بانک و بیمه

ریال آفشور تا چند ماه آینده عملیاتی می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، محسن کریمی معاون روابط بین الملل بانک مرکزی گفت: در مورد افغانستان و عراق به دلیل روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات ریالی خدمات از آنها و در مورد روسیه ، با توجه به انعقاد پیمان پولی دوجانبه در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی روسیه اجرا شد.

وی گفت: روابط تجاری و اجتماعی کشورمان با عراق و افغانستان بسیار جامع است. بانک مرکزی مکانیسم جدیدی را برای گسترش فعالیت های اقتصادی ایجاد کرده است.

کریمی در ادامه افزود: سازمان ریالی در حال تدوین دستورالعملی است تا فعالان اقتصادی بتوانند از ریال در معاملات خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ریالی مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می کند، گفت: در این طرح صادرکنندگان و واردکنندگان کالاهای خود را با ریال مبادله می کنند و مشکلی برای بازگشت ارز صادراتی نخواهند داشت.

معاون روابط بین الملل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: این طرح هم به زائران ایرانی و عراقی و هم به اتباع افغانستان کمک می کند. به عنوان مثال، بسیاری از شهروندان افغانستان در ایران کار می کنند و برای ارسال پول خود به کشورشان، باید پول خود را در بازار غیر رسمی به ارز تبدیل کنند. ریال خارج از کشور می تواند این مشکل را در نقل و انتقالات ارزی حل کند.

کریمی گفت: عملیات مطالعاتی این طرح از شش ماه گذشته آغاز شده و امیدواریم تا چند ماه آینده این طرح اجرایی شود.

وی در پایان گفت: تمام مبادلات ما با افغانستان و عراق صادرات ریال نیست، اما تا جایی که بتوانیم ریال وارد کنیم، این طرح قابل اجراست. امکان صادرات ریال به روسیه نیز در داخل کشور وجود خواهد داشت. چارچوب پیمان پولی دوجانبه در قالب خط تبادل نقدینگی معادل تراز تجاری سالانه دو کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا