ترندهای روز

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن بیان اینکه ماده غذایی پنیر باعث کاهش یادگیری مطالب در انسان نمی‌شود، گفت: مصرف صبحانه باعث افزایش قند خون و کمک به بهبود کارایی مغز در ساعات اولیه روز می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

همه ما باید چیزی در مورد این واقعیت شنیده باشیم که پنیر یادگیری را کاهش می دهد و افراد را گنگ می کند.

البته برخی از صاحب نظران نیز همانطور که در گذشته می گفتند معتقدند; پنیر عملکرد حافظه و سلول های مغزی را کاهش می دهد و به عبارتی انسان را لال می کند و با خوردن پنیر مقدار زیادی کلسیم وارد بدن می شود که تعادل کلسیم بدن را به هم می زند و زمانی که کلسیم خون با خوردن پنیر افزایش می یابد. بدن فسفر را از مغز از دست می دهد. می گیرد

حقیقت خنگ شدن با خوردن پنیر

اما یوسف نقیایی، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت وگو با ایسنا، این مقاله را رد می کند و می گوید: جذب کلسیم در بدن به خودی خود تنظیم می شود. مقدار آن توسط خود بدن تنظیم می شود.

وی می افزاید: در عین حال بسیاری از غذاها حاوی فسفر هستند و در صورت نیاز بدن می توان کمبود فسفر را با خوردن آنها تامین کرد.

نقیعی خاطرنشان می کند: کمبود فسفر در بدن برخلاف ادعای برخی کارشناسان از طریق مغز تامین نمی شود، بلکه از طریق خون تامین می شود.

رئیس اداره تغذیه اداره کل تغذیه استان در این خصوص مصرف پنیر به عنوان صبحانه برای دانش آموزان را بلامانع می داند و می گوید: مصرف صبحانه سالم عامل مهمی در یادگیری دانش آموزان است.

به گفته وی، با توجه به اینکه ذخایر قند خون بدن از نظر زمانی محدود است، افراد در ساعات اولیه صبح فعالیت مغزی پایینی دارند. بنابراین خوردن صبحانه می تواند این مشکل را حل کند و به یادگیری بیشتر افراد کمک کند.

نقیعی تصریح می کند: برای اینکه یادگیری دانش آموزان در ساعات اولیه صبح با کیفیت مناسب باشد، ترجیحاً صبحانه را در دو مرحله میل کنند.

وی خاطرنشان می کند: اشتهای کودکان در ساعات اولیه صبح کم می شود و با توجه به این موضوع باید قبل از رفتن به مدرسه صبحانه سبک مانند نان و مربا یا نان و عسل بخورند.

وی می گوید: فرد برای صبحانه دوم در اولین تعطیلات مدرسه غذای حاوی پروتئین مصرف کند.

رئیس اداره تغذیه معاونت بهداشت ضمن بیان اینکه مصرف غذاهای پروتئینی موجب رشد بافت و مغز و سیری پایدارتر در دانش آموزان می شود، ادامه می دهد: بهترین منابع پروتئینی در وعده صبحانه، غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو است. نان و تخم مرغ آب پز و یا نان پخته شده و حبوبات مانند عدس و لوبیا.

وی با اشاره به نقش موثر مصرف میان وعده در افزایش یادگیری دانش آموزان خاطرنشان کرد: مصرف میوه ها و مغزها نیز می تواند ویتامین ها و مواد معدنی لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

نقیعی در پایان بیان می کند: از سوی دیگر مصرف تنقلات غیر مغذی و نامناسب مانند چیپس، پفک، ساندویچ های حاوی سوسیس و کالباس و … نه تنها پاسخگوی نیازهای تغذیه ای دانش آموز نیست، بلکه از مصرف آن جلوگیری می کند. وعده های غذایی اصلی بعدی در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا