژ در صنعت خودرو و نحوه تعامل شرکت های خارجی یکی از اصلی ترین موانع ایجاد مشارکت بین المللی مؤثر و پایدار بوده است. در قالب این الگوی ، بخش مهمی از منابع ارز کشور برای وارد کردن بخشی از قطعات جزئی و تحقق الزامات شرکتهای مونتاژ هزینه می شود ، بدون این فرآیند منجر به انتقال فناوری ، توسعه زیرساخت های تولید ، بهبود طراحی و ظرفیت فنی یا تولید ارزش افزوده در آلمان می شود.
براساس گزارشی از مرکز تحقیقات Majlis ، دستورالعمل جلسه در ابتدا می تواند ابزاری موقت برای افزایش گردش خون و درونی باشد ، اما عدم وجود مکانیسم های توسعه این مسیر را به تداوم وابستگی و تولید غیرمولد تبدیل کرده است. فقط در سال دوم ارزش کل صنعت خودرو به حدود ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا دست یافت که از این تعداد بیش از ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا برای وارد کردن بخش هایی از کلیه محصولات مونتاژ در کشور هزینه شده است.
این حجم از واگذاری منابع ارزی ایجاد شده است که در آن بازده تکنولوژیکی ، تولید و صادرات قابل مشاهده نیست و ادامه این روند ، وابستگی ساختاری کشور به واردات و ارز خارجی را در یکی از مهمترین بخش های صنعتی نهادینه می کند. در حقیقت ، روابط خارجی صنعت خودرو عمدتاً محدود به واردات قطعات است و از توسعه دانش فنی و زنجیره تأمین مورد غفلت واقع می شوند. بنابراین ، اصلاح الگوی تعامل بین المللی به بررسی جدی دستورالعمل ها و ساختاری که روند را در سالهای اخیر تنظیم می کند بستگی دارد.
بر این اساس ، به دلیل نوسانات گردش خون در صنعت خودروسازی کشور و دلایل این نوسانات ، اثرات مونتاژ خودرو در صنعت را پیدا خواهید کرد. در زیر میزان تولید خودرو در آلمان ۲ تا پایان سال است.
گسترش تولید ماشین کشور در سال دوم ، ۱.۱۲۰.۶۰۰ این وسیله ای است که در مقایسه با مدت مشابه سال حدود ۱ درصد کاهش یافته است.
طبق آمار تولید خودرو در کشور ارائه شده در بالا ، ۱ تا BIS در سالها ۱۳۹۴ و سالها تا ۱۴۰۰ با کاهش شدید ؛ موضوعی که ریشه در تحریم های بین المللی در ایران دارد و نشان دهنده نوعی وابستگی صنعت خودرو از منظر تهیه اجزای تولید به تولید کنندگان و تأمین کنندگان خارجی است.
در استراحت ۱۳۹۸ به ۱۴۰۳ گسترش تولید کنندگان اتومبیل خصوصی ۳۲ ، ۶۰۹ دستگاه هم ۲۷۲ ، ۸۶۹ این دستگاه افزایش یافته است ، که نشان دهنده رشد بیش از هشت بار در پنج سال گذشته است.
نقطه پرش این روند در سال ششم بود که تولید ۶۸ ، ۱۱۴ دستگاه در سال ۲ ساله ۱۴۶ ، ۱۷۵ این دستگاه افزایش یافته و در سالهای بعد با شیب نسبتاً شیب دار ادامه یافته است. نسبت این بخش از تولید کلی از ۴.۹ درصد در سال به ۴.۹ درصد در سال افزایش یافته است.
شکل زیر تولید و نسبت تولید کننده اتومبیل خصوصی از ۲ تا سال دوم است.
تولید کنندگان خودرو همیشه در سالهای اخیر بالاترین تولید در بین تولید کنندگان اتومبیل های خصوصی بوده اند. این شرکت در سال دوم با افزایش قابل توجه ۵ درصد در طول سال. ۹۲ ، ۸۷۱ این دستگاه یک ماشین و در سال ششم با افزایش چرخه خود ۵ ٪ تولید کرد ۱۴۸ ، ۶۷۸ دستگاه تحویل داده شد. با این حال ، در سال دوم ، مدیران خودرو در مقایسه با سال قبل ۴.۹ درصد کاهش می یابد ۱۴۳ ، ۶۴۰ این دستگاه هنوز در درجه اول در بین تولید کنندگان اتومبیل های خصوصی است.
شرکت Kerman Motor در سال دوم با تولید ۲۶ ، ۱۲۲ این وسیله نقلیه در سال گذشته ۵ ٪ افزایش یافته است و در سال دوم با پرش ۵ ٪ به گردش خون آن تبدیل شد. ۵۸ ، ۶۳۱ دستگاه افزایش یافته است. در سال چهارم ، تولید این شرکت با رشد محدود و حداکثر ادامه یافت ۶۲ ، ۲۴۲ دستگاه رسیده است.
بهمن این موتور که در سالهای ابتدایی دوره بسیار کم بود ، در مقایسه با سال دوم شروع شد و تولید ۵ ٪ در سال ۲ را افزایش داد. ۱۵ ، ۲۳۶ دستگاه رسیده است. این روند در سالهای ۱ و ۱۴۰۳ ادامه داشت و گردش تولید شرکت به ترتیب است ۲۱ ، ۸۱۷ وت ۲۷ ، ۷۷۹ دستگاه افزایش یافته است.
مقایسه تولید تولید کنندگان اتومبیل های مختلف در سالهای ۲ و ۱۴۰۳ جدول زیر در کنار هم قرار داده شده است.
توزیع لازم توجیه اقتصادی برای زیرساخت های صنعتی از صفر نیست و به عنوان یک شرکت بین المللی ، ۶۰۰۰۰۰ واحد در سال به محصول جدیدی می رسد. افزایش مونتاژ اتومبیل های مختلف در کشور سهم بازار بین این محصولات را به اشتراک می گذارد. بنابراین ، گردش تولید شما کاهش می یابد. در پایان ، این امر دستیابی به توزیع اقتصادی سیستم عامل های موجود در کشور را غیرممکن می کند.
در حال حاضر بیش از سی مدل مختلف اتومبیل در کشور تولید می شود. با توجه به سهم محدود هر یک از این محصولات موجود در بازار ، تولید بسیاری از قسمت های کشور از نظر اقتصادی سودآور نیست. درصد درونی این محصولات کم است.
از طرف دیگر ، این جلسات هر سال محصولات جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه می کند ، که اجازه توزیع طولانی مدت اقتصادی را نمی دهد.
در حقیقت ، به نظر می رسد که مونتابوم گردش خون را افزایش می دهد ، اما صنعت خودرو از مسیر توسعه واقعی ناشی می شود و به منابع ارزی با واردات وارد می شود. اگر این روند را ادامه دهید ، این به معنای تثبیت مسطح ، تکنولوژیکی و غیرمولد است که علاوه بر وابستگی بیشتر و ناتوانی صنعتی در کشور حاصل می شود.
بر این اساس ، باید تأکید کرد که تجربه سالهای اخیر نشان می دهد که ادامه رویکرد مونتاژ صنعت خودرو را در یک چرخه وابستگی ، هدر رفتن منابع ارزی و تولید غیرمولد به خود جلب کرده است. عبور از این وضعیت تنها با بررسی جدی دستورالعمل های صنعتی ، غلظت روی پلتفرم سازی و ارتقاء واقعی طراحی و عملکردهای فنی در آلمان امکان پذیر خواهد بود.
منبع: مهر