فرهنگ و هنر

رییس جدید سازمان بورس با رویکرد تعاملی خود اعتماد عمومی را در بازار سرمایه تقویت می‌کند/ بازار سهام در صورت انجام اصلاحات و بازگشت اعتماد سهامداران از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است


افق میهن –

عباس آرگون در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با اشاره به انتخاب «دکتر حجت اله سیدی» به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، از انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند با رویکرد تعاملی خود، شفافیت، بهبود ساخت و سازها، فرآیندهای تصمیم گیری، توسعه ابزارهای مالی و همچنین با تقویت اعتماد عمومی به بازار سرمایه، زمینه را برای جذب سرمایه گذاران به بازار سرمایه و از طریق آن فراهم کند. با این کار می توان شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه بود.

وی با ارائه پیشنهاداتی برای بازگشت رونق به بورس گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری به عنوان یکی از موانع و بازدارنده های اصلی محسوب می شود و به نوعی باعث اختلال در قیمت ها و نحوه فعالیت شرکت های تولیدی می شود. .

آرگون با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در بلندمدت به ضرر تولیدکننده و بازار سرمایه تمام می شود، افزود: آیا در شرایطی که همه مولفه های اقتصادی در حال افزایش هستند، امکان دارد قیمت ها ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد؟ قیمت گذاری دستوری باعث اتلاف منابع شده است که باعث کاهش تنوع محصولات تولیدی و کاهش نوآوری در تولید محصولات تولیدی و کاهش بهره وری می شود.

خروج منابع از بازار تولیدی با اعمال قیمت گذاری اجباری

وی با تاکید بر خروج منابع از بازارهای تولیدی تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری کالاها، گفت: با این اتفاق به تدریج شاهد خروج منابع از حوزه تولیدی و ورود این وجوه به بخش غیرمولد هستیم.

آرگون با اعلام اینکه سرکوب قیمت ها باعث ایجاد مشکل در رقابت پذیری می شود، افزود: بر این اساس باید با سازوکار بازار سرمایه نسبت به تمرکز بر قیمت کالاها اقدام شود.

وی به نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت خودروهای سواری اشاره کرد و اعلام کرد: با اعمال قیمت گذاری دستوری به گونه ای که تولیدکننده حاشیه سود خود را حفظ کند و متحمل ضرر نشود، کیفیت محصولات تولیدی را کاهش داد و از دانش روز برای ایجاد خلاقیت استفاده نکرد. و هیچ نوآوری وجود ندارد.

لزوم اصلاح ریشه های تورم

آرگون با بیان اینکه باید به سمتی برویم که واقعیت های اقتصاد را بپذیریم، گفت: بر این اساس باید ریشه های تورم مانند عدم تعادل بودجه، عدم تعادل انرژی، عدم تعادل انرژی و کسری بودجه اصلاح شود. اقتصاد کشور را مدیریت کرد.

به گفته یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران، اگر در دولت چهاردهم به سمت حذف قیمت گذاری دستوری حرکت کنیم، قطعا شاهد تغییر روند و رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

پیامدهای شکاف بین نرخ نیمه دلار و بازار آزاد

وی در ادامه با اشاره به تبعات شکاف بین نرخ نیمه دلار و بازار آزاد بر بازار سرمایه، تصریح کرد: اقدامات مربوط به کاهش نرخ نیمه دلار و بازار آزاد بر سود شرکت ها تأثیر می گذارد. تعهد صادرکننده به فروش نیم ارز با نرخ پایین مضر است. و زیان صادرکننده و کاهش سودآوری آنها.

آرگون با اشاره به تاثیرگذاری صنایع بورسی از نرخ ارز گفت: صنایع بورسی متاثر از نرخ ارز هستند و صادرکنندگان محصولات خود را در داخل یا خارج از کشور با این نرخ به فروش می رسانند در صورتی که فروش این محصولات با نرخ بالا باعث کاهش نرخ ارز شود. شکاف و آزاد به افزایش حاشیه سود شرکت ها و بهبود روند غالب در بورس ختم می شود.

وی با بیان اینکه این فاصله باعث می شود شرکت ها ضرر بیشتری از این محل متحمل شوند، گفت: با کاهش این فاصله شاهد تاثیر مثبت و تعیین کننده این رویداد بر سودآوری شرکت ها و بازار سرمایه هستیم.

عقب ماندن بازار سهام از رشد تورم

آرگون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییرات سیاستی تا چه اندازه می تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد، گفت: شاخص بورس در سال ۲۰۱۹ در رقمی بالاتر از رقم فعلی قرار داشت، در حالی که در این ۴ سال با تورم بیش از بیش از آن مواجه بود. ۱۵۰ درصد و بازار متناسب با تورم رشد نکرده است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران بر بقای بازار سرمایه از رشد سایر بازارها تاکید کرد و گفت: در صورت انجام اصلاحات و بازگشت اعتماد سهامداران، بورس ظرفیت بالایی برای رشد دارد. . تامین مالی و هدایت منابع سرگردان به سمت بازار سهام.

وی گفت: ارزیابی ها نشان می دهد که تاکنون منابع زیادی سرگردان بوده و برای ثبت نام خودرو وارد این حوزه می شده است، در حالی که ورود این صندوق ها به بورس کمک قابل توجهی به نظام تامین مالی کشور و بخش های حقیقی و تولیدی خواهد کرد.

آرگون تاکید کرد: این منابع می تواند در ظرفیت سازی وضعیت اشتغال و صادرات و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام موثر باشد.

پیشنهاد به وزیر اقتصاد برای کاهش اثربخشی بورس از تصمیمات خلق الساعه

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران ضمن ارائه پیشنهادهایی به وزیر اقتصاد برای کاهش اثربخشی بازار سرمایه از تصمیمات دستگاه های دولتی در دوره جدید مدیریت بورس گفت: بهتر است. در این زمینه اقدام شود تا زمینه تثبیت سیاست های قوانین و مقررات موثر بر بورس فراهم شود همچنین نباید شاهد اتخاذ تصمیمات لحظه ای در اقتصاد و مداخلات غیراصولی در بازار سرمایه باشیم. .

وی با تاکید بر اینکه کمک به بازگرداندن اعتماد به بورس ضروری است، گفت: سرمایه هایی که وارد بورس می شوند می توانند مولد باشند اما ورود آنها به بخش های غیرمولد کمکی به حوزه تولید و اشتغال ندارد.

آرگون با بیان اینکه باید از ظرفیت بازار سرمایه در سیستم تامین مالی دولت و بخش خصوصی استفاده شود، گفت: بازار سرمایه می تواند سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران معتقد است: حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش فاصله بین نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد، کاهش چند نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، ثبات در قوانین و مقررات از جمله عوامل بهبود وضعیت بازار سرمایه است.

آینده ای مثبت، جلوتر از بازار سهام

وی آینده بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به صحبت های اخیر وزیر اقتصاد امیدواریم شاهد رشد بورس، ورود وجوه به بورس و افزایش سودآوری سهامداران باشیم.

آرگون با اشاره به اینکه بورس به عنوان یک فرصت برای اقتصاد ایران محسوب می شود، تاکید کرد: هیچ بازاری مانند بازار سرمایه نمی تواند از سرمایه های کوچک استفاده بهینه کند، اما این امر به شرط وجود قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر سهام صورت می گیرد. بازار نبودن

عضوهیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید برای اطمینان از قابل پیش بینی بودن بازار در برخی حوزه های اقتصادی مانند قیمت خوراک پتروشیمی ها اقدام شود، گفت: برای این مسائل باید امکان پیش بینی وجود داشته باشد. برای یک بازه زمانی مشخص تا دیگر شاهد نوسانات کاذب در بازار نباشیم. تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا