اخبار بورس

زیست پالایشگاه “شگستر” بدون حضور سوپروایزر اروپایی به بهره برداری رسید/ عرضه بایواتانول “شگستر” در بازار/ استقبال عراق و امارات از بایواتانول سوختی “شگستر”

گزارش کردن افق میهنکیوان شیدانی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران درباره شرکت توسعه سوخت زاگرس سبز اظهار داشت: آبونمان سال گذشته ۱۷ و ۳۰ مهر بود. آبان ماه افزایش سرمایه شرکت ثبت شد. از وجوه پذیره نویسی که بالغ بر دو میلیارد تومان بود، برای سرمایه گذاری در پالایشگاه زیستی کرمانشاه و پالایشگاه زیستی باشت استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در زمان آبونمان شرکت، پیشرفت فیزیکی پالایشگاه زیستی کرمانشاه ۹۰ درصد و پالایشگاه زیستی باشت ۱۶ درصد بوده است. سرمایه گذاری های انجام شده تاکنون برای این پالایشگاه های زیستی از طریق سایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و برخی تسهیلات بانکی بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه سوخت سبز زاگرس افزود: با تامین منابع مالی کار تسریع شد تا پایان سال گذشته پالایشگاه زیستی کرمانشاه را تکمیل کردیم. خارج از اردیبهشت ما وارد مرحله تست سرد شده ایم. هنگامی که این آزمایش به صورت مرحله به مرحله انجام شد، تا پایان خرداد ماه تمام عیوب بررسی و مرحله به مرحله اصلاح شدند.

شیدانی تصریح کرد: از تیرماه آزمایش و تولید آزمایشی را آغاز کردیم و این مرحله تا اوایل مرداد ماه ادامه داشت. در مرحله تولید آزمایشی، ما حدود ۲۰۰۰۰۰ لیتر بیواتانول با خلوص ۹۹.۹ اتانول سوختی و حدود ۲۰۰ تن کنجاله خوراک دام تخمیر شده تولید کردیم. این محصولات اولین فروش کارخانه بیواتانول کرمانشاه بود که وارد بازار شد.

وی گفت: آمادگی داشتیم از تیرماه تولید تجاری را آغاز کنیم اما به دلیل قطعی برق این امکان وجود نداشت. سه روز در هفته برق داشتیم. روزهای دیگر که برق وصل بود از ساعت ۱۸ تا ۲۴ برق قطع بود. از آنجایی که تولید ما مستمر است، امکان تولید متناوب را نداشتیم. شهریور شروع تولید تجاری

مدیرعامل شگستر خاطرنشان کرد: از ۱۵ شهریور تولید تجاری ما با اتصال برق مداوم آغاز شد. علاوه بر این، در ابتدای کار قراردادهای مجوز و حق تولید منعقد کردیم. این قراردادها پیش بینی می کند که ما تامین ذرت، اتانول و آرد تخمیر شده را برای تولید و تحویل به مشتری بر عهده می گیریم و حق امتیاز کار را با قیمت مناسب دریافت می کنیم. در حال حاضر تولید ما با مجوز ذرت از ۱۵ در حال اجرا است شهریور شروع شده و تا ۶ ماه آینده بر اساس قراردادهای مجوز تولید را آغاز خواهیم کرد. اما جدای از این قرارداد، ۵ هزار تن ذرت نیز خریداری کرده ایم و با توجه به افزایش ظرفیت، علاوه بر قراردادهای مجوز کارخانه، امکان تولید اتانول با ذرت خود را نیز داریم.

شیدانی گفت: از ۱۵ شهریور با ۵۵ درصد ظرفیت شروع کردیم و تا آخر کار کردیم شهریور همچنین با ظرفیت ۵۵ درصد تولید خواهیم داشت. از اکتبر تا بیش از ۶۰٪ آبان به ۸۰ درصد می رسیم و امیدواریم آذر و دی ماه برای رسیدن به ظرفیت امتیازی تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است. ضمناً برای تکمیل کادر مورد نیاز طرح جذب در کرمانشاه زیر نظر سازمان مدیریت صنعتی آزمون برگزار کردیم.

وی افزود: ما اولین پالایشگاه زیستی در کشور هستیم و این تجربه در گذشته در کشور وجود نداشته است. ما خیلی چیزها را برای اولین بار تجربه کردیم و نتوانستیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. علاوه بر این، به دلیل شرایط، مشکلات سیاسی و جنگ در غزه، تامین کننده دانش فنی و مجوز دهنده اروپایی برای اعزام ناظر به این کشور برای راه اندازی به توافق نرسیدند. ما توانستیم بدون حضور ناظر اروپایی فعالیت کنیم و اکنون در شرایط خوبی هستیم.

وی در خصوص پالایشگاه زیستی باشت گفت: این پالایشگاه زیستی به دلیل کمبود منابع مالی یک سال و نیم تعطیل شد. در گذشته تمرکز منابع مالی و تزریق بودجه روی پالایشگاه زیستی کرمانشاه بود. با این حال، زمانی که ما وارد بورس شدیم و به عنوان اولین شرکت بورسی در پروژه تبدیل شدیم که از مکانیزم تامین مالی استفاده می‌کند، عملیات پالایشگاه زیستی باشت از اواخر آذرماه آغاز شد. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پالایشگاه زیستی باشت ۳۰ درصد است. تجهیزات زیادی سفارش داده ایم که تا پایان سال در محل قرار می گیرند. این پالایشگاه زیستی تا پایان سال به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی خواهد رسید.

وی در خصوص صادرات محصول خاطرنشان کرد: محصولات ما قطعا صادر می شود. همه شرکای تجاری داخلی و خارجی منتظر بودند تا ما به تولید برسیم و نمونه تولید را از پالایشگاه زیستی برایشان ارسال کنیم. یکی از دلایلی که قراردادهای مجوز را انتخاب کردیم انتقال کارخانه به محیطی آرام و امن بود. از ابتدای تولید تجاری خود، نمونه های محصول را به پالایشگاه های داخل و خارج از کشور ارسال کرده ایم. پالایشگاه های عراق و امارات متحده عربی استقبال می کنند. از هفته آینده برنامه بازدید کادر فنی از دو پالایشگاه منطقه را داریم. نکته این است که بسیاری از پالایشگاه ها در عراق و کشورهای منطقه به تقویت کننده اکتان نیاز دارند. سوخت بیواتانول به عنوان یک تقویت کننده اکتان تمیز در ۹۰ کشور در سراسر جهان استفاده می شود. منطقه خاورمیانه در این زمینه عقب است. امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان و بحرین بیواتانول وارد می کنند. برای واردات بیواتانول در مقادیر زیاد، دو منطقه هدف وجود دارد: آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی. خاورمیانه از این اهداف بسیار دور است. بنابراین اگر هدف قابل اعتمادی در خاورمیانه داشته باشیم، مقرون به صرفه است.

شیدانی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۸۵ میلیونی ایران، توزیع غلات بسیار بالاست. کشور پتانسیل خوبی برای توسعه این پالایشگاه زیستی هم از طریق مصرف داخلی و هم صادرات به کشورهای منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس درباره تاثیر بازار بر نماد «شگستر» گفت: روند کلی بازار بیش از تحلیل فنی و بنیادی شرکت‌ها بر سهام «شگستر» تأثیرگذار بود. روند کلی بازار اغلب سهام را به حرکت در می آورد. «شگ استار» نیز از این داستان مستثنی نیست، اما نکته اصلی این است که وقتی یک شرکت شروع به فعالیت می کند، ارزش تولید را به سهامداران منتقل می کند. روند رشد و افزایش محصول، افزایش درآمد عملیاتی و پیشرفت پروژه ارزش افزوده دارد. ارزش ذاتی این شرکت روز به روز در حال افزایش است.

مدیرعامل شگستر در خصوص پالایشگاه زیستی باشت گفت: پالایشگاه زیستی باشت شبیه به پالایشگاه زیستی کرمانشاه است. این فاصله از نظر صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق و همچنین دسترسی به دو کشتارگاه شیراز و آبادان منطقی است. ضمنا تا بندر اصلی واردات غلات ایران یعنی بندر امام ۳ ساعت فاصله دارد و موقعیت ژئوپلیتیک خوبی دارد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال پیشرفت فیزیکی به ۶۰ درصد می رسد و در اوایل سال ۱۴۰۵ شاهد بهره برداری از پالایشگاه زیستی باشت خواهیم بود. با پالایشگاه زیستی باشت، ظرفیت تولید پالایشگاه زیستی کرمانشاه از ۲۰۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر یا از ۶۶ میلیون لیتر بیواتانول سوختی در سال به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر بیواتانول سوختی افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا