ترندهای روز

ریشه بزرگترین عروسی سال ۲۰۲۴ به محمدرضا پهلوی رسید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

اخیراً در هر شبکه اجتماعی احتمالاً تصاویر عروسی پسر موکش آمبانی، ثروتمندترین مرد آسیا را خواهید دید. جشن عروسی بسیار باشکوه پسر ثروتمندترین مرد آسیا در شهر بمبئی هند آغاز شد. این مراسم با حضور ستارگان موسیقی و سینما و چهره های سرشناس از سراسر جهان همراه بود اما اهالی شهر از شلوغی خیابان ها گله مند هستند. گروهی نیز ضرورت برگزاری چنین نمایش عظیمی از ثروت را زیر سوال بردند.

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

اما این عروسی آنقدر مورد توجه قرار گرفته است که حالا برخی کاربران آن را با جشن بزرگ محمدرضا پهلوی در تخت جمشید مقایسه می کنند. در این جشن که با نام رسمی جشن های ۲۵۰۰ ساله برگزار شد، سران نزدیک به هفتاد کشور جهان حضور داشتند.

عروسی پر زرق و برق در برابر فقر افسارگسیخته

هزینه های بالای برگزاری این جشن های مجلل یکی از مهم ترین انتقادات بوده است. مخالفان این جشن ها معتقدند با وجود فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی در ایران، نیازی به صرف این همه هزینه برای جشن نبود. حتی برخی از تحلیلگران معتقدند که این جشن ها به جریان های ضد حکومت پهلوی دامن زد و به یکی از عوامل مهم انقلاب اسلامی و سقوط شاه تبدیل شد. در این میان حامیان برگزاری این جشن ها را فرصتی برای نمایش فرهنگ و تمدن این کشور به جهانیان دانستند.

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

در هند نیز چنین دیدگاهی وجود دارد. خوب، ثروت آنطور که باید توزیع نمی شود و فقر بیداد می کند و منجر به چیزی می شود که نمی توان آن را پنهان کرد، توجه جهان به هند است و کاربران نیز به این موضوع پرداختند.

برای مثال کاربری به نام مینا نوشته است: بچه ها این عروسی مال پسر شاه هنده؟ فکر می کردم او یکی از ثروتمندترین افراد هند است!

وجه دیگر این موضوع پرداختن به کیک مراسم پهلوی بود که ظاهراً از فرانسه آمده بود و مخالفان پهلوی نیز انتقاد داشتند که نیازی به تجمل نیست و هواداران به جنبه های تبلیغاتی فکر می کردند. غلامحسین ساعدی از روشنفکران مخالف رژیم پهلوی که فیلمنامه دو اثر شاخص «گاو» و «آرامش در حضور دیگران» را نوشته بود معتقد بود. در این کشور نیازی به جشن گرفتن هر روز نیست. اما آیا چنین دیدگاهی برای نقد یک نظام سیاسی صحیح و کافی است؟

حواشی مراسم

دو سال از نامزدی این زوج می گذرد و پس از چندین اتفاق، جشن باشکوه بمبئی آخرین جشن این زوج بود.

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

نکته دیگری که مورد توجه قرار می گیرد تعداد مهمانان و سابقه این افراد است. حضور حدود ۲۰۰۰ مهمان اصلی از تونی بلر و بوریس جانسون گرفته تا جان سینا و خواهران کارداشیان و حتی دختر ترامپ. البته مشاهیر هندی مانند آلیا بات، شاهرخ خان و آمیتاب باچان از حاضران ویژه این جشنواره بزرگ بودند.

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

البته خانواده آمبانی برای ۵۱ نفر شام هم تهیه کردند. ظاهرا این خانواده شادی را با مردم عادی تقسیم می کنند و شاید بهترین قسمت این داستان همین باشد. این خانواده که هندو هستند در این سه روز چندین مراسم مذهبی و غیر مذهبی از جمله حنابندان برگزار کردند. تاریخ برگزاری مراسم را «پوجاری» یا شخص مذهبی خانواده تعیین می کند.

مبدأ بزرگترین عروسی سال 2024 به محمدرضا پهلوی رسید

از دیگر نکات جالب این مراسم، حضور همزمان سه خان مشهور هندی پس از ده سال است. این سه نفر که به طور غیرمنتظره برای اولین و آخرین بار در برنامه آپکی عدالت جلوی چشمان مردم ظاهر شدند، حالا با قدرت و نفوذ خانواده امبانی دوباره روی صحنه رفتند و ساعت ها با هم به اجرای برنامه پرداختند.

واکنش کاربران چیست؟

کاربری به نام آنا نوشت: دوران این سبک مهمانی فرا رسیده است. سپس این استثمارگران با فقر گسترده در هند و میلیون ها بی خانمان اینگونه خرج می کنند. مردم هند نیز از این موضوع خوشحال نیستند، اما جرات و قدرت اعتراض را ندارند.

حمید نظری متفکرانه در مورد ثروت دارد: می بینید چقدر در عکس هایشان از ته دل می خندند؟ پول همیشه خوشبختی می آورد.

ریحانه: میخواستم بگم یه هفته بود که به دنبال عروسی این دو نفر بهترین لذت رو داشتم!

و فدریکو: ثروت هندی ها مرا به یاد ثروت برخی از مردم می اندازد. منظور منو میفهمی؟ هیچ مقدار پولی این هویت را تغییر نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا