فرهنگ و هنر

زیباترین مراسم | خبرگزاری ایران تحلیل

“شب یلدا” شب چله طولانی ترین شب سال در نیمکره شمالی بین غروب آفتاب تا ۳۰ است. آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب اول ماه دی (اولین روز زمستان) در راه است. ایرانیان و بسیاری از اقوام دیگر شب یلدا را جشن می گیرند. این شب مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی است […]

“شب یلدا” شب چله طولانی ترین شب سال در نیمکره شمالی بین غروب آفتاب تا ۳۰ است. آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب اول ماه دی (اولین روز زمستان) در راه است.
ایرانیان و بسیاری از اقوام دیگر شب یلدا را جشن می گیرند. این شب مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی است و به همین دلیل طول روز طولانی‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران وارد خاک روم شد و به آن جشن «زحل» می گفتند.
کلمه یلدا به معنای تولد و تولد است و ایرانیان باستان با این باور که فردا در شب یلدا با وزش خورشید روزها بلندتر و نور الهی فزونی می یابد، پایان پاییز و آغاز زمستان شب تولد است. مهر یا تولد خورشید را می سرایند و جشن بزرگی برای آن برپا می کنند و در رابطه با ارج نهادن به سنت ها و آداب و رسوم قدیمی هنوز هم این مراسم را – از این رو دهمین ماه سال – برگزار می کنند. دی (دی در دین زرتشتی می گفتند ماه تولد خورشید است.
یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود یک سنت دیرینه است. مردمان گذشته های دور که کشاورزی اساس زندگی شان بود و در طول سال ها به دلیل تجربه و گذشت زمان توانستند کار و فعالیت خود را با چرخش خورشید و تغییر فصول تنظیم کنند. ، طول و کوتاه شدن روز و شب، جهت و حرکت و ستارگان تنظیم خواهند شد.
مردمان دوران باستان، از جمله اقوام آریایی، از هند، ایران، هند و اروپایی دریافتند که کوتاه ترین روزها آخرین روز پاییز و اولین شب زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج طولانی تر می شوند و شب ها کوتاه تر می شوند، به همین دلیل به آن می گویند سال را آغاز کردند.
از این رو در دوران باستانی فرهنگ اوستا، سال با فصل سرد آغاز می‌شد و در اوستا واژه‌های سرده، سرده «سارده» یا «سارده» مفهوم «سال» را به ذهن متبادر می‌کند که خود به معنای «سرد» و «سرد» است. این به معنای بشارت پیروزی است. است.
در «عطرالباقیه ابوریحان بیرونی» ص ۱۳۸. ۲۵۵، از روز اول دی از ماه به نام «خور» نیز یاد شده و در «قانون مسعودی» موزه بریتانیا در لندن با نام «خوره روز» ثبت شده است، البته در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است.
در «مدرک قطعی» در ذیل کلمه «یلدا» آمده است که: یلدا اولین شب زمستان و آخرین شب پاییز است که اولدی است و پایان قوس است و طولانی ترین شب در جهان است. تمام سال در آن شب یا نزدیک به آن شب، خورشید برج جدی به دنیا می آورد و می گویند شب فوق العاده نحس و بی برکتی است و به همین دلیل باید دور هم جمع شویم و شادی کنیم. بدیمانی از جامعه حذف شد، برخی گفته اند شب یلدا یازدهم جدی است.
سفره شب یلدا «میزد» نامیده می شد و شامل میوه های تازه و خشک و همچنین آجیل یا به اصطلاح زرتشتی ها، «لُرک» که از لوازم این جشن و عید بود، به احترام و ویژگی «اورمزد» بود. «مهرور خورشید برگزار شد.
فردای شب یلدا (۱ دی ماه) و خروز (روز خورشید) و دی تفنگ می خواندند و استراحت می کردند و تعطیل رسمی بود. فردوسی با استناد به منابع خود یلدا و خورروز را به هوشنگ یکی از پادشاهان باستانی ایران (کیانیان برخاسته از سیستان پارس) نسبت داده است.
شب چله: در ایران باستان ۶۰ روز از ۳ ماه آخر هر سال یعنی: چهل روز زمستان که از هفتم آغاز می شود. دی ماه جلالی (۲۸ دسامبر) و پایان آن ۱۶ است بهمن (۵ فوریه) چله بزرگ و بیست روز از فصل زمستان که از ۱۷ آغاز می شود. بهمن ماه باشکوه از ششم آغاز می شود اسفند ماه تمام می شود چله کوچ می گویند و در تعبیر عامیانه کنایه از سرمای شدید است که به آن چله زمستون می گویند.
در ایران مرکزی انقلاب بزرگ زمستانی از ابتدای زمستان است که برابر با آغاز آن است دی ماه شروع می شود و مدت آن ۴۰ روز است و دسته کوچک زمستان از شب دهم شروع می شود.
بهمن ماه به پایان بهمن ماهی که مدتش بیست روز است/ این همه شب طولانی
خواندن کتاب و قصه گویی، تجلیل از اندیشمندان، دانشمندان، خادمان جامعه و ساکنان شهرها و نواحی و تکرار حماسه های شاهنامه فردوسی، اشعار پر مغز و محتوا و فصاحت مولوی، سعدی، حافظ و غیره. شاعران و فیلسوفان کهن و نامدار مانند: شهریار، پروین، بهبهانی؛ مشاور تخصیص
پیدا خواهد کرد
مراسم و آئین ها و یادبودهای بسیاری از پیشینیان پاک و متفکر ما ایرانیان در تاریخ پرافتخار زنده و به یادگار مانده است و در این مناسبت ها و شب های طولانی جشن و شادمانی که باعث شادی خانواده ها و جوانان و ایجاد خلاقیت می شود. ، نوآوری، ساخت و ساز و به دور از خرافات. جهل، نادانی، افسردگی و اندوه ناشی از بهره‌گیری از مناسبت‌هاست که مهم‌ترین آنها جشن قرن دهم است. بهمن گفت ماه
این باور دیرینه و عمل اندیشمندانه نیاکان عزیز و بزرگ ما ایرانیان امروزه در علوم پزشکی، روان درمانی، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و … به اثبات رسیده است که:
افسردگی و غم شالوده شکرگزاری را از بین می برد و تشکر از خالق و اعتقاد به یگانه بودن او در نتیجه سلامت و عزت و کرامت از جوامع سلب می شود.
و با احترام به این روزها و شب ها با اعتقاد و اطمینان به اثربخشی مثبت آن، سعی کنید در هر شرایطی اعم از الهی، ملی و عمومی مردم را شاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا