ترندهای روز

ریزپلاستیک‌ها احتمالا به مغز انسان‌ها هم راه پیدا کرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس مقاله ای که در مجله “چشم انداز سلامت محیطی” منتشر شده است، قطعات میکروپلاستیک راه خود را به مغز انسان باز می کنند.

به گزارش ایتنا، محققان این دانشگاه می گویند میکروپلاستیک موجود در آب، غذا و هوایی که تنفس می کنیم از روده به سایر قسمت های بدن مانند کلیه، کبد و مغز منتقل می شود.

دکتر Eliseo Castillo، دانشیار گوارش و کبد در دانشکده پزشکی دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید: «در دهه‌های گذشته، میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها، بدن حیوانات، گیاهان، آب لوله‌کشی و آب بطری‌شده یافت شده‌اند. “به نظر می رسد آنها همه جا هستند.”

کاستیلو و تیم تحقیقاتی اش به موش ها آب حاوی پنج گرم میکروپلاستیک به مدت چهار هفته دادند. انسان ها هر هفته معادل مقداری میکروپلاستیک از قبل تعیین شده (تقریبا معادل وزن یک کارت اعتباری) مصرف می کنند و متوجه شدند که میکروپلاستیک ها از روده به سایر بافت های بدن حرکت می کنند.

کاستیلو هشدار داد: «این موش‌ها تنها به مدت چهار هفته در معرض این میکروپلاستیک‌ها قرار گرفتند. حال فکر کنید وضعیت ما انسان ها که از بدو تولد تا پیری در معرض آن هستیم چگونه خواهد بود؟

به گفته وی، زمانی که موش های سالم پس از چند هفته قرار گرفتن در معرض این میکروپلاستیک ها علائم تغییر در سلامت خود را نشان می دهند، می توان گفت که سلامت انسان هایی که تمام عمر در معرض این میکروپلاستیک ها هستند آسیب جدی می بیند. حال تصور کنید فردی از بیماری های زمینه ای رنج می برد. آیا قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها باعث تشدید بیماری زمینه ای این افراد می شود؟

کاستیلو در مقاله ای که در مجله “Cell Biology and Toxicology” منتشر شده است، نشان می دهد که میکروپلاستیک ها باعث تغییر در سلول های ایمنی به نام “ماکروفاژها” می شوند که وظیفه محافظت از بدن در برابر ذرات خارجی را بر عهده دارند و در نتیجه باعث التهاب در بدن می شوند. بدن

به گزارش نیویورک پست، کاستیو در تحقیقات بعدی خود به چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر جذب میکروپلاستیک ها در بدن خواهد پرداخت. او می‌گوید: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که به حیوانات آزمایشگاهی رژیم غذایی پرچرب و کلسترول یا رژیم غذایی پر فیبر می‌دهیم، بنابراین می‌توانیم ببینیم که آیا این رژیم بر جذب میکروپلاستیک‌ها در بدن تأثیر می‌گذارد یا خیر».

بر اساس مطالعه ای که در مجله “Environmental Pollution” منتشر شده است، مهم نیست که چه چیزی می خورید، هیچ میکروپلاستیک فراری نیست. بر اساس یافته‌های دانشمندان، ۹۰ درصد پروتئین‌ها از جمله جایگزین‌های سبزیجات حاوی میکروپلاستیک هستند و پیامدهای منفی برای سلامتی دارند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا