رونمایی مرسدس بنز از ماشینی که بدنهاش برق تولید میکند
این هفته در دنیای خودرو: کانسپت جدید بنز که فناوری و ظاهر مدل های آینده این خودروساز را به نمایش می گذارد، زیربخش جدید تویوتا که از لکسوس لوکس تر است و مدل های جدید و مقرون به صرفه تسلا.
چهره نمادین بنز
همزمان با هفته مد شانگهای، مرسدس بنز از کانسپت لوکسی به نام «Vision Iconic» در این شهر رونمایی کرد. این خودروساز آلمانی می گوید این خودرو از گذشته “غرور آمیز” بنز الهام می گیرد تا راه آینده را به کارخانه نشان دهد.
طراحی این خودرو از مدل های مختلف بنز گذشته الهام گرفته شده است. شکل بدنه با کاپوت کشیده یادآور مدل ۵۴۰ است که در سال ۱۹۳۶ ساخته شد، قسمت عقب خودرو برداشتی مدرن از مدل ۳۰۰ SL است و جلوپنجره آن الهام گرفته از مدل Pullman 600 است که معروف ترین لیموزین کارخانه در دهه شصت و هفتاد بود. این جلوپنجره قرار است در تمامی مدل های جدید بنز عرضه شود.
فضای داخلی Vision Iconic با الهام از سبک آرت دکو طراحی شده است. هنر دکو از هرج و مرج پس از جنگ جهانی اول متولد شد. هنرمندان با ترکیب زیبایی کلاسیک و روح مدرن صنعت در زمان خود، زبان جدیدی برای بیان نظم، شکوه و امید به دنیایی جدید ایجاد کردند.
روی داشبورد به جای نمایشگرهای معمول، ساختار شیشه ای به نام «زپلین» وجود دارد که از کشتی های هوایی دوران هنر دکو الهام گرفته شده است. زمانی که خودرو خاموش است، زپلین مانند یک اثر هنری است، اما زمانی که خودرو روشن است، اطلاعات را با ترکیبی از ابزارهای آنالوگ و دیجیتال نمایش می دهد.
الهام از هنر دکو همچنین در دسته های فلزی صیقلی و کف ساخته شده از نی های بافته شده دیده می شود.
Vision Iconic دارای چهار موتور الکتریکی است. فناوری جدید معرفی شده در خودرو رنگی است که نقش باتری خورشیدی را ایفا می کند. بنز می گوید این رنگ در یک SUV متوسط می تواند تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر برق در شرایط ایده آل تولید کند.
این خودرو همچنین مجهز به کامپیوتر نورومورفیک است. برخلاف کامپیوترهای معمولی که اطلاعات را به صورت خطی پردازش می کنند، این سیستم داده ها را به طور همزمان و مشابه مغز انسان تجزیه و تحلیل می کند. به گفته این کارخانه، با این فناوری، سیستم های هوش مصنوعی خودرو شامل تشخیص علائم، خطوط جاده و عابران پیاده، ده برابر کارآمدتر و سریع تر کار می کنند و در عین حال تا ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می شود.
سیستم خودران سطح ۴ و فرمان برقی از دیگر فناوری های این خودرو هستند. در این سیستم هیچ ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخ ها وجود ندارد و فرمان از طریق سیگنال های دیجیتال عمل می کند. این سیستم همچنین می تواند خودرو را پس از رسیدن به مقصد بدون حضور راننده پارک کند.
Vision Iconic یک خودروی نمایشی است و قرار نیست مدل جدیدی بر اساس آن به خط تولید کارخانه اضافه شود. اما بنز می گوید که مدل های آینده خود را با الهام از این مفهوم طراحی خواهد کرد و به تدریج فناوری هایی را که نشان داده در بازار عرضه خواهد کرد.
همزمان با رونمایی از این خودرو، بنز مجموعه ای از لباس های مردانه و زنانه را نیز در شانگهای به نمایش گذاشت که رنگ و طرح آن با فضای داخلی خودرو هماهنگ است.
لوکس تر از لکسوس
تویوتا می خواهد زیرمجموعه Century خود را جایگزین لکسوس به عنوان لوکس ترین برند این کارخانه کند. همزمان با اعلام این خبر، این کارخانه تصاویری از کانسپت جدید Century منتشر کرده است که قرار است تا چند روز دیگر در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود.
اولین مدل Toyota Century در سال ۱۹۶۷ به مناسبت صدمین سالگرد تولد ساکیچی تویودا، بنیانگذار تویوتا ساخته شد و از آن زمان تاکنون لوکس ترین و خاص ترین مدل این کارخانه بوده است. قرن تنها مدل تویوتا است که لوگوی این شرکت را ندارد. در عوض از نشان ققنوس استفاده می شود که با طلای آب پوشانده شده است و ساخت هر نشان حدود شش هفته طول می کشد.
تنها سه نسل از سدان قرن در نزدیک به شصت سال معرفی شده است و ظاهر آنها بسیار شبیه به هم است. نسل اول این خودرو با موتور هشت سیلندر، نسل دوم در سال ۱۹۹۷ با تنها موتور دوازده سیلندر ساخت ژاپن و نسل سوم با پیشرانه های هیبریدی از سال ۲۰۱۸ تولید شد. تویوتا در سال ۲۰۲۳ یک مدل SUV از Century را معرفی کرد.
محصولات قرن همگی با دست و در تعداد بسیار محدود ساخته می شوند. مشتریان این خودرو معمولا خانواده سلطنتی ژاپن، نخست وزیران و مدیران ارشد شرکت های ژاپنی هستند.
کانسپت جدید تویوتا نشان میدهد که تویوتا میخواهد قرن را از یک لیموزین تشریفاتی که توسط یک راننده رانندگی میکند به یک خودروی لوکس تبدیل کند که خریداران پشت فرمان آن مینشینند. آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، در برنامه ای که در اینترنت پخش می شود، گفت: وقتی مردم به قرن فکر می کنند، معمولاً تصویری از یک سدان مشکی دارند. اما این یکی نارنجی و کوپه است و با این حال هنوز یک قرن است.
سایمون هامفریس، مدیر طراحی گروه تویوتا در همین برنامه اینترنتی گفت که با معرفی Century به عنوان لوکس ترین برند تویوتا، فضایی برای لکسوس باز می شود تا با خلاقیت و ریسک پذیری بیشتری فعالیت کند. در این برنامه طرحی از وانت شش چرخ از لکسوس به نمایش گذاشته شد که احتمالا در نمایشگاه خودرو ژاپن رونمایی خواهد شد.
معمولاً قرن در رسانه ها به عنوان رولزرویس ژاپنی معرفی می شود، اما با وجود داشتن ویژگی های بسیار لوکس، قیمت محصولات آن نسبت به رقیب انگلیسی خود ارزان تر است. قیمت شاسی بلند Century در ژاپن ۲۵ میلیون ین (۱۶۶۰۰۰ دلار) است. در حالی که قیمت پایه رولز رویس SUV بیش از ۴۰۰ هزار دلار است.
تولید قرن از ۱۷۵ دستگاه در سال ۲۰۲۳ به ۳۸۳ دستگاه در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. تویوتا می گوید که از ژانویه تا آگوست امسال، ۱۹۵ دستگاه خودروی قرن تولید کرده است که بیشتر آنها SUV هستند.
تسلا ارزان
تسلا برای جلوگیری از کاهش فروش این کارخانه، دو مدل ارزان قیمت از خودروهای برقی خود را روانه بازار کرده است. این مدل ها نمونه های ساده تری از مدل Y SUV و مدل ۳ سدان هستند که نسبت به مدل های دیگر ارزان تر بوده و مصرف برق کمتری دارند.
مدل های جدید تسلا با پسوند «استاندارد» از دیگر مدل های کارخانه ای متمایز می شوند. ظاهر این مدل ها نیز کمی متفاوت است. در مدل Y نوار نور بین چراغ ها حذف شده است، چرخ ها کوچکتر هستند، طراحی کاپوت متفاوت است و خودرو در رنگ های محدودتری عرضه می شود. اتاق ساده تر شده است و به عنوان مثال، صندلی ها به جای چرم مصنوعی با پارچه پوشانده شده اند. طراحی کنسول وسط نیز تغییر کرده است.
مدل های استاندارد فاقد کلید فیزیکی هستند و دسترسی به خودرو تنها با تلفن همراه امکان پذیر است.
بقیه امکانات مشابه دیگر مدل های تسلا است. صفحه نمایش ۱۵.۴ اینچی روی داشبورد و امکاناتی مانند کنترل تهویه مطبوع از راه دور و حالت گارد که در آن دوربین ها محیط اطراف خودرو را هنگام پارک نظارت می کنند در این مدل ها ارائه شده است. خریداران در ایالات متحده همچنین می توانند سیستم رانندگی کاملاً مستقل تسلا را برای این خودرو سفارش دهند.
تسلا می گوید تغییرات بیرونی به کاهش مصرف برق خودرو کمک کرده است. طبق گفته کارخانه، مدل های استاندارد با یک بار شارژ می توانند تا ۳۲۱ مایل (۵۱۵ کیلومتر) را طی کنند. به گفته این کارخانه، این مدلها کارآمدترین خودروهایی هستند که تا به حال تولید کردهاند و مسافت بیشتری را با مصرف برق کمتری طی میکنند.
قیمت مدل استاندارد Y در آمریکا ۳۹۹۹۰ دلار و مدل استاندارد ۳ ۳۶۹۹۰ دلار است که به ترتیب ۵۵۰۰ و ۵۰۰۰ دلار ارزانتر از مدل های قبلی است. مدل استاندارد Y در آلمان حدود ۴۰۰۰۰ یورو است و این مدل تا پایان سال در سایر بازارهای اروپایی مانند سوئد و نروژ عرضه خواهد شد.
امسال سال سختی برای تسلا بوده است. با وجود عرضه مدل جدید در چین، فروش این شرکت افزایش چندانی نداشته و وضعیت آن در سایر بازارها مشخص نیست. سهم این شرکت در بازار اروپا نسبت به سال ۲۰۲۳ تقریباً به نصف کاهش یافته است.واکنش منفی خریداران به دیدگاه های سیاسی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و قدیمی شدن مدل های این کارخانه از دلایل کاهش فروش عنوان شده است.
تسلا امیدوار است مدلهای ارزانترش بتوانند با مدلهای الکتریکی ارزانتر فورد، جنرال موتورز و هیوندای رقابت کنند و فروش این شرکت در ماههای آینده افزایش یابد. اما رقابت در این رده قیمتی بازار بسیار شدید است و برخی از تحلیلگران تردیدهایی را در مورد موفقیت تسلا مطرح کرده اند.
منبع: بی بی سی