بانک و بیمه

رکوردشکنی نرخ سود بین بانکی

به گزارش ایران تحلیل، آخرین گزارش از تغییرات نرخ سود بین بانکی توسط بانک مرکزی منتشر شد که نشان می دهد نرخ سود بین بانکی در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده و رکورد ۲۳.۶۶ درصدی را در هفته پایانی خرداد ماه به ثبت رسانده است.

این نرخ در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن به رکورد ۲۳.۶۳ درصد رسید. در هفته منتهی به ۲۵ خرداد نیز این نرخ به ۲۳.۶۴ درصد رسید که نسبت به هفته قبل ۳۰۰ درصد افزایش داشت. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۹ خرداد این ماه به ۲۳.۶۱ درصد رسیده بود که نسبت به هفته قبل صددرصد کاهش داشت. نرخ سود بین بانکی برای هفته منتهی به ۲ خرداد همچنین نسبت به هفته گذشته افزایش محسوسی داشته است اردیبهشت ماه به ۲۳.۶۲ درصد رسیده بود. این قیمت برای هفته منتهی به ۲۶ اعتبار دارد اردیبهشت این ماه نسبت به هفته قبل ۲۳.۵۶ درصد افزایش داشت.

نرخ سود بین بانکی برای هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت این ماه نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی ماند و ۲۳.۵ درصد اعلام شد. این قیمت برای هفته منتهی به ۱۲ دسامبر معتبر است اردیبهشت این ماه به ۲۳.۵ درصد رسیده بود که نسبت به هفته قبل ۱۰۰ درصد کاهش داشت.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت نرخ سود بین بانکی در این ماه با کاهش صد درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۳.۵۱ درصد رسید. این نرخ به جز هفته منتهی به بیست و نهم از ابتدای سال جاری روند کاهشی داشته است فروردین ماه. نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته فروردین با افزایش همراه بود و به ۲۳.۵۲ درصد رسید که نسبت به هفته قبل ۴۰۰ درصد افزایش داشت.

نرخ سود بین بانکی برای هفته منتهی به ۲۲ مارس فروردین این ماه به ۲۳.۴۸ درصد رسید که نسبت به هفته قبل نیم درصد کاهش داشت. نرخ سود بین بانکی در هفته اول فروردین در این ماه این مقدار ۲۳.۶۲ درصد بود، در دومین هفته از ماه اول سال جدید با ۴۰۰ درصد کاهش به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته آخر اسفند ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶ درصد رسید که نشان دهنده بالاترین نرخ سود بین بانکی آبان است که یک ماه بعد در نظر گرفته شده است. بالاترین رکورد این میزان در هفته اول مهر ۱۴۰۲ ثبت شد. در پایان هفته منتهی به ۵ مهر ۱۴۰۲، نرخ سود بین بانکی به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافت و رکورد ۱۰ ساله را شکست. پس از آن، البته روند کاهش نرخ سود بین بانکی در هفته اول آغاز شد و به ۲۳.۷۱ درصد رسید و سپس وارد کانال های پایین شد.

نرخ سود بین بانکی چقدر است؟
بانک ها ممکن است در دوره های مالی کوتاه مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی مواجه شوند. اگر بانکی کسری نقدینگی دارد باید با استقراض آن را جبران کند تا به تعادل برسد. برای اینکه بانک ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی متکی نباشند، بازاری به نام بازار بین بانکی تشکیل داده اند که در آن به یکدیگر وام می دهند. اکثر وام های بین بانکی سررسید کوتاه مدت یک هفته یا کمتر دارند. بانک ها بر اساس نرخ سودی به نام نرخ بین بانکی به یکدیگر وام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا