فرهنگ و هنر

رونمایی از سامانه جامع معاملات بازار مشتقه ؛ «آپشن 24»

اگرچه تعداد نمادهای پایه در این بازار چندان زیاد نیست و حتی به ۱۰ درصد کل نمادهای بورسی و فرابورس نیز نمی رسد، اما با توجه به تعدد قراردادها در سررسیدهای مختلف، می توان گفت که تعداد نمادهای قابل معامله در بازار اختیار معامله حتی بیشتر از کل نمادهای بورس و فرابورس است.


ایران تحلیلی –

فعالان این بازار باید فعالیت خود را در گزینه ها با سرعتی چند برابر آنچه در معاملات سهام مورد نیاز است دنبال کنند و با توجه به حداکثر سرعتی که یک معامله گر می تواند داشته باشد، عقب ماندن از اتفاقات تابلوی معاملات طبیعی است.

رفع نیازهای تاجران

به همین دلیل است که «دستیار» معاملات در این بازار باید سیستم باشد نه انسان. تنها از این طریق است که می توان رویدادهای چند صد نماد را به طور همزمان مشاهده کرد و بهترین موقعیت معاملاتی را انتخاب کرد.

با توجه به گسترش بازار اختیار معامله در بورس ایران و نیاز به ابزارهای مختلف در این بازار و از آنجایی که تابلوی معاملات (tsetmc) پاسخگوی بسیاری از نیازهای معامله گران نیست، تبادل ۲۴ با طراحی پلتفرم جدیدی به نام «گزینه ۲۴» سعی شده بسیاری از نیازهای معامله گران آپشن برطرف شود.

مزایای گزینه ۲۴ چیست؟

در این سامانه سعی شده است نیازهای فعالان بازار در نظر گرفته شود. داشتن یک ساعت قوی با ستون‌های کاربردی که می‌توان برای آن دسته‌بندی‌های صعودی یا نزولی انجام داد، کمک بزرگی به معامله‌گران مشتقات می‌کند. از مزایای این سیستم می توان به قابلیت دسته بندی انواع متعدد اشاره کرد. تا پیش از این در سامانه های مختلف ساعت بازار بورس ایران، امکان طبقه بندی تنها یک ستون وجود داشت، اما گزینه ۲۴ این قابلیت را دارد که بر اساس ترجیح معامله گران، چندین طبقه بندی همزمان در ستون های مختلف داشته باشد. می تواند سرعت معامله گران را افزایش دهد.

در قسمت استراتژی، ۴ استراتژی قابل اجرا در کارگزاری های ایرانی شامل «همگرایی»، «تماس تحت پوشش»، «قرار محافظ» و «گسترش تماس گاوی» وجود دارد که سود و زیان اجرای این استراتژی ها را برای فعالان بازار محاسبه می کند. این مشتق را بسیار آسان می کند.

در این بخش، معامله‌گران می‌توانند کارایی اجرای استراتژی را هم بر اساس قیمت‌های فعلی تابلوی معاملاتی و هم بر اساس قیمت‌های بالاتر یا کمتر از تابلویی که در نظر می‌گیرند محاسبه کنند.

«آموزش» بخشی دیگر از این سامانه جدید است که علاقه مندان می توانند با مشاهده فیلم ها و محتوای موجود در آن، با بازار مشتقات آشنا شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا