بانک و بیمه

سازمان بازرسی به اعطای وام پیش ثبت‌نام خودرو ورود کرد

بر اساس گزارش بازار سازمان بازرسی کل کشور، همزمان با آغاز طرح ثبت نام خرید و فروش خودرو ایران خودرو، برخی از بانک ها به منظور جذب سپرده های زیربنای بازار، پرداخت وام های ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی خرید خودرو را تبلیغ می کنند. بهانه افتتاح یک حساب وکالتنامه

در پی این اقدام جعفر حسینی، بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور، پیامدهای این اقدام بانک ها را به شبکه بانکی گوشزد کرد و بر اولویت پرداخت رد دیون تاکید کرد.

در بخشی از این نامه ارسالی به مدیران عامل تمامی بانک ها آمده است: شرایط مشارکت در طرح اخیر ایران خودرو شامل نمایندگی حساب و مسدود شدن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در بانک های منتخب است که در این راستا شناسایی واقعی برخی از بانک ها به منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، تسهیلاتی را برای پوشش بخشی از مبلغ مذکور در نظر گرفته اند.

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی در ادامه بررسی های این مرجع نظارتی در خصوص موضوع فوق تاکید کرد: لازم است بانک ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب های نیابتی خودداری و گزینه های پرداخت را با رعایت کامل ارائه دهند. با آنها می توان قوانین و مقررات بانکی پرداخت را اجرا کرد

وی با یادآوری و برجسته شدن بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرد: طبق بخشنامه ۲۷ مرداد بانک مرکزی ۱۴۰۳ با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت درخواست تسهیلات بانکی، اولویت پرداخت به تسهیلات بانکی جمعیت با تاکید بر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانان است. قانون جهش تولید مسکن و غیره و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت های اعلام شده بلاوجه بوده و پذیرفته نخواهد شد.

بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا موسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات اعتباری توسط این مرجع نظارتی، مقرر کرد: در صورتی که نتایج حاکی از عملکرد نامطلوب در ارتباط با اعطای تسهیلات اعتباری علیه این بانک یا این موسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذیربط، اقدامات انضباطی و نظارت مقتضی آغاز خواهد شد.

حسینی در خصوص شبکه بانکی تاکید کرد: با رعایت نکات فوق، اقدامات اصلاحی لازم در این خصوص انجام و به سازمان بازرسی کل کشور ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا