بانک و بیمه

زائرین اربعین حسینی (ع) برای تأمین ارز مورد نیاز از ۷ مرداد اقدام کنند

بر اساس گزارش بازار بانک مرکزی، با توجه به ایام اربعین حسینی (ع) و به منظور قدردانی و تسهیل شرایط برای عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری، این بانک دستورالعملی را در خصوص «تدارکات برای عرضه و ارسال ارز دینار به زائران اربعین حسینی الف) در سال ۱۴۰۳ به هفت بانک ملی ایران تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.

متن دستورالعمل مذکور به شرح زیر است:

۱- فروش نقدی (اسکناس) به زائران متقاضی اربعین حسینی حداکثر تا سقف ۲۰۰ هزار دینار عراقی برای هر زائر با نرخ فروش مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران (ETS) انجام می شود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد یا هزینه معادل ریالی ارز درخواستی (بر اساس نرخ تبدیل مرکز مبادلات) از متقاضی ممنوع است.

۲- تامین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار این بانک قرار می گیرد، انجام می شود. در این راستا هماهنگی با واحد ارزی این بانک الزامی است.

۳- فروش نقدی به زائران بالای پنج سال (متولدین ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ و قبل از آن) از تاریخ هفتم. مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه زائر یا «کارت سفر اربعین» معتبر، امکان ثبت نام در سامانه «نظارت ارز (سنا)» تحت عنوان «ارز زائر اربعین» (سرفصل) وجود دارد. ثبت کد ۵۰) و با درخواست درج کد رهگیری در سامانه مربوطه.

ضمناً کد رهگیری پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه سماح در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) فعال می شود.

لازم است بانک برای توجیه کاربران سامانه سنا در خصوص ثبت صحیح پرونده های صدرالعاشرا و به ویژه ثبت منبع ارز فروخته شده اقدامات لازم را انجام دهد.

توجه: برای زائران بین ۵ تا ۱۵ سال به جای کارت ملی باید اصل شناسنامه ارائه شود.

۴- این بانک ضمن اطلاع از نام و نشانی شعب منتخب، نسبت به فروش ارز توسط شعب منتخب در تمام روزهای غیر از تعطیلات رسمی در تاریخ مذکور در بند (۳) به زائران اطمینان حاصل نماید. همچنین لازم است طبق دستور این بانک برای ادامه فعالیت های فروش در ایام تعطیلات آمادگی لازم را داشته باشید.

۵- سرپرستان خانوار می توانند برای خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن مدارک شناسایی و اعضای خانواده به شعب این بانک مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز مانعی ندارد و سرپرست خانوار می تواند با استفاده از کارت بانکی خود اقدام به خرید ارز برای اعضای خانواده خود کند.

۶- فروش ارزهای خارجی تحت عنوان فوق محدودیتی در فروش ارز مسافرتی برای متقاضیان در سال جاری ایجاد نمی کند.

۷- به نفع زائران و با رعایت شرایط، فروش ارز از طریق سامانه های اینترنتی بانک های عامل با احراز هویت کامل مشتری و بر عهده گرفتن کلیه مسئولیت های بعدی توسط آن بانک امکان پذیر است. ضمناً در این راستا لازم است این بانک با معاونت نظارت بر بازار ارز این بانک هماهنگی لازم را انجام دهد.

۸- مقتضی است این بانک حداکثر تا روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه نسبت به بازخرید ارز مازاد فروخته شده توسط زائران محترم طبق دستور این بانک اقدام لازم را به عمل آورد. شهریور ۱۴۰۳ با نرخ خرید مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران (ETS). لازم به توضیح است بازخرید اسکناس های فروخته شده در قسمت فوق هیچگونه کارمزدی ندارد.

تبصره ۱: برداشت ارز فروخته شده در قسمت مذکور صرفاً از طریق بانک اصلی عامل فروش مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا