اخبار بورس

زیان‌دهی خودروسازان باعث اخراج آن‌ها از بازار می‌شود

عرضه اولیه خودروها باعث افزایش درآمد خودروسازان می شود.

ادامه زیان خودروسازان باعث شد تا برخی از نمادهای خودرویی از بورس خارج شوند و این نمادها به بازار پایه سرازیر شوند و به سهامداران خود آسیب وارد کنند. با توجه به جایگاه و حجم بالای معاملات ایران خودرو و سایپا در بازار سرمایه، این گروه نقش مهمی در روندهای بنیادی بازار ایفا می کند و تهدید به حذف این نمادها می تواند بر کل بازار اثرگذار باشد.

از دست دادن خودروسازان به معنای بیرون رانده شدن آنها از بازار است

«اخبار بورسا»:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص به صرفه بودن تولید خودرو در داخل و کاهش درآمدهای ارزی حاصل از اقتصاد تصریح کرد: صنعت خودرو یکی از صنایع دارای ارزش افزوده مناسب و استراتژیک در اقتصاد کشورها و مادر بسیاری از صنایع است. بخش قابل توجهی از اشتغال در بخش‌های قطعه‌سازی، تولید خودرو و خدمات مرتبط است. تولید خودرو در داخل کشور بیش از یک میلیون دستگاه است که ارزش ارزی آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار است در حالی که واردات خودروهای مشابه بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارزش ارزی دارد که نتیجه این صنعت با واردات داخلی است. می توان حدود ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کرد. یک ارز ایجاد کنید.

وی افزود: از دهه ۱۳۹۰ روند قیمت گذاری خودرو از روند منطقی حاشیه سود فراتر رفته و به دلیل تعداد کم تولیدکنندگان در کشور مشمول قانون رقابت می شود. نتیجه سرکوب قیمت خودرو بود. در حالی که سبد خودروسازان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار بود، اکنون به حدود ۶ تا ۷ هزار دلار کاهش یافته است در حالی که قیمت جهانی عوامل تولید افزایش یافته و صنعت خودرو را متحمل زیان کرده است. قیمت فروش تعیین شده بر اساس اصول اقتصادی نیست، بلکه بر اساس شرایط شرکت کنترل قیمت است.

هیچ خودروسازی در جهان وجود ندارد که چنین قیمت نهایی داشته باشد، بنابراین قیمت گذاری فعلی منجر به زیان کلی بزرگ در صنعت خودرو شده است. زیان تجمعی صنعت خودرو حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و این شرکت ها با مشکل بدهی معوقه قطعه سازان و بانک ها مواجه هستند. زیان خودروسازان و عدم پرداخت بدهی های معوق به اقتصاد قطعه سازان لطمه زده و در نتیجه کاهش تولید خودروسازان پیش بینی می شود.

این کارشناس درباره احتمال افزایش درآمد خودروسازان گفت: یکی از راهکارهای مناسب در سال گذشته ورود خودرو به بورس کالا بود که بخشی از سبد محصولات عرضه شده در بورس کالا بود که باعث افزایش درآمدهای خودرو شد. سازندگان و انجام تعهدات در قبال قطعه سازان و بانک ها. صنعت خودرو مانند هر فعالیت اقتصادی برای ادامه حیات نیازمند سودآوری است.

از سوی دیگر، حدود ۹۰ درصد از کل قیمت تمام شده خودرو را مواد مستقیم و غیرمستقیم تشکیل می دهد، بنابراین قیمت فروش خودرو حتی از قطعات خریداری شده نیز کمتر است.

ادامه زیان خودروسازان باعث شد تا برخی از نمادهای خودرویی از بورس خارج شوند و این نمادها به بازار پایه سرازیر شوند و به سهامداران خود آسیب وارد کنند. با توجه به جایگاه و حجم بالای معاملات ایران خودرو و سایپا در بازار سرمایه، این گروه نقش مهمی در روندهای بنیادی بازار ایفا می کند و تهدید به حذف این نمادها می تواند بر کل بازار اثرگذار باشد.

اگرچه ارزیابی مجدد ممکن است در کوتاه مدت باعث خروج خودروسازان از ماده ۱۴۱ و اصلاح ساختار مالی شود، اما تأثیری بر اصلاح ساختار عملیاتی آنها ندارد. از سوی دیگر، تعدیل قیمت خودروسازان با توجه به حاشیه بازار می تواند درآمد خودروسازان را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد و این شرکت ها می توانند وضعیت خود را از حالت زیان ده به نقطه سربه سر تبدیل کنند تا آنها می تواند به زنده ماندن ادامه دهد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا