زیان ۵ هزار میلیاردی صنایع از ناترازی انرژی در هر روز | بدون ارتباط با جهان رفع مشکلات امکانپذیر نیست
عدم تعادل انرژی یکی از معضلاتی است که در سال های گذشته هم خانوارها و هم صنایع با آن مواجه بوده اند. رئیس کمیسیون اتاق صنایع ایران معتقد است که این مشکلات از سال ها قبل پیش بینی شده بود و راه حل آن ایجاد نهاد نظارتی در حوزه انرژی است.
افق میهن به نقل از تجارت نیوز، کمبود انرژی یکی از معضلاتی است که این روزها گریبانگیر کشور شده و بسیاری از مشاغل و حتی مصرف خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است. عدم تعادل انرژی بر بخش صنعت نیز تاثیر گذاشته و بسیاری از صنایع با مشکل قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان دست و پنجه نرم می کنند.
اما امسال شرایط با سال های گذشته متفاوت است. چرا که در زمستان امسال علاوه بر مشکل قطعی گاز، صنایع با مشکل عدم تعادل برق نیز مواجه هستند. حال سوال این است که چرا بحران عدم تعادل انرژی در سال های اخیر تشدید شده است و برای جبران این عدم تعادل در کوتاه مدت و بلندمدت چه اقداماتی لازم است؟
قطع برق نوک کوه یخ است
علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت و گو با تجارت نیوز درباره علت تشدید عدم تعادل انرژی در سال های اخیر گفت: بحران عدم تعادل انرژی در سال های گذشته قابل پیش بینی بود. در خصوص علت تشدید این بحران در سال های اخیر می توان گفت که شرایط فعلی مانند کوه یخی است که نوک کوه را از آب درآورده است و مشکلات این حوزه تازه در جامعه مشاهده می شود. . در واقع برق به عنوان یک زیرساخت مهم زیربنای جامعه و اقتصاد است. حتی در برخی موارد گفته شده است که دسترسی به برق از حقوق بشر محسوب می شود.
وی ادامه داد: معمولا حاشیه ایمنی هم در شبکه و هم در ظرفیت تولید در نظر گرفته می شود که در صورت بروز خرابی و یا تغییرات ناگهانی دما، مناطق مختلف قطعی برق نخواهند داشت. با عدم سرمایه گذاری، حاشیه ایمنی کاهش یافت و در نهایت به صفر رسید و پس از آن در دو سه سال اخیر حاشیه ایمنی منفی شد. در واقع میزان ظرفیت تولید برق شبکه و حتی میزان شبکه انتقال توزیع کمتر از تقاضا است و این دو موضوع مهم است، اما در کشور گفتمانی که در حوزه انرژی صورت گرفته است. حول محور تولید برق است. بنابراین باید به بحث انتقال برق نیز توجه شود.
با استفاده از انرژی خورشیدی تا حدودی می توان مشکلات را حل کرد
کلاهی صمدی درباره جبران عدم تعادل برق در دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت توضیح داد: موضوع عدم تعادل انرژی معادله ای دو سر محسوب می شود که یک سر آن عرضه و سر دیگر آن تقاضا است. بنابراین باید به هر دوی این موارد رسیدگی شود. در گذشته، زمانی که کمبود برق رخ می داد، جبران آن کمی آسان تر بود. اما اکنون مشکل ناهماهنگی در سوخت نیز وجود دارد. بنابراین تنها راه حل نسبی این مشکلات در کوتاه مدت استفاده از انرژی خورشیدی است. زیرا بر خلاف پروژه های انرژی بادی می توان آن را در مقیاس های مختلف اجرا کرد. این پروژه بدون نیاز به سوخت، سرعت اجرایی بالایی دارد و تقریبا در کل کشور قابل اجراست. البته باید گفت که نمی توان کل پایه انرژی کشور را بر پایه انرژی های تجدیدپذیر قرار داد.
وی افزود: انرژی های تجدیدپذیر یک ویژگی دارد و آن این است که در زمان و مکان مطلوب تولید نمی شود و به همین دلیل همه کشورهایی که به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کردند سرمایه گذاری گسترده، ذخیره سازی و انتقال گسترده را مد نظر قرار دادند. شبکه.” به عنوان مثال کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر به یکدیگر متصل هستند و اگر کشوری مازاد تولید داشته باشد می تواند آن را به کشورهای دیگر منتقل کند.
وی ادامه داد: در میان مدت حل این مشکل بدون حل مشکل سوخت تقریبا غیر ممکن است. ابتدا باید مشکل سوخت حل شود و مشخص شود که چه نوع سوختی در کشور وجود دارد تا مشکلات حل شود.
در رابطه با تقاضا می توان اقدامات مختلفی انجام داد. یک بخش مربوط به اشتباهات انجام شده در این زمینه است. مثلاً انتقال برق و گاز به روستاهای مختلف که به دلیل مشکل ذاتی تلفات در خطوط انتقال برق و نشتی در خطوط انتقال گاز که بسیار بیشتر از مصرف انرژی در آن روستاها است باعث تلفات انرژی می شود.
وی افزود: این اتفاقات باید به درستی برنامه ریزی می شد. عدم برنامه ریزی در صنایع انرژی که بهره وری و ارزش افزوده پایینی دارند نشان می دهد که بخشی از این معادله اشتباه بوده است.
از طرفی قوانین مترقی و خوبی در این زمینه مانند ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید وجود دارد که می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش تلفات در کشور شود، اما متأسفانه آیین نامه به گونه ای نوشته شده است. به نحوی که این قانون اجرا نشد.
در بحث انرژی فرمان واحدی وجود ندارد
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های انرژی اظهار کرد: یکی از نکات کلیدی این است که در این بحث دستور واحدی وجود ندارد. ایجاد یک فرماندهی واحد دو مسیر دارد که شامل ادغام وزارت نیرو و نفت و ایجاد نهاد نظارتی حاکم بر موضوع انرژی در کشور است.
وی ادامه داد: ادغام وزارت نیرو و نفت خطراتی را ایجاد می کند و حتی ممکن است وزارت نیرو در نفت بلعیده شود. و نباید آنقدر که باید به این موضوع پرداخت. از طرفی ممکن است بدنه کارشناسی وزارت نیرو خنثی شود. ایجاد نهاد نظارتی باید به گونه ای باشد که این نهاد راهبردهای لازم را طراحی و دیکته کند.
وی درباره سپردن زیرساخت های کشور به بخش خصوصی توضیح داد: موضوع زیرساخت های انرژی در همه جای دنیا یک امر حاکمیتی است و اکثر کشورهای غربی در زمینه خصوصی سازی گسترده موفق نبوده اند. تقریباً در اکثر کشورهای غربی، شبکه انتقال دولتی است و در مناطقی که شبکه خصوصی شده است، تجربه موفقی نبوده است. البته سپردن یک زیرساخت کلیدی به بخش خصوصی مشکل است و بخش خصوصی می تواند به عنوان پیمانکار یا شریک در پروژه های PPP عمل کند. بنابراین دولت باید برای این زیرساخت ها برنامه ریزی کند.
کمبود انرژی چه آسیب هایی در حوزه صنعت ایجاد می کند؟
کلاهی صمدی درباره خسارات ناشی از قطعی برق در صنعت توضیح داد: تعیین آمار دقیق بسیار سخت است و در این حوزه نیز مانند سایر حوزه ها به دست آوردن آمار دقیق بسیار مشکل است. انواع تلفات ناشی از قطع برق وجود دارد. یکی از این مسائل غیرانتفاعی است. وقتی گاز یا برق صنایع سنگین قطع می شود، می توان فهمید که تولید صنایعی مانند فولاد، پتروشیمی و… چقدر افت کرده است. بخشی از این موضوع به شرکت های بخش خصوصی و تعداد زیادی از شرکت های کوچکتر و صنایع پایین دستی مربوط می شود که ارزیابی آن در این شرکت ها دشوار است. البته این شرکت ها برای راه اندازی صنعت فولاد یا پتروشیمی به انرژی وابسته نیستند.
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع مربوط به خسارات ناشی از قطعی های بی رویه برق است که منجر به خساراتی مانند خرابی ماشین آلات تولیدی، سیستم های کنترلی و حتی در مواردی از بین رفتن مواد اولیه به دلیل قطعی برق می شود.
عوارض ناشی از قطع برق در صنایع قابل بررسی نیست
کلاهی صمدی درباره عوارض قطعی برق گفت: موضوع دیگری که به هیچ عنوان قابل ارزیابی نیست عوارض قطعی برق است زیرا صنایع به هم تنیده شده اند. به عنوان مثال تولید آلومینیوم در کشور کاهش یافته و این محصولات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. حال باید دید این افزایش قیمت چه تاثیری بر صنایع پایین دستی مانند تولید پنجره، تولید کانتینر و … دارد و این تاخیر و کاهش تولید چه تاثیری بر سایر صنایع مرتبط دارد؟ اینها چیزهایی است که قابل اندازه گیری نیست. اما طبقه بندی اعداد و ارقام در این موضوع از ۲۵۰ تا ۳۰۰ تلاش در سال تا پنج تلاش در روز است که می توان دلیل منطقی برای آن ذکر کرد.
بدون ارتباط با دنیا، هیچ راهی برای حل این مشکلات وجود ندارد
این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان کاهش صادرات صنایع فلزی را جبران کرد و آیا همکاری های بین المللی و داخلی در این زمینه موثر خواهد بود؟ توضیح داد: برای کاهش صادرات صنایع فلزی نمی توان اقدام خاصی انجام داد. از آنجایی که برای افزایش صادرات صنایع فلزی نیاز به انرژی است، متاسفانه ساختار اقتصادی کشور به گونه ای است که مصرف انرژی بالاست و هر یک از صنایع در مقایسه با همتای خارجی خود، وضعیت مطلوبی از نظر بهره وری صنعتی نخواهند داشت. .
وی در ادامه بیان کرد: بخشی از این مسائل به این دلیل است که انرژی همواره به قدری ارزان بوده که انگیزه ای برای انجام پروژه های بهره وری باقی نگذاشته و در برخی موارد به دلیل عدم دسترسی به فناوری های روز، ایران عقب مانده است. کشورهای دیگر . به همین دلیل فناوری های قدیمی تری معرفی شدند. بنابراین بدون ارتباط با دنیا و حل مشکل سرمایه گذاری جهانی و همچنین بدون کاهش مشکلات ناشی از تحریم ها در توسعه ظرفیت انرژی کشور راهی برای حل وضعیت فعلی وجود ندارد.
پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت فعلی
کلاهی صمدی درباره بهبود وضعیت انرژی صنایع پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی دولت تسهیلات ویژه برای تولید پراکنده واحدهای صنعتی در نظر بگیرد. اگرچه این تولید پراکنده به سوخت نیز وابسته است، اما تامین سوخت مشکل بزرگی است. موضوع دوم این است که صنایع باید تشویق شوند تا پروژه های کاهش مصرف انرژی را اجرا کنند. البته صنعتگر ایرانی با بحران های مکرری مواجه است که نسبت به گذشته ضعیف تر شده و توان سرمایه گذاری ندارد و نیازمند سرمایه گذاری و دانش است.
وی در ادامه افزود: در این زمینه کارهای مختلفی می توان انجام داد. به عنوان مثال تغییر تکنولوژی روشنایی واحدهای صنعتی، تغییر موتور دستگاه ها از DC به AC از جمله این وظایف است. البته در حوزه مصرف خانوار نیز می توان اقداماتی انجام داد. الزامات در زمینه معاینه فنی و استانداردسازی موتورخانه های ساختمانی قابل انجام است. به گفته کارشناسان، این امر باعث کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی می شود. همچنین فعال سازی ظرفیت های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می تواند در یک دوره سه ساله موثر باشد. در نهایت موضوعی که من بر آن تاکید می کنم، ایجاد نهاد تنظیم کننده انرژی است.
بر اساس این گزارش، عدم تعادل انرژی مشکلات زیادی را در صنعت ایجاد کرده است و باید قبل از این شرایط برای پیشگیری و رفع این مشکلات برنامه ریزی می شد. بنابراین دولت باید برای حل این مشکلات هر چه سریعتر برنامه ریزی کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند قطعا مشکلات صنایع مختلف عمیق تر خواهد شد.