اخبار اقتصاد ایران

ریجستری‌ها حل نشود، ارزبری غیررسمی از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عبور می کند :: افق میهن

رئیس انجمن تلفن همراه ایران ضمن بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون طی دو سال گذشته نه تنها نتوانسته اهداف این طرح از جمله مدیریت منابع ارزی کشور را محقق کند بلکه حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز به صورت غیر رسمی از کشور خارج شده است. (رفع این ممنوعیت) از سوی وزارت ارتباطات تاکید و پیش بینی کرد که پس از رونمایی و معرفی آیفون ۱۶، در صورت رفع نشدن مشکل رجیستری، میزان مبادلات غیررسمی ارز تا پایان سال از مرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند. سال

به گزارش افق میهن، این روزها گمانه زنی های زیادی درباره موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به کشور و ثبت آن به گوش می رسد. با اعلام وزیر جدید ارتباطات و اظهارات وی مبنی بر اینکه در گفتگو با وزارت حریم خصوصی در تلاش برای حل مشکل رجیستری آیفون های ۱۴ و ۱۵ است، این موضوع رنگ جدی به خود گرفته است.

عبدالمهدی اسدی – رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران – در این خصوص گفت: اسفند سال گذشته بود که مجمع بحث را در این زمینه آغاز کرد. در واقع تا پیش از آن صحبت جدی در مورد این موضوع وجود نداشت و اکنون پیگیر این موضوع هستیم. به هزار و یک دلیل می توان گفت که رجیستر آیفون های ۱۴ و ۱۵ (و ۱۶ که به زودی رونمایی و روانه بازار می شود) شامل منافع ملی و همچنین منافع تجاری و دولتی می شود.

وی افزود: دولت از پیچیدگی های این موضوع منتفع خواهد شد، ضمن اینکه مردم نیز به شکل ساده تری از فناوری روز دنیا بهره مند می شوند. فعالان و تجار این حوزه نیز به چرخه فعالیت تخصصی خود باز می گردند. بسیاری از همکاران ما که واردکنندگان تخصصی آیفون بودند، پس از ممنوعیت واردات مجبور به فعالیت در حوزه برندهای دیگر شدند. بنابراین با رفع ممنوعیت و ثبت گوشی های آیفون، همه افراد حاضر در این زنجیره منتفع خواهند شد.

این مقام صنفی تصریح کرد: اینکه این مسیر به بهانه بحث ارز بسته شده است، بهانه است و اشتباه است. زیرا آیفون ۱۴ و ۱۵ به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود و همان ارز به صورت غیررسمی از طریق حساب های دور ریختنی از کشور خارج می شود. بنابراین منابع ارزی در این موضوع کنترل نمی شود و کالا وارد می شود و مهمتر از آن به روش های مختلف ثبت می شود. در هفته های اخیر چندین روز قطع شد و دوباره به روش های مختلف آنتن می شوند.

اسدی خاطرنشان کرد: اخیرا آمار غیر رسمی را به وزیر جدید ارتباطات ارائه کرده و نامه ای به معاون وی نوشتیم که بر اساس آن حدود ۹۰۰ میلیون دلار آیفون به صورت غیر رسمی وارد کشور شده و ارز آن به صورت غیررسمی صادر می شود. این رقم مختص شش ماهه دوم سال گذشته است که نسبت به قبل از معرفی آیفون ۱۵ حدود ۳۰۰ میلیون دلار واردات داشته است. در مجموع برای آیفون ۱۴ و ۱۵ حدود ۹۰۰ میلیون دلار (از شهری سال گذشته که آیفون ۱۵ رونمایی شد) وارد شده است. با معرفی آیفون ۱۶ تا پایان سال، اگر مشکل ممنوعیت و رجیستری حل نشود، قطعا به بیش از ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس انجمن تلفن همراه ایران تاکید کرد: بنابراین منابع ارزی به هیچ وجه کنترل نشده و ۹۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. بازار غیررسمی در حالی فعال است که عوارض گمرکی توسط دولت تعلق نمی گیرد و دولت از این مسیر درآمدی ندارد. وارد کننده حرفه ای و سالم نمی تواند فعالیت کند و در مقابل بازار نمایندگی ها گرم است. علاوه بر این، کالایی که مردم می خرند فاقد گارانتی و گاهی فاقد اصالت است. این در حالی است که زمانی که واردات به صورت رسمی آزاد شد، گارانتی اصلی دنبال شد و خدمات پس از فروش در ایران مانند شرکت اصلی اپل عمل کرد و موبایلی را که برای مشتری مشکل داشت، «تعویض» کرد، اما در دو سال گذشته، دیگر پس از -خدمات فروش آیفون ۱۴ و ۱۵ که به صورت غیرقانونی به کشور وارد می شود، فروش ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت رفع ممنوعیت واردات آیفون و انجام ثبت نام، آیا بیش از یک میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ که در دو سال گذشته وارد کشور شده اند، ثبت نام خواهند شد یا خیر؟ پاسخ داد: تا دی ماه گذشته تعدادی آیفون به صورت مسافری وارد کشور شده و در فرودگاه ثبت نام کردند. مشکلی نخواهند داشت. تجربه من در صنعت موبایل نشان می دهد که در صورت موافقت با رجیستر این گوشی ها، صاحبان آن ها می توانند با پرداخت هزینه ای در سامانه گوشی خود را ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا