فناوری

رونمایی از ماشین‌های سفارشی روباز بنز و ب‌ام‌و

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بی بی سی: کانسپت فوق لوکس بی ام و که ممکن است وارد تولید شود، خودروی سفارشی بنز که فقط به کلکسیونرها فروخته می شود، شاسی بلند الکتریکی جدید کیا و سه خودروساز متهم به همکاری با کارخانه هایی که از کار اجباری در چین استفاده می کنند.

BMW Skytop

بی ام و در جشنواره خودروهای کلاسیک ویلا دی استه در ایتالیا از خودروی مفهومی باز رونمایی کرد. این خودروی لوکس بر اساس سری ۸ کارخانه ای ساخته شده است و رسانه ها حدس می زنند که ب ام و قصد دارد آن را در تعداد محدود تولید کند.

جشنواره خودروهای کلاسیک ویلا دی استه هر ساله در عمارتی به همین نام در نزدیکی رم برگزار می شود و یکی از مهم ترین گردهمایی ها در تقویم صنعت خودروسازی است. بی ام و اسپانسر این جشنواره است و از کانسپت های الهام گرفته از مدل های کلاسیک خود رونمایی می کند.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

نام کانسپت امسال BMW “Sky Top” است. این خودرو بر روی شاسی مدل باز سری ۸ ساخته شده است اما ظاهر آن کاملا متفاوت است. BMW می گوید که این اتاق از مدل های Z8 و ۵۰۳ الهام گرفته شده است که هر دو خودروهای روباز معروف هستند.

طراحان BMW یک جلوپنجره جدید برای این خودرو طراحی کرده اند. چراغ های جلو و عقب خط باریکی هستند که در امتداد جلو و عقب خودرو کشیده شده اند و ظاهری متفاوت نسبت به مدل های فعلی BMW به Skytop می دهند.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

سقف خودرو چرمی و دو تکه است که در صندوق عقب قرار می گیرد و باید به صورت دستی نصب شود. کل اتاق با چرم مرغوب پوشانده شده است و دستگیره های در بال های بسیار کوچکی هستند که با کمی فشار در را باز می کنند.

بی ام و در مورد قابلیت های فنی این خودرو صحبتی نکرده است اما سری ۸ دارای موتور هشت سیلندر کارخانه ای با قدرت ۶۲۵ اسب بخار است. حداکثر سرعت بی ام و سری ۸ به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۳ ثانیه محدود شده است.

BMW هنوز هیچ یک از کانسپت هایی را که در ویلا d'Este به نمایش گذاشته است، تولید نکرده است. اما به نظر می رسد رونق بازار خودروهای سفارشی و استقبال از مدل های شرکت هایی مانند بنتلی و فراری مورد توجه این خودروساز آلمانی قرار گرفته است.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

رسانه های آلمانی گزارش داده اند که پروژه ساخت و ساز Skytop به تعداد محدود به مدیران BMW ارائه شده است و در صورت تایید در سال آینده، ۵۰ عدد از آنها به صورت دستی در یک بخش ویژه در کارخانه ساخته خواهد شد. گفته می شود قیمت پایه این خودرو ۵۰۰۰۰۰ یورو (۵۴۲۴۰۰ دلار) است. قیمت پایه بی ام و سری ۸ کانورتیبل در آلمان ۱۴۵۹۰۰ یورو است.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

مرسدس بنز در آستانه مسابقات فرمول یک در موناکو از کانسپت یک مدل اسپرت رونمایی کرد که در تعداد محدود تولید خواهد شد. این خودرو اولین مدل از سری خودروهای بنز سفارشی است که قرار است در زیر مجموعه ای به نام Mythos تولید شود.

نام مفهومی که بنز نشان داده PureSpeed ​​است. این خودرو بر روی شاسی کلاس SL مرسدس ساخته شده است که به تازگی زیر مجموعه AMG کارخانه آن را به بازار عرضه کرده است. ظاهر خودرو کاملا تغییر کرده است. سقف و جلوپنجره برداشته شده و قسمت جلو بازطراحی شده است. بنز می گوید که قسمت عقب خودرو از مدل ۳۰۰ SLR الهام گرفته شده است که کارخانه در دهه ۱۹۵۰ در مسابقات اتومبیل رانی افتخار زیادی به دست آورد.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

رنگ خودرو از مدلی الهام گرفته شده بود که در مسابقه معروف تارگو فلوریو در سیسیل در سال ۱۹۲۴ برنده شد. تماشاگران این مسابقه معروف موانعی را برای شرکت کنندگان غیر ایتالیایی ایجاد کردند و به همین دلیل این مسابقه به ندرت برنده خارجی داشت. بنز که معمولا ماشین هایش سفید رنگ است با ماشین قرمز رنگ تیم های ایتالیایی در مسابقه شرکت کرد تا تماشاگران را گمراه کند. این تصمیم باعث قهرمانی ماشین شماره ده تیم مرسدس شد.

Pure Speed ​​به جای سقف دارای سیستم حفاظتی مشابه خودروهای فرمول یک است. این سیستم که HALO نام دارد از سال ۲۰۱۸ برای محافظت از رانندگان مسابقات فرمول یک اجباری شد. هیلو یک میله تیتانیومی است که از برخورد اجسام بزرگ به سر راننده جلوگیری می کند.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی در مورد کاربردی بودن سیستم هیلو در سرعت خالص تردیدهایی را مطرح کرده و می گویند که این سیستم بیشتر برای نمایش و زیبایی است. بنز برای ایمنی دو سرنشین Pure Speed ​​کلاه مخصوصی ساخته است که از آنها در برابر باد نیز محافظت می کند.

اطلاعات فنی Pure Speed ​​منتشر نشده است اما انتظار می رود برای ساخت این خودرو از قوی ترین مدل کلاس SL استفاده شده باشد که دارای موتور هشت سیلندر با قدرت ۸۱۵ اسب بخار است. حداکثر سرعت این مدل SL 317 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۹ ثانیه است.

تولید Pure Speed ​​از سال آینده آغاز خواهد شد. بنز می گوید که تنها ۲۵۰ دستگاه از آنها خواهد ساخت و آنها را فقط به “علاقه مندان و کلکسیونرهای وفادار بنز” می فروشد. قیمت این خودرو اعلام نشده است، اما پیش بینی می شود که بسیار گرانتر از مدل SL کارخانه ای باشد که قیمت پایه آن ۲۲۴۰۰۰ یورو (۲۴۲۰۰۰ دلار) است.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

مدیرعامل کیا در مراسم رونمایی از مدل جدید این کارخانه با بیان اینکه کاهش رشد فروش خودروهای برقی در جهان تاثیری بر استراتژی کیا ندارد، پیش بینی کرد که رونق به این بازار بازگردد.

کیا هفته گذشته از شاسی بلند کوچک EV3 رونمایی کرد و امیدوار است این خودرو به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این شرکت تبدیل شود. فروش EV3 از ماه آینده در کره جنوبی آغاز خواهد شد و سپس در بازارهای اروپا و آمریکا عرضه خواهد شد.

ظاهر EV3 شبیه به شاسی بلند بزرگ و مجلل کیا EV9 است. کیا می گوید مدل قدرتمندتر EV3 می تواند تا ۶۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. حداکثر سرعت خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷.۵ ثانیه است.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

مشتریانی که کیا می خواهد برای EV3 جذب کند در اصطلاح تجاری «اکثریت اولیه» نامیده می شوند. این دسته از مشتریان کسانی هستند که پس از «مبتکران» و «پذیرش‌کنندگان اولیه»، فناوری و محصولات جدید را خریداری می‌کنند.

بر خلاف مبتکران و پذیرندگان اولیه که سهم کمی از مشتریان را تشکیل می دهند، اکثریت اولیه جمعیت نسبتاً بزرگ و علاقه مند به خودروهای الکتریکی هستند. اما عواملی مانند قیمت و مسافتی که خودرو با هر بار شارژ می تواند طی کند آنها را دچار تردید کرده است. مدیر عامل کیا، هو سونگ سونگ امیدوار است که EV3 این تردیدها را برطرف کند.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

EV3 اولین مدل الکتریکی کیا است که به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد. راننده و سرنشینان می توانند با این هوش مصنوعی صحبت کنند و با دستورات صوتی خودرو را کنترل کنند.

ارزان ترین مدل EV3 حدود ۳۵ هزار دلار و گران ترین مدل نزدیک به ۵۰ هزار دلار به فروش می رسد. هیوندای کونا، ولوو EX30، رنو مگان، جیپ رانگلر و فولکس واگن ID3 رقبای اصلی کیا EV3 هستند.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

بر اساس گزارش تهیه شده توسط کنگره آمریکا، BMW، Jaguar-Land Rover (JLR) و فولکس واگن با قطعه سازانی که متهم به استفاده از کار اجباری در تولید محصولات خود هستند، همکاری کرده اند.

کمیته مالی سنا در گزارش خود گزارش داد که حداقل ۸۰۰۰ دستگاه Mini به ایالات متحده وارد شده است که با قطعات ساخته شده توسط گروه چینی Sichuan JingWida Technology (JWD) ساخته شده است. مینی متعلق به کارخانه BMW است و گروه JWD از جمله کارخانه هایی است که ایالات متحده آنها را به استفاده از کار اجباری متهم کرده است.

رونمایی از خودروهای بنز و بی ام و روباز سفارشی

سناتور دموکرات، ران وایدن، رئیس کمیته مالی مجلس نمایندگان، در پاسخ به این گزارش گفت که سیاستی که به خودروسازان اجازه می‌دهد استفاده از کار اجباری را به تنهایی متوقف کنند، آشکارا شکست خورده است.

بی ام و در پاسخ به این گزارش گفت: این کارخانه دارای استانداردها و سیاست های سختگیرانه ای در زمینه شیوه های استخدام، حقوق بشر و شرایط کاری است که تمام قطعه سازانی که مستقیماً با ما کار می کنند باید از آنها پیروی کنند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که واردات محصولات ذکر شده در گزارش کنگره را متوقف خواهد کرد.

جگوار-لندروور در پاسخ به بی بی سی گفت: این سازمان حقوق بشر و مسائل کار اجباری را جدی می گیرد و در حال اجرای برنامه ای برای حمایت از حقوق بشر و اقدامات ضد برده داری است.

فولکس واگن هنوز به درخواست بی بی سی برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

سناتور وایدن از دولت آمریکا خواست تا با شرکت هایی که “از استفاده شرم آور از کار اجباری حمایت می کنند” سرکوب کند.

بر اساس گزارش کنگره، جگوار-لندروور قطعاتی را از JWD پس از تحریم وارد کرد. جگوار-لندروور می‌گوید قطعات را شناسایی کرده و در انبارهای خود در سراسر جهان نابود خواهد کرد.

گروه فولکس واگن در ماه فوریه اعلام کرد که واردات هزاران خودروی خود از جمله پورشه و بنتلی را به ایالات متحده متوقف کرده است زیرا آنها از قطعاتی استفاده می کنند که قوانین ضد کار اجباری ایالات متحده را نقض می کند. بر اساس گزارش کنگره، فولکس واگن داوطلبانه این موضوع را به مقامات آمریکایی اطلاع داده بود.

کنگره ایالات متحده قانون پیشگیری از کار اجباری اقلیت اویغور را در سال ۲۰۲۱ تصویب کرد. این قانون واردات از کارخانه هایی را که گمان می رود از کار اجباری اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ چین استفاده می کنند، ممنوع می کند. گروه JWD در دسامبر ۲۰۲۳ به فهرست شرکت های تحریم شده در این قانون اضافه شد.

دولت چین متهم است که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در استان سین کیانگ را بر خلاف میل آنها در اردوگاه های کار اجباری نگهداری می کند. مقامات این کشور اتهام نقض حقوق بشر در سین کیانگ را رد می کنند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به قانون کنگره گفت: قانون به اصطلاح جلوگیری از کار اجباری اویغورها که توسط ایالات متحده تصویب شد، ربطی به کار اجباری و آن ندارد. هدف افزایش بیکاری است.» این قانون از حقوق بشر حمایت نمی کند، اما به حق زندگی و کار برای مردم سین کیانگ آسیب می زند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا