اخبار بورس

رکود حاکم بر اقتصاد، بازار سرمایه را کساد کرد

فاصله بازار سرمایه از شرایط صعودی؛

بازار در حال حاضر شاهد شرایط صعودی نیست.

رکود اقتصادی بازار سرمایه را کند کرد

«اخبار بورسا»:

عادل ریوندی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی درباره اینکه انتشار گزارش های ۶ ماهه چه تاثیری بر بازار سرمایه داشته است، گفت: به نظر می رسد تاثیر گزارش های ۶ ماهه بر بازار ضعیف بوده است، بازار اخیراً عملکرد خوبی نداشته است. تهدید سیستماتیک جنگ و همچنین ادامه سیاست انقباضی بانکی و افزایش نرخ بهره فعلاً اجازه رشد بازار را نداده است. رکود حاکم بر اقتصاد ایران، بازارهای سرمایه گذاری را کند کرده است.

وی درباره اقداماتی که می تواند عملکرد بازار را بهبود بخشد، گفت: بازار با جریان پول حرکت می کند. ارزش معاملات برای رشد بازار کافی نیست. بازار در حال حاضر شاهد شرایط صعودی نیست. به نظر من بازارساز و سازمان باید در بحث با دولت و وزیر اقتصاد بودجه را به نفع بورس تعیین کنند. نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سازمان بورس نرخ سود را کاهش دهد. نمی توان انتظار داشت که سازمان نرخ ارز نرخ دلار نیما را تغییر دهد. در حال حاضر قرار است بودجه به نفع بورس تغییر کند. با گذشت زمان، وضعیت بازار ممکن است بهبود یابد.

ریوندی در خصوص عواملی که می تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را در شرایط فعلی بازگرداند، گفت: اعتماد به مرور زمان برمی گردد. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مردم در یک یا دو سال به بازار اعتماد کنند. سازمان باید نسبت به احقاق حقوق شرکت های بازار سرمایه پاسخگو باشد. قیمت های اجباری، نرخ دلار نیما، نرخ خوراک و. هدف این سازمان بهبود وضعیت شرکت هاست.

وی ادامه داد: اعتماد زمانی برمی گردد که مردم معتقد باشند سازمان بورس به عنوان مرجع عالی و ناظر به خواسته شرکت ها عمل خواهد کرد، بنابراین مردم نیز معتقد باشند که سازمان بورس در کنار آنهاست.

ابن کرشناس درباره تاثیر ثبات نرخ ارز بر توسعه بازار گفت: ابتدا باید اشاره کنم که تثبیت نرخ دلار باید با کنترل تورم همراه باشد. متأسفانه ما چنین چیزی را نمی بینیم. این تثبیت نرخ ارز اگر تنها با دستکاری ارز همراه باشد بسیار خطرناک است و منجر به هدر رفتن منابع می شود. این تثبیت قطعا بر رشد بازار تاثیر خواهد گذاشت و رشد سریعی پیش بینی نمی شود. اما نرخ بهره موثرتر از نرخ دلار است. نرخ سود بالای ۳۰ درصد قطعا از جذابیت بازار می کاهد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا