اخبار بورس

زمین بازی صندوق کارآفرینی امید متفاوت از بانک‌های بزرگ/ تامین مالی؛ ماموریت صندوق است

رئیس مرکز مالی و فناوری اطلاعات صندوق کارآفرینی امید:

مسئول مرکز فناوری های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری گفت: کشور صندوق کارآفرینی امید با بانک های بزرگ متفاوت است و این تفاوت ناشی از فلسفه وجودی و رسالت آن است.

مصطفی امینی رئیس مرکز مالی و فناوری اطلاعات صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با افق میهنتوضیح داد: صندوق کارآفرینی امید یک صندوق حمایتی در خدمت سیاست های رئیس جمهور است. زمانی که رئیس جمهور در حوزه اشتغال برنامه حمایتی دارد، برای تامین مالی حوزه اشتغال به ویژه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​از جمله به صندوق کارآفرینی امید متکی است. این حوزه توجه جهانی را به خود جلب کرده و سهم قابل توجهی را در زمینه کارآفرینی، اشتغال زایی و بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ماموریت صندوق کارآفرینی امید تامین مالی این دسته از شرکت هاست که شاید بانک های بزرگ کمتر به آن ها توجه کنند. از آنجایی که بازدهی سرمایه آنها متفاوت است و ممکن است برای بانک ها جذاب نباشد، پراکندگی جغرافیایی آنها زیاد است، تعامل با آنها دشوار است و… تمرکز صندوق کارآفرینی امید بر این موضوعات است. شاید بتوان زمین بازی صندوق کارآفرینی امید را با این نکته سنجید که فضای صندوق کارآفرینی امید با بانک های بزرگ متفاوت است و این تفاوت به دلیل فلسفه وجودی و رسالت آن است. این ماموریت یکی از وظایف راهبردی کشور در افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور است.

امینی درباره حمایت از بنگاه های دانش بنیان افزود: صندوق کارآفرینی امید به اشتغال، شاخه ای از بنگاه های دانش بنیان کاملا متعهد است. با طراحی معاونت توسعه کسب و کار در صندوق، طرح نوفان شکل گرفت و در نظر داریم از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای ارتقای بنگاه ها و اقتصاد روستایی استفاده کنیم. نگرانی مطرح شده در صندوق کارآفرینی امید و شاید تفاوت آن با صندوق نوآوری و شکوفایی این است که صندوق کارآفرینی امید با هدف پیوند بنگاه های دانش بنیان با موضوعات مهمی مانند اقتصاد روستایی، صنعت روستایی و غیره است. از شرکت های دانش بنیان نیز حمایت مستقلی داریم، اما شاخص موفقیت را در این می بینیم که وقتی شرکت دانش بنیان وجود دارد، می توانیم بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​را به هم متصل کنیم و به دنبال ظرفیت برای افزایش بهره وری باشیم. شرکت ها انجام دادن

رئیس مرکز مالی و فناوری اطلاعات صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: در صورت نیاز حمایت های مالی، سیاست گذاری، مشاوره و حمایت های قانونی را انجام می دهیم. زیرا صندوق به فکر ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان با بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​غیر دانش بنیان است، مانند: ب- مشاغل خانگی برای ایجاد مشاغل فردی و افزایش بهره وری این مشاغل.

وی ادامه داد: انتظار می رود صندوق کارآفرینی امید از منابع حمایتی دولت و نهادهای دولتی استفاده کرده و آنها را به سمت بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​هدایت کند. اما این تمام ماجرا نیست. به عنوان مثال در بحث بسیج منابع، صندوق ایرانیان رتبه اول بهره برداری از منابع موجود در سامانه جامع اشتغال زایی کشور را به خود اختصاص داد و این شاخص را با موفقیت پشت سر گذاشت. علاوه بر این، صندوق از تفاهم نامه با سازمان ها با تأمین مالی مشترک بخشی از منابع و تأمین مالی بخشی دیگر از طریق سازمان های خصوصی و حتی دولتی که می خواهند در بخش اشتغال نقش آفرینی کنند، حمایت می کند. در واقع صندوق وارد این منابع می شود و با امضای تفاهم نامه آن ها را بر اساس اولویت صندوق یا حتی اولویت موسسات هدایت می کند.

امینی در این زمینه خاطرنشان کرد: صندوق دو نوع تامین مالی دارد. از یک سو تامین مالی نهادمحور و از سوی دیگر تامین مالی مردم محور است که از طریق تامین مالی جمعی این موضوع را پیش می برد.

وی تصریح کرد: دغدغه تامین مالی صندوق از این طریق اتفاق می افتد. بخشی از درآمد صندوق از منابع حمایتی، بخشی دیگر از طریق اقساط و کارمزد خدمات جانبی تامین می شود. شاخصی است که برای سنجش میزان موفقیت صندوق در تامین مالی و تخصیص آن استفاده می شود. ماموریت صندوق با یک بانک تجاری متفاوت است. سودآوری برای صندوق مهم است، اما ماموریت ما تامین مالی است. وظیفه صندوق به دستور رئیس جمهور احیای واحدهای راکد در کشور بود. در این صورت صندوق مبارک بیش از ۹۰ درصد شاخص های خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

این مسئول گفت: آینده صندوق را «تکنولوژی محور» برنامه ریزی کرده ایم. ما معتقدیم که اگر می‌خواهیم کار درست را در سراسر کشور انجام دهیم، باید دو اتفاق بیفتد. اولین قدم افزایش شمولیت مالی صندوق است. یعنی در هر نقطه ای از کشور فردی که طرح کارآفرینی دارد و نیاز به حمایت دارد می تواند به صورت غیرحضوری از خدمات استفاده کند.

نکته دیگر این است که بتوانیم ماموریت ها را به درستی انجام دهیم و به اهداف برسیم. ما صندوقی هستیم که در خدمت اولویت های رئیس جمهور هستیم. اگر این مشکل را با استفاده از فناوری حل کنیم، در واقع حتی منابع مالی موجود در نهادهای دولتی و بخش خصوصی را در قالب مسئولیت اجتماعی به جایی که نیاز است هدایت خواهیم کرد. ما ادعا نمی‌کنیم که می‌خواهیم با شرکت‌های بزرگ کار کنیم، هرچند از روی ناچاری این کار را انجام می‌دهیم. هدف ما تمرکز بر جایی است که شاید شرکت ها و بانک های بزرگ کمتر به آن توجه کنند. مانند شرکت های کوچک و ما شاخص موفقیت خود را در ایجاد اشتغال در روستاها می بینیم. این نقطه فروش منحصر به فرد ما است و ما آن را از طریق فناوری انجام می دهیم. این توسعه پذیری، مقیاس پذیری و تکرارپذیری را در صندوق با استفاده از خدمات آفلاین دنبال خواهیم کرد که در قالب یک طرح کلان در سه محور بانکداری اجتماعی، بانکداری اصناف و بانکداری بنیاد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا