بانک و بیمه

ریسک جدید برای سرمایه‌گذاران خارج شده از بورس

بازار؛ گروه تبادل: بازار سهام در حال حاضر نامشخص است. بسیاری از مردم همچنان در حال تماشای بازار طلا هستند. به همین دلیل در نوسانات اخیر بسیاری از سهامداران خرد با فرض روند صعودی قیمت طلا، پول خود را در سهام برای خرید طلا در بورس سرمایه گذاری کرده و در صندوق های طلا سرمایه گذاری کرده اند. در شرایط فعلی بازار طلا کاملا حبابی است. به طوری که سکه امامی ۸ میلیون حباب دارد. نیم سکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب دارند. بر اساس قیمت طلا در بازار، ربع سکه ۱۰۵ هزار تومان و نیم سکه ۸۰ هزار دلار معامله می شود. سکه بهار آزادی با حباب حدود ۳ میلیون تومان ۶۵ هزار تومان معامله می شود.

سیگنال حباب بازار طلا به سهامداران
خرید طلا در بورس بدون حباب نیست. به عنوان مثال، صندوق طلا که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران است، در حال حاضر حباب حدود ۱۷ درصد دارد. صندوق طلا و سنگ های قیمتی نیز حباب قیمتی در حدود ۱۳ درصد دارد. دو صندوق نفیس و مشگل نیز حباب بیش از ۱۱ درصد دارند. خرید طلا در بورس اگر با اصلاح اونس همراه باشد جذابیت کمتری پیدا می کند. خرید طلا در بورس در شرایط فعلی ریسک بیشتری را برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

در حال حاضر قیمت انس در سطح مقاومت ۲۵۰۰ دلار قرار دارد. از آنجایی که در ماه گذشته چندین بار با این مقاومت مواجه شد و حتی یک شکست ساختگی را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان بازار مالی بر این باورند که این امر نشانه روند اصلاحی در بازار طلا خواهد بود

در سطح جهانی، هر اونس طلا حدود ۲۴۹۵ دلار معامله می شود. گزارش ها حاکی از افزایش ذخایر طلا در بانک های مرکزی چین و هند است. این مشکل قیمت طلا را تغییر خواهد داد.
اما چشم انداز خرید طلا در بورس چیست؟ با توجه به اینکه اخیرا فقط بانک مرکزی چین به طلا علاقه نشان نداده است. بلکه تقاضای مردم برای خرید طلا در بازار سهام چین و سایر کشورهای آسیایی مانند هند، اندونزی و غیره به سطح قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. تقاضا به شدت افزایش یافته و قیمت ها به اوج خود رسیده است. در حال حاضر قیمت انس در سطح مقاومت ۲۵۰۰ دلار قرار دارد. از آنجایی که در ماه گذشته چندین بار با این مقاومت مواجه شد و حتی یک شبه شکست را نیز تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان بازار مالی بر این باورند که این امر نشانه روند اصلاحی در بازار طلا خواهد بود. یعنی زمانی که قیمت واردات بازنگری شود در گام اول به ۲۳۰۰ دلار می رسد. سپس منطقه ۲۲۰۰ دلاری و حتی پشتیبانی ۲۰۰۰ دلاری را فعال می کند.

سناریوی خرید طلا در بازار ایران
بر اساس این سناریو خرید طلا در بورس بدون ریسک نیست. زیرا اکنون صندوق طلا حباب ۱۷ درصدی دارد. اصلاح اونس جهانی می تواند بین ۱۰ تا ۲۵ درصد رخ دهد. بنابراین، صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا بسته به حبابی که در قلب خود دارند، می‌توانند بین ۲۰ تا ۴۰ درصد اصلاحی را تجربه کنند. البته نباید قیمت دلار در بازار ایران را نادیده گرفت.

شهیر محمدنیا معتقد است: اگرچه طلا با توجه به اینکه با مقاومتی روبه‌رو شده، روند صعودی دارد، اما به نظر می‌رسد در موقعیت حساسی قرار دارد. در واقع، یک واگرایی منفی بین قیمت اونس طلا و نوسانگر RSI و Macdi ظاهر شد که نشان می‌دهد این روند ضعیف شده است. بنابراین طبیعی است که انتظار اصلاح قیمت طلا را داشته باشیم

شهیر محمدنیا کارشناس بازارهای مالی معتقد است در حال حاضر نشانه هایی از اصلاح قیمت جهانی طلا مشاهده می شود. وی گفت: اگرچه طلا در روند صعودی قرار دارد، اما با توجه به اینکه با مقاومت مواجه شده است، به نظر می رسد که موضع حساسی را اتخاذ کرده است، در واقع بین قیمت اونس طلا و نوسانگر RSI و مکدی واگرایی منفی نشان داده شده است. که این روند ضعیف شده است. بنابراین طبیعی است که انتظار اصلاح قیمت هر اونس طلا را داشته باشیم.
محمدنیا تصریح کرد: در شرایط فعلی، گزارش فدرال رزرو می تواند سیگنال قوی به بازار طلا بدهد، بنابراین اگر تعداد شاغلان ماهانه در آمریکا به بیش از ۱۶۰ هزار نفر برسد، بازار جهانی طلا به شدت کاهش می یابد. بنابراین خرید طلا در بورس نیز در حال تغییر است. در غیر این صورت، قیمت جهانی طلا روند خود را حفظ کرده یا در همان محدوده باقی خواهد ماند
وی با بیان اینکه قیمت طلای ۱۸ گرمی در ایران حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مقاومتی است، تصریح کرد: مقاومت خوشه ای طلای ۱۸ عیار سه میلیون و ۸۹۰ هزار تومان است. همچنین پشتیبانی بعدی سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است.

تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته است

به گفته کارشناسان، افزایش تقاضا برای خرید طلا در صرافی هایی مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک طلا (ETF) و معاملات آتی به افزایش خرید طلا در چین دامن زده است، اما این جنون خرید در حال کاهش است.

بانک مرکزی چین می تواند نوسانات زیادی را در بازارهای طلا ایجاد کند زیرا ۳ تریلیون دلار ذخایر ارزی دارد که در حال حاضر تنها ۵ درصد آن در طلا نگهداری می شود. بنابراین، اگر بانک مرکزی چین بخواهد سهم طلا از ذخایر خود را در همین محدوده نگه دارد، بازار شاهد روند اصلاحی خواهد بود. اما اگر چین بخواهد ذخایر طلای خود را دو برابر کند، باید حدود ۱۵۰۰۰ تن طلای جدید ذخیره کند. این مشکل می تواند باعث افزایش قیمت شود. دولت چین تاکنون استراتژی خود را برای بازار طلا اعلام نکرده است. خرید طلا در بازار سهام باعث ایجاد تنش های سیاسی در سراسر جهان خواهد شد.
با نگاهی به آینده، با رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت طلا در سال جاری، کارشناسان بر این باورند که این حرکت می تواند در ماه های پایانی سال کاهش یابد. با این حال شاهد تغییر قیمت طلا خواهیم بود. با توجه به اینکه بازار مالی از بازار فیزیکی جلوتر است، خرید طلا در بورس زودتر وارد فرآیند اصلاح می شود. بنابراین ارزیابی وضعیت حباب صندوق طلا در بازار سهام بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا