اخبار بورس

رکورد تولید “مارون” در آذرماه/ بهره برداری از پروژه سلمان فارسی توسط “مارون” در سال آینده/ کوثر صنعت اولین و جذاب‌ترین پارک پروپیلن کشور است

مدیرعامل پتروشیمی مارون:

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: پروژه کوثر صنعت اولین پارک پروپیلن در کشور است که به صورت اصولی مورد تایید قرار گرفته، تخصیص خوراک آن انجام شده، مجوز آن اخذ شده و پروژه آن در حال پیشرفت است از جذاب ترین و بهترین پروپیلن -پایین دست کشور.

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون روز چهارشنبه با حضور سهامداران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، امین امرایی، مدیرعامل پتروشیمی مارون در این مجمع اظهار داشت: با نگاهی به روند تولید از زمان تعمیرات اساسی در شهریورماه، تولید پتروشیمی مارون نسبت به میانگین سه ساله ۴۰ درصد افزایش یافته است. یعنی میانگین تولید در سه سال ۲۹۰ هزار تن بود و بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید کردیم که حاصل تعمیرات اساسی استاندارد بود. همین روند صعودی ادامه یافت. به طور معمول باید به نسبت روزهای تعمیر ۲۵ درصد از تولید را از دست می دادیم، اما با برنامه ریزی های انجام شده بعد از تعمیرات و سخت تر شدن شرایط جوی خوزستان در ۶ ماهه اول سال، حدود ۱۵ درصد از دست دادیم. روزهای تولید به نسبت زمان ما. در واقع باید حدود ۸۰۰ هزار تن غیرتولید برای ما وجود داشت که این تفاوت در طول سال ۱۸۰ هزار تن بود.

وی افزود: اگر به گزارش ها نگاه کنیم باید ۷۰ روز تولید را از دست می دادیم اما در واقع توانستیم ۶۰ روز تولید را حفظ کنیم و این کار ساده ای نبود و حاصل تلاش همکاران است بخش های مختلف

بیشتر بخوانید: تقدیر از پتروشیمی مارون در جشنواره خیریه مدرسه ساز

امرایی ادامه داد: در آذرماه رکورد تولید مارون را به ثبت رساندیم. رکورد ذخیره پتروشیمی مارون ۴۰۴۰۰۰ تن بود. این روند تا این که بهمن ماه رکوردها دی آذرماه را پشت سر گذاشتیم و توانستیم ۴۱۶ هزار تن را ثبت کنیم که بالاترین میزان تولید است.
مدیرعامل پتروشیمی مارون تصریح کرد: فروش کل ما ۱۱ درصد افزایش یافت. با وجود مشکلاتی که برای پتروشیمی مارون به وجود آمد، سود عملیاتی شرکت باید کاهش می یافت، اما نه تنها سود عملیاتی کاهش پیدا نکرد، بلکه سود بیشتری هم داشتیم و از ۷.۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۸۴۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی رسیدیم. و این چیزی است که ما به آن دست یافتیم: افزایش سود عملیاتی ۹٪. این رشد به این دلیل است که پس از تعمیرات اساسی و برنامه ریزی های تعریف شده برای دستیابی به سود بیشتر، توانستیم شدت مصرف انرژی را تا ۱۵ درصد کاهش دهیم که نشان دهنده تلاش است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مشکل دیگر محصولات بی کیفیت است. هم مارون و هم سایر محصولات پتروشیمی ما محصولات ضعیفی دارند. به همین منظور در گام اول اقداماتی در زمینه بسته بندی و حمل و نقل انجام شد. در پتروشیمی مارون سالانه تا ۴ درصد محصولات نامرغوب تولید می‌کردیم، اما این نسبت اکنون کمتر از نیم درصد است.

امرایی گفت: برای شرکتی ماموریتی تعریف کرده ایم که محصولات بی کیفیت خود را به محصولات با کیفیت خودمان و سپس به ترکیبات تبدیل می کند و به فروش می رساند. در برخی موارد که بحث افزایش قیمت جهانی محصولات مطرح شد، فروش ما افزایش یافت. با وجود هزینه های عملیاتی بالاتر و تعرفه های ورودی بالاتر نسبت به گذشته، ما به سود عملیاتی بالاتری دست یافتیم.

مدیرعامل این شرکت پتروشیمی درباره سود تلفیقی «مارون» ادامه داد: اگر سود تلفیقی کاهش یابد، از منظر مثبت این کاهش مثبت است، زیرا بخشی از آن ناشی از هزینه های تامین مالی و کاهش سود سپرده ها است. و بخشی از آن هم به این دلیل بود که پتروشیمی لاله در زمان تعمیرات مارون مشغول تعمیرات بود.

وی گفت: به جای اینکه دستمان را در جیب سهامداران بگذاریم و به فکر تامین مالی پروژه ها باشیم، به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه رفتیم و حساب پتروشیمی مارون یک بار در آن پول و سود واریز شد. با این حال، هیچ خبری از توسعه وجود نداشت. در دهه ۹۰ نیز معافیت مالیاتی وجود داشت. در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳، مارون یک میلیارد دلار سود تقسیم کرد. اگر این مقدار پول سرمایه گذاری می شد، شما صاحب دارایی ارزشمندتری خواهید بود.

با افتخار می گویم به جای اینکه دست در جیب سهامداران بگذاریم تا دو سه تسهیلات داشته باشیم، در حال حاضر ۷ یا ۸ تسهیلات داریم، چهار ال سی افتتاح کرده ایم. اگرچه هزینه های مالی افزایش می یابد، اما مبالغ در جاهایی سرمایه گذاری می شود که ارز دارند.

امرایی درباره اقدامات انجام شده در سال گذشته توضیح داد: اگر به طور کلی به اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کنم، سال گذشته جلسه پرسش و پاسخ سهامداران را به صورت آنلاین برگزار کردیم. در کدال هم این گزارش را به تفصیل منتشر کردیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی شرکت پروژه همدان. این بزرگترین پارک اکسید در کشور است. برای اینکه مارون بتواند در آینده بر بازار محصولات پایین دستی تسلط یابد، ۴۵ درصد از سهام پترولند آسیا را خریداری کردیم. پروژه پترولند نزدیک است. بقیه قسمت راه اندازی شده از سال آینده وارد سرویس می شود. این پروژه اولین پارک امین در کشور است که وارد مرحله تولید می شود و مارون ۴۵ درصد سهامدار آن است. مذاکرات قبل از عید آغاز شد و مراحل کارشناسی و قانونی به پایان رسید. پروژه سردار خوزستان نیز پیشرفت خوبی دارد.

امرایی ادامه داد: پروژه کوثر صنعت اولین پارک پروپیلن در کشور است که به صورت اصولی مورد تایید قرار گرفته، تخصیص خوراک آن انجام شده، مجوز آن اخذ شده و پروژه آن در حال پیشرفت است. این پارک یکی از جذاب ترین و بهترین مسیرهای پروپیلن پایین دست کشور خواهد بود.

مدیرعامل «مارون» گفت: پروژه سلمان فارسی در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می کنیم سال آینده به بهره برداری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا