بانک و بیمه

«ریال دیجیتال» عملیاتی شد

به گزارش ایران تحلیل، با تدابیر بانک مرکزی و توسعه مرحله آزمایشی سرویس جدید و عملیاتی «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، از تیرماه ۱۴۰۳، مشتریان شبکه بانکی به سادگی می توانند استفاده کنند. کیف پول ریالی دیجیتال بدون استفاده از آن و تنها با اسکن با استفاده از بارکد تولید شده توسط نرم افزار ارائه شده، می توانند با روش های جدید خرید خود را انجام دهند و یا به کیف پول سایر مشتریان پول انتقال دهند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، پس از انجام مراحل مطالعاتی اولیه، پیش نویس طرح ریالی دیجیتال از سال ۱۴۰۰ در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و پس از دریافت مصوبات لازم از شورای پول و اعتبار و سپس اجرای مرحله پیش آزمون. در اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز شد. پس از آن، نتایج مرحله پیش آزمون مرحله آزمایشی محدود این پروژه بررسی شد. خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، طرح مذکور با مشارکت فعال شبکه بانکی و همکاری لازم در شبکه پرداخت کشور از تیرماه ۱۴۰۳ با مشارکت بانک ملت و تجارت، وارد فاز آزمایشی گسترده خواهد شد. بهره برداری عمومی

در این مرحله که قرار است در محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شود، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران با استفاده از این ابزار جدید پرداخت، امکان پرداخت هزینه خرید کالا و خدمات را خواهند داشت.

ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شده است؟
در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می تواند برای پرداخت های عمومی استفاده شود. برخلاف سایر انواع پول الکترونیکی رایج در کشور که از طریق حساب‌های بانکی و ابزارهای پرداخت رایج مانند کارت‌های بانکی استفاده می‌شوند، ریال دیجیتال از قبل از تکمیل فرآیند خرید، برای انتقال وجه بین خریدار و فروشنده نیازی به پردازش بین بانکی ندارد. ، وجوه دریافتی در اختیار فروشنده بوده و قابل استفاده است.

علاوه بر این، به دلیل استفاده از ابزارهای مدرن در انجام تراکنش‌های پرداخت، پرداخت با این روش بسیار آسان‌تر از روش‌های سنتی پرداخت کارتی است و در عین حال امنیت پرداخت را افزایش می‌دهد.

شایان ذکر است که در گام نخست، این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هدف بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخگویی به نیازهای توسعه ای کشور توسعه یافته است. فیلد پرداخت

در این زمینه از دیگر اهداف مهم می توان به افزایش تاب آوری و پایداری زیرساخت های پرداخت کشور، بازیابی نقش اسکناس های الکترونیکی در پرداخت های خرد در کشور، ارتقای کارایی و توسعه ابزارهای پرداخت جدید و همچنین مقابله با چالش های ناشی از تکثیر اشاره کرد. خطرات اسکناس وجوه خصوصی نیز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می شود.

ویژگی های مهم ریال دیجیتال چیست؟
بر اساس تدابیر اتخاذ شده، ریال دیجیتال ظرفیت های لازم را برای توسعه پول قابل برنامه ریزی یا قابل برنامه ریزی فراهم می کند که موتور محرک شکل گیری مدل های جدید کسب و کار به ویژه در حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور خواهد بود. .

شایان ذکر است، بر اساس دستورالعمل های بررسی شده توسط بانک مرکزی و با در نظر گرفتن حمایت های قانونی از جمله اختیارات تفویض شده در بند (ب) ماده (۴) قانون بانک مرکزی، ریال دیجیتال توسط بانک مرکزی منتشر شد. بانک به عنوان یک ارز دیجیتال خرده فروشی هدف این بانک ایجاد بستری برای توسعه ابزارهای پرداخت خرد در اقتصاد بر اساس این شکل جدید پول است.

همچنین شبکه بانکی کشور در نخستین گام‌ها فرصت توسعه ابزارهای پرداخت جدید مبتنی بر ریال دیجیتال را پیدا کرد و در آینده قرار است این نقش به سایر شرکت‌های فعال در سیستم پرداخت و فناوری‌های نوین مالی کشور نیز گسترش یابد. .

لازم به ذکر است در این مقطع زمانی، ریال دیجیتال منحصراً برای استفاده در محدوده جغرافیایی کشور و تسهیل پرداخت های خرد داخلی در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا