فناوری

رونمایی از پراید الکتریکی در انگلستان

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: ساختن پراید الکتریک به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس کیا، واکنش منفی بازار به رونمایی از تاکسی خودران تسلا، مدل جدید مک لارن رقابتی با قدرتمندترین مدل فراری و اعلام بازنشستگی مدیرعامل چهارمین خودروساز بزرگ جهان

پراید برقی

نمایندگی کیا در بریتانیا یک دستگاه از مدل پراید او آن را با موتور الکتریکی در نمایشگاهی در نزدیکی شهر آکسفورد نشان داد. این خودرو به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس خودروساز کره ای توسط شرکتی به نام “الکتروژنیک” که کارش برقی کردن خودروهای قدیمی است ساخته شده است.

مهندسان الکتروژن برای ساخت این پراید آنها از مدل ۱۹۸۶ برق استفاده کردند. آنها می گویند که تبدیل پیشرانه از بنزینی به برقی کار آسانی نبود، اما در نهایت آنها توانستند یک موتور الکتریکی ۱۰۷ اسب بخاری و دو بسته باتری ۱۰ کیلووات ساعتی را روی خودرو نصب کنند که می تواند حدود ۱۲۰ مایل (۱۹۳ کیلومتر) را با یک ماشین طی کند. تک شارژ

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر با موتور الکتریکی کمی بهبود یافته و از حدود ۱۲ ثانیه به حدود هشت ثانیه رسیده است. همچنین تلاش شده تا تجربه رانندگی با خودرو تا حد امکان شبیه به مدل بنزینی باشد.

ظاهر خودرو تغییری نکرده است. الکتروژنیک تنها رنگ خودرو را از آبی به سفید مرواریدی تغییر داد که همان رنگی است که کیا برای مدل های جدید برقی خود معرفی کرده است. تودوزی این خودرو شبیه به مدل اسپرت برقی EV6 تزئین شده است.

۸۰ سال پیش کیا کار خود را با ساخت دوچرخه شروع کرد و بعداً شروع به تولید موتور سیکلت هوندا کرد. تولید خودرو در این کارخانه از اوایل دهه شصت با تولید وانت مزدا آغاز شد. پراید این یکی از اولین مدل هایی بود که کیا با آن به بازارهای جهانی از جمله بازار بریتانیا معرفی شد.

پراید حاصل همکاری کارخانه های فورد و مزدا است. این خودرو در سال ۱۳۶۵ توسط مزدا طراحی و تولید شد که در آن زمان فورد یکی از سهامداران مزدا بود و خودرو با نام فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ فروخته می شد و کیا نیز آن را تحت لیسانس و با نام دارد. پراید تولید می کرد

پراید در سال ۱۳۷۲ وارد بازار ایران شد و نزدیک به سی سال مدل های مختلفی توسط کارخانه سایپا تولید شد. ون بر اساس این خودرو همچنان در حال تولید است.

کیا در مورد مدل برقی می گوید پراید فقط یک دستگاه و برای نمایش ساخته شده و قصد فروش این مدل را ندارد. کارخانه کره ای همچنین تاکید کرد که این پروژه هیچ ارتباطی با برنامه های این شرکت برای معرفی مدل های جدید ندارد.

تاکسی خودران تسلا

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، در یک مراسم پر زرق و برق در یک استودیوی فیلم در هالیوود از تاکسی خودران رونمایی کرد. آقای ماسک می گوید این خودرو که او آن را “Cyber ​​Cub” نامیده است، در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و قیمت آن حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود.

سایبرکیوب دو نفره است و فرمان و پدال ندارد. اگرچه قسمت جلویی خودرو با مدل های فعلی تسلا متفاوت است، اما فرمی مشابه را تداعی می کند و احتمالاً طرحی است که تسلا برای نسل بعدی مدل های خود در نظر گرفته است. این خودرو همچنین پریز ندارد و تسلا می‌گوید وقتی روی شارژر پارک می‌شود بدون اتصال کابل شارژ می‌شود.

تسلا می گوید که اکثر تاکسی های اینترنتی بیش از یک یا دو سرنشین ندارند و به همین دلیل است که خودروی دو نفره طراحی ایده آلی برای این تاکسی ها است. این ماشین بزرگ نیست، اما فضای زیادی برای دو نفر دارد، تولید آن ارزانتر است و انرژی کمتری مصرف می کند.

Cybercab بخشی از شبکه تاکسی است که توسط تسلا اداره خواهد شد. البته آقای ماسک گفته که این خودرو به خریداران خصوصی نیز فروخته خواهد شد. وی گفت: مردم می توانند چند عدد سایبرکیوب بخرند و به تسلا بدهند و در درآمد خودروها شریک شوند یا زمانی که به خودرو نیاز ندارند آن را به شبکه تاکسی تسلا بدهند و درآمد کسب کنند.

ایلان ماسک در مراسم راه اندازی Cybercube اعلام کرد که نسخه جدید نرم افزار «رانندگی کاملاً خودمختار» تسلا سال آینده منتشر خواهد شد. در نرم افزار فعلی راننده باید به جاده توجه کند اما با نصب نرم افزار جدید راننده می تواند چشم از جاده بردارد. آقای ماسک در طول دهه گذشته بارها از آمدن این نرم افزار خبر داده است، اما هنوز نسخه کامل آن منتشر نشده است.

در مراسمی که در استودیوی فیلم برادران وارنر برگزار شد، حدود بیست سایبرکیوب و پنجاه مدل دیگر تسلا مجهز به نرم‌افزار «رانندگی کاملاً خودمختار» شرکت‌کنندگان را به اطراف محوطه بسته استودیو منتقل کردند.

علاوه بر Cybercube، تسلا همچنین یک خودروی خودران بزرگتر به نام Robovan را به نمایش گذاشت. ظاهر این خودرو با خودروهای امروزی بسیار متفاوت است و آقای ماسک گفت که می تواند بیست مسافر را حمل کند. به جز این اطلاعات دیگری در مورد این خودرو ارائه نشده است.

تسلا همچنین در این رویداد با نام «ما، ربات» برخی از ربات های خود را با نام «اپتیموس» به نمایش گذاشت. روبات ها در میان حاضران راه می رفتند، صحبت می کردند و می رقصیدند و از مهمانان نوشیدنی سرو می کردند.

Cybercab با تشویق مداوم طرفداران تسلا رونمایی شد اما واکنش بازار به این مراسم منفی بود. در شب مراسم، ارزش سهام تسلا ۹ درصد کاهش یافت و ارزش کارخانه ۶۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گفته برخی از فعالان بازار سرمایه، اگرچه این رویداد با چند ماه تاخیر انجام شد، اما آقای ماسک آنطور که انتظار می رفت اطلاعات کافی ارائه نکرد و بیشتر چشم انداز خود را برای آینده توصیف کرد. همچنین انتظار می رفت تسلا در این مراسم از خودروی ارزان قیمتی رونمایی کند اما این اتفاق نیفتاد و این موضوع یکی از دلایل کاهش ارزش سهام عنوان شد.

با این حال، ارزش سهام تسلا همچنان در بازار سرمایه ۷۰۰ میلیارد دلار است که آن را به با ارزش ترین خودروساز جهان تبدیل می کند. انتظار می رود تسلا امسال حدود ۱.۸ میلیون خودرو تولید کند که تفاوت چندانی با سال قبل ندارد.

مک لارن W1

مک لارن مدل جدیدی را به خط تولید خود اضافه کرده است که می گوید قوی ترین و سریع ترین خودرویی است که تا به حال ساخته است. این خودرو که W1 نام دارد با قدرتمندترین مدل فراری که به زودی روانه بازار می شود، رقابت خواهد کرد.

مک لارن یکی از قدیمی ترین تیم های مسابقات فرمول یک است. اولین مدل اسپورت این شرکت انگلیسی به نام F1 در سال ۱۹۹۲ به بازار عرضه شد و برای سالیان متمادی سریعترین خودروی جهان بود. تولید خودروهای اسپرت توسط مک لارن از سال ۲۰۱۱ جدی تر شد. مک لارن در سال ۲۰۱۳ مدل جدیدی با الهام از F1 به نام P1 ساخت که با قدرتمندترین مدل های فراری و پورشه رقابت می کرد.

W1 با همان ایده F1 و P1 ساخته شد تا مک لارن دوباره به یک رقیب جدی در بازار خودروهای اسپرت تبدیل شود.

مدل جدید مک لارن دارای پیشرانه هیبریدی است که ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو در ۲.۷ ثانیه و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۶ ثانیه است. حداکثر سرعت W1 به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

تمرکز اصلی مهندسان و طراحان مک لارن ساخت خودرویی است که تا حد امکان سبک و دارای حداقل مقاومت هوا باشد. بال عقب تا سی سانتی متر حرکت می کند تا جریان هوا را هدایت کند تا خودرو بیشتر به جاده بچسبد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز قابل تغییر است.

مک لارن می گوید W1 را به گونه ای ساخته است که هم برای رانندگی در پیست و هم برای استفاده روزمره در شهر مناسب باشد. صندلی ها ثابت هستند، اما فرمان و پدال ها قابل جابجایی هستند. این خودرو دارای سیستم صوتی پیشرفته است و برخی از دکمه ها شبیه کابین هواپیما در سقف هستند. به جای آینه، دوربین تصویر پشت خودرو را به راننده نشان می دهد. همچنین یک مکان کوچک در پشت صندلی ها برای قرار دادن چمدان یا کلاه ایمنی وجود دارد.

مک لارن ۳۹۹ دستگاه W1 خواهد ساخت که همه آنها پیش فروش شده اند. قیمت پایه این خودرو دو میلیون پوند (۲۶۰۰۰۰۰ دلار) است، اما انتظار می رود با اضافه شدن ویژگی های سفارشی بسیار گران تر باشد.

مک لارن وضعیت مالی خوبی ندارد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ ۸۷۳ میلیون پوند (۱.۱۵ میلیارد دلار) از دست داد. صندوق سرمایه گذاری بحرین که سهامدار اصلی مک لارن است، در سال های اخیر مجبور به تزریق صدها میلیون دلار برای نجات این شرکت شده است و گفته می شود که صبر و شکیبایی از مدیران این صندوق برجسته است.

گفته می شود قدرتمندترین مدل فراری که رقیب اصلی مک لارن W1 است در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. مدیران مک لارن امیدوارند این خودرو بتواند خود را در برابر رقیب ایتالیایی خود ثابت کند و به شهرت و فروش سایر محصولات این شرکت کمک کند.

پایان راه تاورش

Stellantis، چهارمین خودروساز بزرگ جهان، اعلام کرد که کارلوس تاوارس، مدیرعامل این شرکت پس از پایان قرارداد خود در سال ۲۰۲۶ بازنشسته خواهد شد. هدف از این تغییرات نجات شرکت از بحرانی است که به دلیل کاهش سود و فروش دچار آن شده است.

در تغییراتی که هفته گذشته اعلام شد، آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل جیپ، به عنوان سرپرست زیرمجموعه آمریکای Stellantis منصوب شد و مدیران جدیدی برای کارخانه‌های مازراتی و آلفارومئو و همچنین بخش‌های چین و اروپا معرفی شدند.

رقابت شدید با خودروسازان چینی و کاهش تقاضا در بازارهای مهم از جمله آمریکا باعث پر شدن انبارهای کارخانه های Stellantis و کاهش سود شده است.

در سال ۲۰۱۴، کارلوس تاوارس به عنوان مدیرعامل گروه PSA، مالک پژو و سیتروئن منصوب شد. مهارت او در کاهش هزینه ها و بهبود کارایی به PSA کمک کرد تا از بحران مالی جان سالم به در ببرد و به یکی از موفق ترین خودروسازان اروپا تبدیل شود.

در سال ۲۰۲۱، آقای تاوارش نقش کلیدی در ادغام گروه PSA با فیات-کرایسلر ایفا کرد که منجر به تاسیس Stlantis شد.

در ماه‌های اخیر، فروش در کارخانه‌های Stlantis در ایالات متحده به حدی کاهش یافته است که این شرکت اعلام کرده است که نمی‌تواند سودی را که قبلاً پیش‌بینی کرده بود به دست آورد. اعلام این خبر باعث نگرانی سرمایه گذاران شد و مدیران این شرکت هنوز نتوانسته اند اعتماد بازار را جلب کنند.

Stellantis شامل ۱۴ خودروساز است که برخی از آنها در شرایط خوبی نیستند. آقای تاوارش در زمان تاسیس استلنتس قول داده بود که هیچکدام از این شرکت ها تعطیل نخواهند شد، اما تابستان گذشته و با شروع بحران تهدید کرد که اگر شرکت های زیر مجموعه Stlantis عملکرد خوبی نداشته باشند، هیچ تضمینی برای بقای آنها وجود ندارد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا