بانک و بیمه

ریزش قیمت طلا در سایه اعلام نرخ تورم آمریکا؛ چرا باید از فرصت ریزش قیمت طلا استفاده کرد؟

بازار؛ گروه بین المللی: نتیجه نشست سه روزه رئیس فدرال رزرو آمریکا با نمایندگان کمیته های مالی و بانکی مجلس نمایندگان به نتایج چندان مثبتی برای بازارهای مالی منجر نشد. اظهارات جروم پاول در دفاع از سیاست افزایش نرخ سود بانکی در دو سال گذشته و تاکید وی بر پایان دوره سپرده‌های بدون بهره در بانک‌های آمریکایی، تردیدهای بیشتری را در مورد آینده بازارهای مالی ایجاد کرده است.

نکته دیگر این است که تورم ایالات متحده و شاخص CPI به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۲۳ رسیده است و تنها افزایش ۰.۲ درصدی را برای ماه ژوئن ثبت کرده است. در مورد بازار کار آمریکا نیز با وجود فاصله وضعیت فعلی تا نقطه مطلوب، شاخص بیکاری و اشتغال زایی نزدیک به اهداف دولت است. این اعداد و موفقیت جروم پاول در کنترل تورم آمریکا باعث شده است که او شواهد قوی دال بر لزوم ادامه سیاست نرخ بهره بانکی داشته باشد.

سیاست پولی – بانکداری آمریکا و بازار طلا

قبل از بررسی آخرین آمار شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه بازارها در دو سال اخیر، باید به این نکته اشاره کرد که کروم پاول در سخنرانی خود تاکید کرد که ایالات متحده باید عصر صفر را بپذیرد. نرخ سود سپرده ها تمام شده و پرداخت سود بانکی باید با اصلاحات ساختاری پذیرفته شود. این مشکل ممکن است کار بازارهای مالی جهانی و بازیگران این بازارها را در میان مدت و حتی بلند مدت به چالش بکشد.

همانطور که می دانید مشکل اصلی عدم پیشرفت و بروز رکود در بازارهای جهانی در دو سال اخیر نرخ بهره بانکی در آمریکا است که سرمایه گذاران را به جای هدایت پول به ارتفاعات مختلف به سمت دلار مطمئن سوق می دهد. بخش های ریسک-تولید- و صنعتی (دلار ایمن) علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری در مقایسه با بازار سهام، به اشتراک گذاری نرخ های سود بانکی دلاری هدایت شدند. پس از سخنان اخیر پاول، اکنون می توان نتیجه گرفت که به نظر می رسد سیستم بانکی آمریکا از اجرای سیاست تامین سود بانکی به مشتریان رضایت کامل داشته باشد و کارآیی این روش را در کنترل نقدینگی در گردش و تورم برجسته می کند.

تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، می توان گفت طلا شانس کمی برای افزایش قیمت دارد.

مزیت دیگر سپرده های بانکی نسبت به طلا، سرمایه گذاری و بازدهی آن است. این بدان معناست که هنگام خرید طلا، فقط باید صبور باشید و منتظر افزایش قیمت باشید تا سرمایه گذاری شما ارزش آن را داشته باشد. اما سپرده بانکی با پشتوانه ارز قوی مانند دلار می تواند سود روزانه برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. در این حساب بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی مانع اصلی افزایش قیمت طلا محسوب می شود. همانطور که در گزارش های قبلی درباره طلا اشاره شد، می توان گفت تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، طلا شانس زیادی برای افزایش قیمت خود نخواهد داشت.

تحلیل فنی قیمت طلا

قیمت طلا در روز جمعه، آخرین روز معاملاتی هفته، اندکی کاهش یافت، اما حمایت اصلی خود را در ۲۴۰۰ دلار حفظ کرد. دلیل حمایت از قیمت طلا در این مقطع، هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید در جو ناشی از اعلام نرخ تورم آمریکا و سیاست‌های پولی و بانکی فدرال رزرو بود که در نهایت منجر به جلوگیری از افزایش قیمت طلا شد. کاهش قیمت در بازار قیمت طلا روز شنبه با اصلاح ۰.۱۶ درصدی به ۲۴۱۱ دلار رسید که همچنان در محدوده بالای خط حمایتی خود قرار دارد.

پیشنهاد ما به سرمایه گذاران بازار طلا این است که هر افت قیمتی را فرصتی برای سرمایه گذاری، ورود به بازار و خرید مرحله به مرحله خود بدانند.

با این حال، اگر این حمایت در روزهای آینده شکسته شود، ممکن است اصلاحی در قیمت به سطح پشتیبانی بعدی در ۲۳۵۰ دلار انجام شود. با این حال، اگر قیمت مقاومت ۲۴۵۰ دلاری را پاک کند، امکان رسیدن به سطح ۲۵۰۰ دلار وجود دارد.

اما به سرمایه گذاران در بازار طلا توصیه می کنیم هر افت قیمتی را فرصتی برای سرمایه گذاری بدانند، وارد بازار شده و خرید خود را مرحله به مرحله انجام دهند. نکته مهم این است که فدرال رزرو بالاخره می تواند تا پایان سال جاری به سیاست نرخ بالای سود بانکی خود ادامه دهد و هنوز احتمال آغاز روند کاهش نرخ از سپتامبر یا دسامبر منتفی نیست. بدیهی است که هر زمان که شاخص دلار و بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا شروع به کاهش کنند، بازار طلا رشد قابل توجهی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا