ترندهای روز

ریزش نرخ دلار بعد از افق میهنات ادامه‌دار شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

نمودار قیمت اسکناس آمریکا نشان می دهد که نرخ این ارز در راستای روند نزولی جدید به پایین ترین حد ۴۵ روزه خود رسیده است.

کاهش نرخ دلار پس از افق میهنات ادامه یافت

آخرین تاریخی که دلار آزاد در سطوح قیمتی نیمه اول کانال ۵۸ هزار تومان معامله شد، ۹ خرداد ماه امسال بود. تحلیلگران معتقدند کانال ۵۷ هزار تومانی می تواند هسته سخت نرخ دلار باشد، در نتیجه این افراد معتقدند ادامه مسیر نزولی دلار مستلزم فشار عرضه از سوی بازارساز یا انتشار سیگنال های مثبت است.

فعالان بازار غیررسمی ارز شاهد کاهش مداوم دمای نرخ های این بازار هستند. برخی از فعالان ارزی بر این باورند که این کاهش نرخ ها ناشی از کاهش سطح انتظارات تورمی است. به گفته این افراد، با روی کار آمدن دولت جدید و اظهارنظرهای مثبت رئیس جمهور منتخب در خصوص روابط سیاست خارجی، سطح ریسک ها در چشم انداز اقتصادی کشور کاهش یافته و در نتیجه میزان تقاضای کاذب در بازار افزایش یافته است. کاهش یافته. به طور کلی، زمانی که ریسک های سیاسی در بازار افزایش می یابد، بسیاری از افراد برای پوشش این ریسک ها، دارایی های غیر واقعی مانند ارز و طلا را خریداری می کنند.

در زمان کاهش سطح ریسک های مذکور، تقاضای مذکور از بازار حذف و از فشار بر معاملات ارزی کشور کاسته خواهد شد. از سوی دیگر سناریوی دیگری که در بین معامله گران مطرح می شود این است که بانک مرکزی ۲ کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی را هدف نرخ دلار در نیمه نخست امسال قرار داده است. در نتیجه زمانی که بازار از تب و تاب تحولات سیاسی دور باشد، نرخ در این ۲ کانال آرام می شود. در نتیجه این افراد کف بازار را مرز بین کانال های ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان می دانند. این افراد ضمن اشاره به حضور کوتاه مدت نرخ دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی، معتقدند اسکناس آمریکایی برای تثبیت در این محدوده قیمتی مسیر سختی را در پیش دارد و این مهم بدون کمک دو کاهش نیرو، انتشار اخبار مثبت یا افزایش حمایت بانک مرکزی از پول ملی. دشواری به دست می آید.

در هفته گذشته نرخ نماگرهای ارزی کاهش یافته است. دلار آزاد روزهای ابتدایی هفته را در سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۹ یعنی در محدوده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تا ۶۰ هزار تومان آغاز کرد. اولین موج نزولی هفته در روز دوشنبه مشاهده شد که نرخ ارز با افت حدود ۵۰۰ تومانی به نیمه کانال ۵۹ رسید. در بازار هفته ای که گذشت دلار نیز دو تکانه نزولی دیگر را تجربه کرد که در شوک اول نرخ به محدوده ۵۸۸۰۰ تا ۵۹۰۰۰ تومان رسید و آخرین شوک در بازار روز پنجشنبه بود که هر ورق اسکناس آمریکایی ۶۰۰ تومان کاهش نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

مشاهدات حاکی از آن است که حدود ۴۵ روز از آخرین روز حضور دلار با این نرخ می گذرد. در ۴۵ روز گذشته نرخ ارز ۳ روند متفاوت را نشان داد. در هفته های ابتدایی این بازه زمانی، دلار روزهای آرام با نوسانات در محدوده قیمتی محدود را سپری کرد. در ادامه با نزدیک شدن به افق میهنات ریاست جمهوری، فضای دوقطبی کاندیداها باعث رشد سطح ریسک های سیاسی در بازار شد که به همین دلیل شاخص های ارزی روزهای نوسانی را سپری کردند. این دوره ۲ هفته ای را می توان دومین قسمت از روند بازار در ۴۵ روز گذشته دانست.

در قسمت سوم با اعلام نتیجه افق میهنات و استقبال معامله گران از رئیس جمهور منتخب، روند نزولی در بازار شکل گرفت و در راستای همین روند، نرخ دلار به پایین ترین حد ۴۵ روزه خود رسید. روز پنجشنبه علاوه بر نرخ دلار، قیمت سایر شاخص های ارزی نیز با نوسانات نزولی مواجه شد. در این روز هر ورق یورو آزاد با افت ۸۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز گذشته ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. پوند نیز با ۹۰۰ تومان کاهش به ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. کارشناسان بازار ارز معتقدند با توجه به تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در هفته پیش رو، عمق بازار غیررسمی ارز در روزهای آینده بسیار کمتر خواهد شد و معامله گران عمدتاً در تعیین نرخ در بازار آتی روز شنبه مشارکت خواهند داشت.

نمودار قیمت سکه طلای طرح جدید در بازار امسال نشان می دهد که این کالای سرمایه ای در سطوح قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان کششی ندارد. به عبارت دیگر، زمانی که نرخ سکه طلا از رقم مذکور عبور می کند، مکانیسم حمایتی معامله گران فعال می شود و آنها نرخ را به بالای این سقف بازمی گرداند. بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار تهران می توان دریافت که دو عامل اصلی موثر بر قیمت این کالای سرمایه ای، نرخ دلار آزاد روزانه و قیمت جهانی هر اونس طلا است.

در نتیجه پیش بینی می شود با کاهش نرخ دلار، قیمت سکه دچار نوسانات نزولی جدی تری شود. اما مشاهدات حاکی از آن است که به محض حضور سکه در کانال ۳۹ میلیون تومان، نمودار اصلاح شده و نرخ به کانال بالاتر باز می گردد. بخشی از این به دلیل نوسانات نرخ اونس طلای جهانی است. بخشی دیگر از آن توسط حباب قیمت قابل توجه سکه حمایت می شود.

در بازار روز پنجشنبه قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ حباب این کالای سرمایه ای که تفاوت ارزش ذاتی آن با قیمت معامله شده آن در بازار را نشان می دهد، معادل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شد. نیم سکه نیز روز پنجشنبه افت دما را در بازار تجربه کرد. هر قطعه از این کالای سرمایه ای با افت ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز گذشته ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه در روز بیست و یکم تیر ماه موجی از خود باقی نگذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا