بانک و بیمه

ریال برای استفاده تجار بدون ریسک می شود؛ گام جدی برای دلارزدایی

به گزارش افق میهن، محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی کاهش تحریم ها را در دو دسته «اقدامات ضد تحریمی» و «اقدامات غیرتحریمی» دسته بندی کرد و گفت: یک نوع اقدام داریم که می تواند ما برخی تحریم ها را با اتخاذ برخی سیاست ها و تدابیر اجرا می کنیم» و آن را اقدامات ضد تحریمی می نامیم، اما نوع دیگری از سیاست وجود دارد که دولت آمریکا با هر قانونی که تصویب کرده نمی تواند آن را به عنوان بخشی از تحریم های خود اعمال کند، یعنی اینکه قابل تحریم است و قرارداد ارزی ایران و روسیه از این نوع است.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: پیش از این همه کشورها به صورت دلاری و سپس به یورو با یکدیگر مبادلات تجاری داشتند. اما در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، کشورها متوجه تغییر جهت به سمت این دو ارز به ویژه دلار آمریکا شده‌اند و حاضرند از ارزهای ملی خود برای مبادلات اقتصادی و تجاری استفاده کنند، هر چند که این یک ابزار مخاطره‌آمیز و پوشش‌دهنده است. تعریف نشده است، به منصه ظهور نرسیده است، اما اخیراً در اقدامی جدید، بانک های مرکزی کشورها قراردادهای سوآپ را معرفی کرده و ابزارهای پوشش ریسک ارزهای ملی مربوطه را ایجاد کرده اند. زیرا از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران یک کشور تحریم شده است، باید از روش اول وارد این فضا می شد. خوشبختانه این رویکرد اتخاذ شد و قرارداد بانکداری ارزی بین بانک مرکزی ایران و دولت روسیه منعقد شد.

کریمی درباره مزایای این قرارداد برای بازرگانان ایرانی و روسی گفت: یکی از مزیت های این قرارداد برای فعالان اقتصادی این است که صادرکنندگان ایرانی می توانند محصولات خود را به صورت ریالی به روسیه صادر کنند و از این طریق ریال خارجی نیز به دست آورند. مرکز مبادلات ایران می توانند در صورت توافق، ریال صادراتی خود را به ریال عادی در این مرکز تبدیل کنند که به عنوان مشوق صادراتی برای آنها تلقی می شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر روابط تجاری ایران و روسیه به دلار، یورو و روبل انجام می‌شود، نه ریالی، اما با امضای قرارداد ارزی ایران و روسیه، بانک مرکزی روسیه موافقت کرده است بایستی در مقابل ریال ایران به دست بیاورند که قطعاً به نفع اقتصاد کشور است و ریال بدون ریسک برای تجار مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا