محیط زیست

زاهدان و مشهد آلوده‌ترین شهرهای کشور/ پاک‌ترین هوا سهم بجنورد است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – شنبه ۶ مرداد – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای کلانشهر زاهدان با شاخص ۴۰۳ در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه ای) قرار دارد.

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز شهر مشهد با شاخص ۲۲۶ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد.

گفتنی است، سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه های کلانشهر اصفهان با شاخص ۱۳۵، تهران با شاخص ۱۲۳، قم با شاخص ۱۱۳ و اهواز با شاخص ۱۱۲ در مدار ناسالم (نارنجی) به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز کلان شهرهای کرج با شاخص ۷۸، شهرکرد با شاخص ۷۱، بیرجند با شاخص ۵۸، سمنان با شاخص ۷۰، قزوین با شاخص شاخص ۵۲، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه با شاخص ۶۳، رشت با شاخص ۵۱، اراک با شاخص ۸۵، همدان با شاخص ۹۰ و یزد با شاخص ۸۷ در وضعیت سلامت قرار دارند. آب و هوا (زرد).

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۳۰، ارومیه با شاخص ۲۹، اردبیل با شاخص ۳۰، ایلام با شاخص ۴۹، بجنورد با شاخص ۱۵، زنجان با شاخص شاخص ۵۰، شیراز با شاخص ۳۰ و سنندج با شاخص ۳۳ در وضعیت پاک (سبز) ثبت شده اند.

به این ترتیب امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های شهرهای بوشهر، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است.

لازم است بدانید که دسترسی به سامانه پایش کیفیت هوای کشور و خط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست از بامداد بیست و چهارم مهلت دارد. مرداد تا این لحظه به دلیل مشکلات فنی راه اندازی نشده و این سیستم قطع شده است.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) نیستند، بلکه شهری بسیار خطرناک (قهوه ای) هستند. ، شهری بسیار ناسالم (بنفش). چهار شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا