ترندهای روز

رونمایی از فناوری‌های جدید برای شناسایی تمدن‌های بیگانه؛ آغاز عصر تازه شکار موجودات هوشمند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

علیرغم بهترین تلاش‌هایشان در ۶ دهه گذشته، محققان نتوانسته‌اند با دیگر موجودات هوشمندی که ادعا می‌کنند در جهان ما زندگی می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. با این وجود، آنها معتقدند که شکار تمدن های بیگانه به زودی وارد دوره جدیدی خواهد شد.

دانشمندانی که در بزرگترین برنامه تحقیقاتی علمی جهان که به یافتن تمدن‌های بیگانه اختصاص دارد (Breakthrough Listen) می‌گویند که یک سری پیشرفت‌های تکنولوژیک در حال تغییر جستجو برای حیات هوشمند در جهان است.

استیو کرافت، ستاره شناس و دانشمند ارشد پروژه Breakthrough Listen در مصاحبه با گاردین گفت: فناوری های شگفت انگیزی در حال توسعه هستند، مانند تلسکوپ های جدید عظیمی که در شیلی، آفریقا و استرالیا ساخته می شوند و همچنین پیشرفت هایی در هوش مصنوعی “داده ها روش جستجوی تمدن های بیگانه را تغییر خواهند داد.”

او گفت که از جمله این ابزارهای جدید، آرایه کیلومتر مربعی، متشکل از صدها تلسکوپ رادیویی در حال ساخت در آفریقای جنوبی و استرالیا و همچنین رصدخانه ورا روبین است که در شیلی در حال ساخت است.

اولی به قدرتمندترین مرکز نجوم رادیویی جهان تبدیل خواهد شد، در حالی که دومی به عنوان بزرگترین دوربین جهان، می تواند هر سه یا چهار شب از کل آسمان قابل مشاهده تصویربرداری کند و انتظار می رود به کشف میلیون ها کهکشان و ستاره جدید کمک کند.

استیو کرافت توضیح داد که استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات گسترده ای که از طریق استفاده از این تلسکوپ ها به دست می آید، قدرت بیشتری برای دستیابی به نتایج دقیق تر ایجاد می کند.

او به یاد می آورد: «تا به حال، ما محدود به جستجوی سیگنال هایی بودیم که عمداً توسط بیگانگان ارسال می شد. اما تکنیک‌های جدید آنقدر حساس خواهند بود که برای اولین بار می‌توانیم انتقال سیگنال غیرعمدی را نیز شناسایی و شناسایی کنیم.”

استیو کرافت تاکید می کند: شرایط حیات و مواد لازم برای تشکیل حیات در همه جا وجود دارد، بنابراین بسیار عجیب خواهد بود که ما تنها سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری یا کیهان باشیم.

جزئیات ابداعات در زمینه شناسایی تمدن های بیگانه در کنفرانس سالانه این گروه (Breakthrough Listen) که قرار است برای اولین بار این هفته در دانشگاه آکسفورد برگزار شود، تشریح خواهد شد. انتظار می رود صدها دانشمند، از ستاره شناس تا جانورشناس، در این کنفرانس شرکت کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا