اخبار اقتصاد ایران

ری‌را نیامده رقیب پیدا کرد | قیمت و مشخصات سایپا سیلک

سایپا سیلک احتمالا جانشین سایپا برای ایران خودرو خواهد بود، اما این خودرو تاریخچه ای قدیمی تر از آن چیزی دارد که فکر می کنید.

افق میهن به نقل از فرارو، سایپا سیلک با هفت سال سابقه به سرفصل سایت های تخصصی خودرو بازگشته است.

تحریم های نیمه دوم دهه ۹۰ پروژه طراحی M44 سایپاسیتروئن را متوقف کرد و اکنون با همکاری چینی ها محصولی با ۵۰ درصد داخلی سازی با نام ابریشم سایپا روانه بازار شده است. سایپا سیلک هنوز رسمی نشده اما به دلیل ظاهری که دارد از هم اکنون به عنوان رقیب ریرا ایرانخودرو معرفی شده است و طبق اخبار غیر رسمی با موتور ME16 موتور شاهین پلاس وارد بازار خواهد شد.

ابریشم سایپا از کجا آمد؟

ابریشم سایپا تاریخچه ای قدیمی تر از آن چیزی دارد که فکر می کنید. در سال های ۹۶ و ۹۷ یعنی قبل از ماجرای تحریم ایران در نیمه دوم دهه ۹۰، چیزی به نام سیتروئن C3-XR در یکی دو نمایشگاه خودرو در معرض دید عموم قرار گرفت.

در آن زمان سایپا سیلک با نام سایپا M44 معرفی شد و قرار بود به عنوان نسخه فیس لیفت سیتروئن C3-XR عرضه شود. اما به دلیل تحریم، عرضه سایپا M44 موقتاً به فراموشی سپرده شد و باز هم در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ شاهد رونمایی از سایپا M44 بودیم.

ابریشم فعلی سایپا با توجه به قول مدیران وقت وزارت حراست با همکاری شرکت سایپاسیتروئن و قرارداد منعقد شده با شرکت دانگ فنگ چین بالاخره به صحنه بازگشت و قرار شد محصولی با داخلی سازی ۵۰ درصدی عرضه کند. .

وعده عرضه ابریشم سایپا به بازار

ابریشم سایپا قرار بود در نیمه اول امسال راه اندازی شود. محمدعلی تیموری، مدیرعامل سابق سایپا از پیشرفت پروژه ابریشم سایپا در ماه های ابتدایی سال گذشته خبر داد. همانطور که تیموری گفت در پایان سال ۱۴۰۲ یا حداقل نیمه اول امسال باید منتظر عرضه سیلک سایپا به بازار بود که نویدی مانند عرضه ال ۹۰ ایرانی و شاهین پلاس و … است. ، در تاریخی غیر از تاریخی که توسط مدیران صنعت خودرو تعیین شده است. بازار می شود.

سیتروئن C3-XR که نسخه اولیه سایپا سیلک است در چین حدود ۱۶ هزار دلار قیمت دارد که کمتر از یک میلیارد است.

بر اساس آخرین اخبار، ابریشم سایپا راهی خط تولید کاشان شده و در کارخانه سایپا سیتروئن واقع در کیلومتر ۱۴ جاده کاشان – اردستان تولید می شود. اتفاقا نام گذاری ابریشم سایپا به همین موضوع مربوط می شود. پروژه M44 سایپا به نام تپه معروف کاشان به نام تپه سیلک نامگذاری شده است. سیلک یکی از اولین تمدن های ایرانی در مرکز کشور است و قدمتی چند هزار ساله دارد.

ابریشم سایپا; مشخصات فنی

طبق انتظارات اولیه، سایپا سیلک باید با موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر عرضه می شد، اما در نهایت مدیران سایپا از عرضه ابریشم سایپا با موتور ۱.۶ لیتری ME16 خبر دادند.

با این حال ابریشم سایپا از نظر فنی شباهتی به شاهین پلاس سایپا ندارد. موتور ۱.۶ لیتری ME16 سایپا سیلک می تواند ۱۱۱ تا ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی را به چرخ ها برساند.

طبق آخرین پیش بینی ها، سایپا سیلک با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل جلو روانه بازار می شود. هنوز اطلاعات رسمی از وزن و ابعاد دقیق ابریشم سایپا در دسترس نیست و بنابراین نمی توان با قطعیت در مورد حداکثر سرعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کراس اوور جدید سایپا صحبت کرد. اما گفته می شود که ابریشم سایپا نزدیک به چهار متر و ۲۰ سانتی متر طول دارد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب به یک متر و ۷۰ سانتی متر و یک متر و ۵۰ سانتی متر می رسد.

سایپا سیلک هنوز کاتالوگ رسمی ندارد و به همین دلیل اعداد و اطلاعات در مورد مصرف سوخت، حجم باک و استانداردهای آلایندگی در رسانه ها حدس و گمان است.

قیمت ابریشم سایپا و رقبای احتمالی

ابریشم سایپا هنوز راه اندازی نشده است و صحبت از قیمت ابریشم سایپا زود است. این محصول که در ابتدا سیتروئن C3 XR نام داشت در بازار چین ۱۶۰۰۰ دلار قیمت دارد. یعنی کمتر از یک میلیارد تومان پول خودمان.

البته قیمت ابریشم سایپا در محدوده ایران خودرو قابل تعیین است. یعنی حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان. به این ترتیب ایران خودرو علاوه بر رایرا رقیبی برای اکثر SUV های مونتاژ شده خواهد بود.

سایپا سیلک هم اکنون رقیبی برای هایما S5 مونتاژ شده توسط ایران خودرو است. در این بخش می توان از MVM X55 Pro به عنوان مدیر خودرو یاد کرد و حتی KMC X5 را یکی از رقبای سایپا سیلک دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا