ترندهای روز

زنگ خطر برای فعالان ایرانی بازار رمزارز

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این روزها خط زمانی توییتر فعالان ارزهای دیجیتال درگیر مشکلی به نام لو رفتن آدرس کیف پول صرافی ها شده است. داستان با توییتی شروع می شود که در آن نوشته است: «کیف پول [یک صرافی ایرانی] برچسب شده توسط ArkhamIntel. این بدان معناست که هر لحظه ممکن است بنیاد تتر ۱۶ میلیون تتر را به دلیل تحریم ها مسدود کند و در واقع صرافی را ورشکست کند. فردا نیای و پول ماشینم را بگو، رهن خانه ام تمام شد!»

زنگ خطر برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال ایران

تصویر یکی از کیف پول های شناسایی شده صرافی ایران

این توییت به آدرس کیف پول لو رفته از یک صرافی ایرانی اشاره دارد که در آن بیش از ۶۵ میلیون دلار دارایی ارزهای رمزنگاری شده نگهداری می شود و تعداد زیادی کیف پول دیگر با آن تراکنش های مالی داشته اند و تگ شده اند. صرافی‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها دائماً از شناسایی شدن توسط موسسات خارجی اجتناب می‌کنند و روش‌های مختلفی مانند تغییر معمول آدرس و … را امتحان می‌کنند تا آدرس کیف پول‌هایی که دارایی‌های کاربران در آن نگهداری می‌شود، همیشه پنهان بماند. . اما این همه تلاش برای چیست و چرا لو رفتن آدرس کیف پول صرافی های ایرانی می تواند برای همه ایرانی ها گران تمام شود؟

ArkhamIntel چیست؟

از زمان همه گیر شدن ارزهای دیجیتال در جهان، شرکت های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده های شبکه های بلاک چین ظهور کرده اند. وظیفه آنها ارائه محصولی با تجزیه و تحلیل تراکنش های ثبت شده در شبکه های مختلف است که از طریق آن می توانید در کمترین زمان ممکن رد پول را در دنیای ارزهای دیجیتال دنبال کنید.

برای دستیابی به چنین هدفی، آن‌ها باید تا حد امکان دنیای کریپتو را به دنیای واقعی متصل کنند و بدانند که کیف پول‌های ایجاد شده در هر شبکه، به ویژه آن کیف پول‌های بزرگ با پول زیاد، دقیقاً متعلق به چه کسی است. در نهایت، این داده ها هم برای جلوگیری از پولشویی توسط دولت ها و هم برای تجزیه و تحلیل ورود و خروج پول به صرافی های بزرگ توسط معامله گران استفاده می شود. ArkhamIntel یکی از این شرکت های تحلیلی است که وظیفه آن برچسب گذاری کیف پول های ارزهای دیجیتال است. از دیگر نمونه های مشابه می توان به گلاسنود، چاینا ایلیسیس و … اشاره کرد.

ArkhamIntel به طور دقیق تر یک پلت فرم خرید و فروش داده های بلاک چین است. علاوه بر داده‌هایی که توسط خود پلتفرم در دسترس عموم قرار می‌گیرد، افراد می‌توانند برچسب‌هایی را که انجام داده‌اند بفروشند و دیگران می‌توانند کیف پول‌های مورد نظر خود را با خرید آن‌ها شناسایی کنند.

رونمایی از آدرس صدها کیف پول صرافی ایرانی

اکنون با بررسی داده های ArkhamIntel می توان گفت که کیف پول های اصلی یکی از صرافی های ایرانی تگ شده اند و داستان به یک یا دو کیف پول محدود نمی شود. یکی از بزرگترین این کیف پول ها حاوی حدود ۶۵ میلیون دلار دارایی ارزهای دیجیتال است. با بررسی تراکنش های مربوط به این آدرس می توان تعداد زیادی کیف پول متعلق به این صرافی را مشاهده کرد که ارزش دارایی های ذخیره شده در هر یک از آنها به ده ها میلیون دلار می رسد. دارایی هایی که اکثریت آن را تشکیل می دهند به ترتیب تتر، شیبا، دوج کوین و اتریوم هستند.

خطر اول: چرا برچسب زدن به کیف پول ایرانیان مهم است؟

بسیاری از شرکت های مالی برای جلوگیری از دردسرهای تحریمی، این ریسک را به کاربران خود منتقل کرده اند. اکنون در بازارهای مالی به مرحله ای رسیده ایم که شرکت ها حتی از افتتاح حساب ایرانی ها جلوگیری می کنند. در چنین شرایطی همه شرکت های مالی دنیا به دنبال ابزاری هستند که آنها را از دور زدن قوانین خود باز دارد و به هیچ وجه اجازه نمی دهد حتی یک حساب متعلق به مردم ایران در شرکت آنها افتتاح شود و فعالیت مالی داشته باشند.

به همین مناسبت به دنبال ابزاری هستند که به هر نحوی کشورهای تحریم شده را که ایران یکی از آنهاست شناسایی کنند. این شناسایی در دنیای بلاک چین اغلب با کمک داده های شرکت هایی مانند ArkhamIntel و از طریق برچسب گذاری کیف پول ها اتفاق می افتد. به این ترتیب ابتدا کیف پول صرافی های بزرگ ایرانی شناسایی می شود و هر کیف پول دیگری که به این آدرس ها متصل است و در صرافی های ایرانی واریز و برداشت کرده است، برچسب کیف پول ایرانی می شود.

در این شرایط زمانی که از کیف پول برچسب گذاری شده برای مبادلات مالی استفاده می کنید، موسسات مالی خارجی متوجه ایرانی بودن شما می شوند و فعالیت شما را به طرق مختلف مانند مسدود کردن دارایی ها، بستن حساب ها، جلوگیری از سپرده گذاری و غیره مسدود می کنند. شما خارج از محدوده هستید. . به همین دلیل است که لو رفتن آدرس کیف پول صرافی های ایرانی نه تنها برای کاربران آن صرافی بلکه برای همه ایرانیان فعال در بازار ارزهای دیجیتال گران تمام می شود.

مسدود کردن حساب ایرانیان با تگ کردن کیف پول های صرافی

فرض کنید مقداری تتر ارز ایرانی خریده اید و آن را برای دوست خود در خارج از کشور ارسال کرده اید. وقتی با او تلفنی صحبت می کنید متوجه می شوید که با همین تراکنش ساده شما حساب دوستتان مسدود شده است و حالا او باید به خیلی ها توضیح دهد که چرا با حسابی متعلق به ایران مبادله مالی داشته است. ماجرا از این قرار است که به دلیل تحریم ها، هرگونه معامله مالی با ایران می تواند برای کسانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند دردسرساز شود.

شاید بپرسید در چنین شرایطی چه کاری می توانید انجام دهید؟ در جواب چیزی نگویید! تقریبا هیچ چیز نمی تواند شما را از خطر برچسب گذاری کیف پول محافظت کند. یا نباید با صرافی های ایرانی مبادله مالی داشته باشید که این امر برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال ایرانی عملاً غیرممکن است و نمی توانند ارزهای رمزنگاری شده خود را در جای دیگری به پول تبدیل کنند یا به طور کلی با خارج از ایران فعالیتی نداشته باشید. موضوعی که ماهیت وجودی ارزهای دیجیتال را به طور کلی زیر سوال می برد.

در چنین شرایطی، صرافی های ایرانی مسئولیت بزرگی دارند تا از داده های خود محافظت کنند و از برچسب گذاری کیف پول ایرانی ها جلوگیری کنند. موضوعی که تاکنون در رعایت آن چندان موفق نبوده اند و نمونه آن تگ گذاری صدها کیف پول یک صرافی توسط ArkhamIntel است.

خطر دوم: چه اتفاقی برای تترهای ما خواهد افتاد؟

بنیاد تتر راه طولانی برای مسدود کردن کیف پول‌ها دارد. به عنوان مثال می توان آدرس های کیف پول ۱۷۵۵ را نام برد که توسط بنیاد تتر در لیست سیاه قرار گرفته اند و ارزش تترهای موجود در آنها به بیش از یک میلیارد دلار می رسد. اکثر این کیف پول ها به دلایلی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم مسدود شده اند. اما باید توجه داشت که ایرانی ها با این گونه اتهامات حساب روشنی ندارند.

تحریم های OFAC شامل فهرستی از حساب ها، افراد و شرکت هایی است که توسط خزانه داری آمریکا تحریم شده اند و حساب های مرتبط با این لیست شامل تحریم های ثانویه نیز می شود. موضوعی که نشان می‌دهد صرفاً ایرانی بودن می‌تواند بهانه‌ای برای بنیاد تتر برای مسدود کردن دارایی‌ها با استناد به تحریم‌های OFAC باشد.

اگرچه این اتفاق یعنی بلوکه شدن دارایی ها توسط بنیاد تتر در سطح وسیع و بر اساس ملیت اتفاق نیفتاده است، اما پتانسیل آن برای همیشه وجود دارد. از آنجایی که تتر یک استیبل کوین متمرکز است، درست مانند بانک مرکزی، تمام دارایی های آن را می توان توقیف کرد و تمام کیف پول های آن را مسدود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا