بانک و بیمه

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد

به گزارش ایران تحلیل، مهران محرمیان بهبود و تقویت سیستم های نظارتی بانک مرکزی در راستای وظایف اصلی آن یعنی کنترل تورم را یکی از مهمترین اقدامات در حوزه فناوری های نوین در سال ۱۴۰۲ دانست و اظهار داشت: در راستای کنترل تورم. ، باید «بانک مرکزی ایجاد نقدینگی توسط بانک ها را کنترل کند.» و در این زمینه از سیستم های نظارتی مختلفی استفاده می کند که بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با نوسازی این سامانه ها استفاده کرد تا از ظرفیت نظارتی آنها برای نظارت بر بانک ها و فرآیند خلق پول استفاده کند. .

معاون بانک مرکزی افزود: از جمله اثرات استفاده از این سامانه ها و همچنین برنامه ها و سیاست های دستگاه های نظارتی و اقتصادی بانک مرکزی، کنترل تولید نقدینگی در محدوده هدف است که در نهایت منجر به فرآیند کاهش نرخ تورم

وی همچنین از دیگر اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین، استفاده از سامانه‌های جدید بانک مرکزی برای پردازش تراکنش‌های قمار آنلاین و پیشگیری از سایر جرائم بانکی و همچنین راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال را برشمرد.

محرمیان در خصوص دستاوردهای بین المللی در حوزه فناوری های نوین گفت: پروژه اتصال شبکه پرداخت شتاب کشور به شبکه پرداخت میر روسیه در سال گذشته به بهره برداری رسید، بنابراین هم برای مبادلات بین المللی و هم برای رفاه حال خواهد بود. مورد استفاده گردشگران بین دو کشور. اتصال سامانه پیام رسان سپام به سامانه SPFS که برای تبادل پیام های مالی بین دو کشور و عرصه بین المللی استفاده می شد نیز در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شد.

معاون بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ از سامانه سیاق به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم در این زمینه یاد کرد و گفت: اجرای دستور مصادره اموال محکوم علیه ۲۰۰ روز طول می کشید. دارایی‌های یک شخص را می‌توان ظرف چند دقیقه در تمام بانک‌ها شناسایی و ثبت کرد که نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در بخش عدالت است.

وی در خصوص طرح چک الکترونیکی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ بانک به سامانه صدور چک الکترونیکی مجهز هستند و به تدریج تمامی بانک ها به این سامانه مجهز می شوند و در حال حاضر تمامی بانک ها مجهز به سامانه پذیرش الکترونیکی چک هستند. در این طرح، چک های کاغذی در سه سال آینده از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می شود.

محرمیان با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن در شبکه بانکی پردازش شده است، تصریح کرد: فعلاً چک های الکترونیکی توسط بانک صادرکننده قابل پذیرش است اما به تدریج با اجرای کامل فرآیندها نیز نقد می شود. در سایر بانک ها در سال جاری

معاون بانک مرکزی درباره اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی گفت: این موضوع از طریق شمول مالی و میزان بهره مندی مردم از خدمات مالی و به ویژه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بررسی می شود. بر اساس گزارش بانک جهانی ایران، ایران در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در جهان محسوب می شود. اما کشور ما در زمینه ارائه امکانات الکترونیکی خوب عمل نمی کند.

وی ادامه داد: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این امر مستلزم سیستم اعتبارسنجی است تا مردم بدون نیاز به ضامن و غیره به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند و همچنین ریسک بانک را کاهش دهد. پیش پرداخت وام از آنجایی که عدم بازپرداخت اقساط یکی از عوامل افزایش ریسک اعتباری افراد است، مشتریان سعی می کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

محرمیان گفت: سامانه اعتبارسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی اطلاعات را از منابع مختلف اطلاعاتی مانند سازمان امور مالیاتی، وزارت امور اجتماعی، قوه قضائیه، پلیس راهنمایی و رانندگی و … جمع آوری می کند و این مدل در ابتدای سال جاری به بهره برداری می رسد. در سال جاری و در نظر گرفته شده برای اخذ اعتبارسنجی خدمات بانکی.

معاون فناوری بانک نوین نیز امنیت الکترونیکی دریافت تسهیلات را مورد تاکید قرار داد. امنیت الکترونیک در حال حاضر در حال اجرا است و امسال تسهیلات تأیید الکترونیکی به صورت جامع تری اتخاذ خواهد شد.

وی در خصوص امکان استفاده از سامانه املاک و مستغلات برای احراز هویت محل سکونت مشتری بانک، گفت: در گام اول هنگام صدور دسته چک، احراز هویت با ثبت نام در این سامانه انجام می شود، در صورت ثبت معامله، ثبت کارت بانکی در فرم هشدار تایید اقامت سامانه شاپرک نیز اجرا شده است.

محرمیان درباره ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش های بانکی مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود اما پول در بانک است. اسکناس‌ها را نمی‌توان به واحدهای کوچک‌تر تبدیل کرد، اما مقادیر کم را می‌توان به ریال دیجیتال پرداخت.

وی در خصوص تجمیع کارت های بانکی گفت: تجمیع کارت ها در قالب اپلیکیشن از سال ۱۳۹۸ انجام شد اما تجهیز زیرساخت های لازم در شبکه پرداخت زمان بر بود. هم اکنون یک شرکت خدمات PSP با همکاری چندین بانک به ویژه بانک تجارت اولین فرآیند تجمیع کارت را آغاز کرده و در حال حاضر تعدادی از کارتخوان های کشور به این سرویس مجهز شده اند و این تراکنش قابل انجام است.

معاون فناوری بانک نوین تاکید کرد: به عبارتی می توان اطلاعات کارت بانکی را که هم اکنون به صورت فیزیکی در اختیار مردم قرار داده است، در قالب یک اپلیکیشن روی تلفن همراه خود ثبت کرد که هنگام مراجعه به فروشگاه هنگام خرید، تلفن همراه یک شخص یکی از کارت های بانکی او می شود.

محرمیان تصریح کرد: کافی است یکی از کارت های استاندارد را انتخاب کرده و پس از بازکردن قفل گوشی تلفن همراه، بارکدخوان جلوی گوشی قرار گرفته و وجه کالای خریداری شده واریز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا